Iedereen Journalist (2): Follow The Money!

NTR-NRCIedereen een verdienmodel, zo had de tweede aflevering van Iedereen Journalist eigenlijk moeten heten. Er werd immers vooral gepraat over geld, of beter gezegd: het ontbreken, mislopen en hardnekkig zoeken van geld. Schreef ik over de eerste aflevering nog dat er vooral vragen werden gesteld over het beoogde doemscenario voor de dagbladjournalistiek, ditmaal was het hopen op de antwoorden. Kwamen die ook? Dat lees je na de doorlees. Gratis, want ook dit weblog heeft geen betaalmuur als verdienmodel.

Als redacteur van een toonaangevend printmedium kun je niet achteroverleunen en wachten tot anderen een nieuw businessmodel voor jouw oude medium hebben bedacht, stelt Jeroen Smit, financieel journalist en tegenwoordig ook deeltijd-hoogleraar journalistiek. “Pas als jij nieuwe maakmodellen hebt gemaakt, kunnen anderen – marketeers en uitgevers – nieuwe verdienmodellen bedenken.”

Leuk, nieuwe verdienmodellen. Dat is wat de mediawereld nodig heeft. Kortom: Iedereen Journalist lijkt deze tweede uitzending te sturen op oplossingen. Lijkt, want écht nieuwe inzichten komen niet of nauwelijks langs. Er wordt gepraat over betaalmuren met premium content, mobiele apps waarop je je kunt abonneren en neveninkomsten uit commerciële filmpjes. Niks nieuws onder de zon dus, want dit gebeurt allemaal al zeker tien jaar op internet.

Ruimte voor één nieuwssite

Volgens Marieke van der Donk (Deloitte) is er ruimte voor één grote nieuwssite in Nederland, en dat is overduidelijk NU.nl. Andere initiatieven die louter op internet opereren (zoals The Post Online en De Nieuwe Pers) zullen dat volgens haar altijd in de schaduw van die marktleider blijven doen. De cijfers van NU.nl zijn dan ook wel indrukwekkend. Wil je op de homepage, dan kost je dat 90.000 euro, zegt uitgever Sander Stallinga stralend. We zien de teller lopen: elk uur bezoeken 375.000 mensen diezelfde homepage. En dat zo’n 20 vaste redacteuren en het dubbele aantal aan vaste freelancers. Best een aardig verdienmodel, nietwaar?

In zo’n toko waar tientallen miljoenen worden verdiend, gaat het er ongetwijfeld hard aan toe. Hoofdredacteur Wouter Bax, in deze uitzending nog lachend aan het woord, moest tussen de opnames en de montage het veld ruimen. Net als bij zijn voorganger speelde ook ditmaal mee dat hij “steeds alert” moest blijven op het scheiden van redactie en commercie. Op zo’n moment denk je meteen weer terug aan de dollartekens in de ogen van uitgever Stallinga.

Money or content?

Iedereen Journalist draait om de kern heen, aldus een column op mediablog De Nieuwe Reporter. Het gaat alleen maar om geld, niet over goede content. Is dat zo? Niet helemaal. Er komen wel degelijk goede online alternatieven langs, zoals het online opinieblad De Correspondent (waarmee Rob Wijnberg in een week tijd 900.000 euro aan crowdfunding ophaalde) en de onderzoeksjournalisten van Follow The Money.

Tegelijk zie je hoe het niet moet. Hoe goed NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch ook nadenkt over de toekomst van zijn krant, hij slaat de plank redelijk mis als hij in een herensociëteit vol 60-plussers de eigen iPad-app omschrijft als “een beetje Flipboard-achtig”. Als medium overleef je alleen als je de taal van je doelgroep spreekt.

De laatste uitzending van Iedereen Journalist wordt door NTR 29 juli 2013 uitgezonden op Nederland 2.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

3 Responses to “Iedereen Journalist (2): Follow The Money!”

  1. Ximaar Says:

    Ik had niet direct begrepen dat het om een tv-programma van de NTR ging. Inmiddels heb ik beide afleveringen via uitzendinggemist aanschouwd. Bedankt voor de tip. Doordat ik geen kabel of digitenne heb, wil het nog wel eens gebeuren dat ik interessante tv-programma’s mis. Promo’s of advertenties zie ik nimmer. Ik wacht nog met inhoudelijk reageren totdat alle uitzendingen geweest zijn en het schijnt dat er in elk geval nog een gaat komen.

    Wat ik tot nu toe wel miste was de rol van radio en TV. Die zitten in dezelfde nieuws-, leden-, internet- en advertentie-vijvers te vissen. Alleen is de RTV gedeeltelijk gesubsidieerd. Wat mij betreft mag er ook meer subsidie naar kranten ten koste van wat er naar de omroepen gaat. Die grens vervaagt overigens ook doordat veel kranten filmpjes online zetten.

    Zelf haal ik mijn nieuws vooral via Teletekst (landelijk) en een regionale krant, die (net als de meeste andere kranten) al 40 jaar gratis in de bibliotheek te lezen is.

    Maar ik kom er op terug als ik alles heb gezien en mogelijk voeg ik dat toe aan een bericht over mijn aparte ervaringen met de regionale krant eind vorig jaar. Ik xi nu al duidelijke verbanden tussen mijn verwondering destijds en wat er in de uitzendingen te zien was.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Ximaar: Klopt, ik vind de serie ook wat eenzijdig over internet praten als louter een probleem voor kranten. Ook omroepen hebben er zeer zeker last van. Media schuiven naar elkaar toe. Vermoedelijk komt dat ook aan bod in de derde aflevering. Daar schrijf ik later deze week een derde blogpost over, waarin ik terugblik op de totale documentaire-reeks.

  3. Iedereen Journalist (deel 3) Says:

    […] Iedereen Journalist, het drieluik over de worstelende mediawereld, zit erop. En zoals dat hoort: zowel de media zelf als het publiek op social media waren kritisch. Zoals ook ik schreef: de eerste aflevering stelde vooral vragen, de tweede aflevering gaf in hoofdzaak obligate antwoorden. En de derde aflevering? Gelukkig, die ging eindelijk wat meer de diepte in. Eindelijk werd niet over het verleden of heden gepraat, maar over de toekomst. Maar wat heeft de spelende mens nu uiteindelijk geleerd van drie avonden mediakritiek? […]

Leave a Reply