Iedereen Journalist (3): innovatie of interactie?

Luyendijk-in-beeldIedereen Journalist, het drieluik over de worstelende mediawereld, zit erop. En zoals dat hoort: zowel de media zelf als het publiek op social media waren kritisch. Zoals ook ik schreef: de eerste aflevering stelde vooral vragen, de tweede aflevering gaf in hoofdzaak obligate antwoorden. En de derde aflevering? Gelukkig, die ging eindelijk wat meer de diepte in. Eindelijk werd niet over het verleden of heden gepraat, maar over de toekomst. Wat heeft de spelende mens nu uiteindelijk geleerd van drie avonden mediakritiek?

Vooropgesteld: ‘de media’ zijn een diffuus begrip. Een mediabedrijf maakt tegenwoordig én een krant én een website én eigen video’s. Daarom was het toch wat eenzijdig dat Iedereen Journalist twee weken geleden aftrapte met primair de dagbladsector. Ook na de tweede uitzending vroeg ik me af: waar blijft de omroep? Gelukkig kwam televisie deze week eindelijk om het hoekje kijken.

Videobloggers, hufters en reaguurders

Hoe werd de tv-industrie in beeld gebracht? Toch wat voorspelbaar: Frits Wester en Andreas Kinneging die iets kritisch zeggen over Rutger Castricum van PowNews, plus nog wat videobloggers met een eigen kanaal: royaltyfilmer Frank Buis (groter op YouTube dan De Telegraaf) en de knettergekke Micha Kat. Inderdaad, het nieuws versnippert en de vorm verandert door internet. Daarmee verdwijnt echter niet de klassieke tv-journalistiek.

Jazeker, zelfs de reaguurder kwam ter sprake. NRC-icoon Henk Hofland (86) leest ze soms, maar ziet tussen de zinnige meningen vooral reacties van mensen die ‘halfgaar’ zijn. “Reaguurders zijn het digitale lompenproletariaat.” Vervolgens mag blogger Bert Brussen temidden van zijn medewerkers op de zolderkamer van The Post Online (waarvan hij soms niet eens weet of ze in dienst zijn danwel stagiair) uitleggen waarom het prima is om een hufter te zijn op internet.

Innovatie bij The Guardian

Voor echte innovatie moet presentator Henk Steenhuis helemaal met het vliegtuig naar Engeland. Op de redactie van The Guardian ontmoet hij de Nederlandse journalist Joris Luyendijk en webdeveloper Daan Louter. Zij innoveren beide met nieuws, in tekst (Luyendijk) en beeld (Louter). Met zijn Banking Blog dook Luyendijk, van origine cultureel antropoloog, onbevangen in de Britse bancaire wereld en bouwde spontaan een netwerk én een publiek op. Daarnaast is hij inspirator van de betaalde opiniesite De Correspondent.

Daan Louter vertelt interactieve verhalen, zoals de Guardian-productie Firestorm. Het ziet er indrukwekkend uit, al zeggen critici direct dat het wel heel erg ‘vorm boven inhoud’ is. The Guardian maakt trouwens forse verliezen, maar dat doet niks af aan de drang van dit mediabedrijf om nieuwe dingen te proberen. In Nederland staat veel innovatie op het podium bij The Challenge, maar zijn er nog weinig afnemers.

“Misschien vinden ze ons arrogante eikels”, lacht Luyendijk alle kritiek weg. Sowieso had Iedereen Journalist van hem (en mij) zelf ook wel wat interactiever gemogen. “Deze documentaire is echt nog 20e-eeuwse journalistiek.” Werp alleen al een blik op de website van het programma en zoek (tevergeefs) naar de bijbehorende Facebook-pagina. Waar is de interactie met de lezers die aan het eind van de uitzending wordt bepleit om als mediabedrijf te overleven?

Iedereen Journalist is terug te kijken op Uitzending Gemist.

Tags: , , , , , , , , , ,

One Response to “Iedereen Journalist (3): innovatie of interactie?”

  1. Ximaar Says:

    Ik heb een reactie geplaatst op het blog van Iedereen Journalist en ben tot nu toe de enige. :-)

    Idd een betere aflevering. Daarbij mag ik Luyendijk graag. Als correspondent in het Midden-Oosten vond ik hem destijds ook erg verfrissend. Hij is geen echte journalist en dat is mischien wel het goede aan hem. De laatste opmerkingen van hem in deze uitzending vond ik wel mooi. Het was duidelijk een TV-docu, en niet geschikt gemaakt om halverwege op te reageren, omdat er nog een antwoord kan komen.

    Ik vind het dan ook niet erg om even te wachten en eerst het geheel te bekijken. Dit probleem/item loopt echt niet weg. In het algemeen heb ik iets tegen Facebook. Ik kom er dan ook al 2 jaar niet meer en wil dat graag zo houden.

    Interactie vind ik prima en kan ook goed via een blog of Twitter. Maar ook dan vind ik dat er naar de reacties gekeken mag worden en in geval van off-topic en/of onnodige zuigerigheid reacties achteraf weggehaald mogen worden. Pas bij aanhoudend gezeik iemand bannen, maar zo ver komt het vaak niet. Helaas krijg je zo geen 100 of meer reacties, maar als dat voor 90% ellende is, dan gaat daar niets aan verloren.

    (Ik ga er eermaands zelf ook over bloggen aangezien het erg aansluit op mijn ervaringen met de media in het afgelopen half jaar. )

Leave a Reply