Curriculum Vitae
Woonplaats: Amsterdam
Geboren: Utrecht, 9 december 1971
Nationaliteit: Nederlands
Telefoon: (06) 50 469 481
E-mail: contact [at] jeroenmirck.nl
Werkervaring
2018-heden: Hoofdredacteur Marketingfacts (BBP Media)
2011-heden: Zelfstandig journalist en media-adviseur (Mirck Media).
2010-2011: Communitymanager bij Deloitte Innovation.
2009-2010: Webredacteur van opiniesite Joop.nl (VARA).
2008-2009: Redactiechef van Emerce (VNU Media).
2004-2008: Redacteur van reclamevakblad Adformatie (Wolters Kluwer).
2003-2004: Hoofdredacteur Memory Magazine (Nationale Carrièrebeurs).
2000-2003: Hoofdredacteur Quality in Meetings (QM) (Hollandia).
1998 – 1999: Copywriter bij Communicatie & Onderneming (Breda).
1997: Afstudeerstage bij uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum in Houten.
1992 – 1993: Stages als redacteur bij Nieuwe Revu en De Gelderlander.
Opleiding
1994 – 1998: Universiteit van Tilburg. Diploma: doctoraal examen Letteren. Afstudeerrichting: Cultuur & Letteren / Marketing en Sociologie van het Boek. Scriptie: ‘De verleidingen van een sponsored magazine’ (mei 1998).
1990 – 1994: Fontys Academie voor Journalistiek en Voorlichting, Tilburg. Diploma: BA Geschreven Pers. Scriptie: ‘Heerschappij van de smaak. Een beschouwing op literaire kritiek’ (juni 1994).
1984 – 1990: VWO (Cals College Nieuwegein, Liemers College Zevenaar).
Publicaties
- J. Mirck e.a.: ‘Marketingfacts Jaarboek 2019-2020’ (BBP Media, 2019). ISBN 978-90-78972-07-5. (Samensteller, co-auteur, eindredacteur en begeleider van gastauteurs.)
- J. Mirck e.a.: ‘Marketingfacts Jaarboek 2018-2019’ (BBP Media, 2018). ISBN 978-90-78972-05-1. (Samensteller, co-auteur, eindredacteur en begeleider van gastauteurs.)
- M. Geels & T. van Opijnen: ‘Nederland in ideeën 2016’ (Maven, 2015). ISBN 978-94-9184-552-9. (Auteur van het essay ‘Lang leve de letterknecht!’)
- M. Geels & T. van Opijnen: ‘Nederland in ideeën 2014’ (Maven, 2013). ISBN 978-94-9057-498-7. (Auteur van het essay ‘Always on: waarom internet ons gek maakt.’)
- G. Peters & A. Verhelst: ‘Schrijven voor het web en sociale media’ (Van Duuren, 2011). ISBN 978-90-5940-435-9. (Auteur hoofdstuk ‘Schrijven van lange teksten voor internet’)
- J. Mirck e.a.: ‘Carrière Jaarboek 2004. Technische editie’ (Memory Productions, 2004). ISBN 90-7764-003-7. (Toelichting: hoofdredacteur, samensteller en co-auteur.)
- J. Mirck e.a.: ‘Carrière Jaarboek 2004. Economische en juridische editie’ (Memory, 2004). ISBN 90-7764-002-9.
- D. Kohnstamm: ‘Cultureel Woordenboek. Encyclopedie van de algemene ontwikkeling’ (Ambo/Anthos, 2003). ISBN 90-414-0753-7 (Auteur van het hoofdstuk ‘Strips’.)
- J. Moreu e.a.: ‘Conference management: theorie en praktijk’ (SVH, 2003). ISBN 90- 5211-6245. (Auteur van het hoofdstuk ‘How to get your congress in the press’.)
Nevenactiviteiten
- 2010-2019: Volksvertegenwoordiger in stadsdeel Amsterdam Nieuw-West. Portefeuilles: Economie, Veiligheid, Sport, Cultuur, Sociaal, Participatie en Financiën.
- 2017-2018: Voorzitter van sectie Freelance Journalisten van Auteursbond. Tevens lid van de adviesraad die het hoofdbestuur adviseert en controleert.
- 2017-2018: Bestuurslid Beroepsvereniging Nederlandse Stripmakers (BNS). Verantwoordelijk voor communicatie en de integratie van BNS in Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).
- 2015-2017: Bestuurslid Freelancers Associatie (FLA), onderdeel van Auteursbond
- 2007-2013: Docent School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht
Thema’s: Corporate Blogging, Crossmediale Journalistiek, Community Management. - 2010-2012: Wekelijkse radiorubriek over internet op Radio Noord-Holland
- 2008-2011: Juryvoorzitter van de jaarlijkse weblogprijs Dutch Bloggies
- 2005-2019: Jurylid van diverse marketingprijzen (Shopping Awards, Epica Awards, Grand Prix Customer Media, Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN), Gouden Schilden, Dutch Bloggies, Retail Reclameprijs.)