Curriculum Vitae

JEROEN MIRCK

Woonplaats: Amsterdam

Geboren: Utrecht, 9 december 1971

Nationaliteit: Nederlands

Telefoon: (06) 50 469 481

E-mail: contact [at] jeroenmirck.nl

Werkervaring

2018-heden: Hoofdredacteur Marketingfacts (BBP Media)

2011-heden: Zelfstandig journalist en media-adviseur (Mirck Media).

2010-2011: Communitymanager bij Deloitte Innovation.

2009-2010: Webredacteur van opiniesite Joop.nl (VARA).

2008-2009: Redactiechef van Emerce (VNU Media).

2004-2008: Redacteur van reclamevakblad Adformatie (Wolters Kluwer).

2003-2004: Hoofdredacteur Memory Magazine (Nationale Carrièrebeurs).

2000-2003: Hoofdredacteur Quality in Meetings (QM)  (Hollandia).

1998 – 1999: Copywriter bij Communicatie & Onderneming (Breda).

1997: Afstudeerstage bij uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum in Houten.

1992 – 1993: Stages als redacteur bij Nieuwe Revu en De Gelderlander.

Opleiding

1994 – 1998: Universiteit van Tilburg. Diploma: doctoraal examen Letteren. Afstudeerrichting: Cultuur & Letteren / Marketing en Sociologie van het Boek. Scriptie: ‘De verleidingen van een sponsored magazine’ (mei 1998).

1990 – 1994: Fontys Academie voor Journalistiek en Voorlichting, Tilburg. Diploma: BA Geschreven Pers. Scriptie: ‘Heerschappij van de smaak. Een beschouwing op literaire kritiek’ (juni 1994).

1984 – 1990: VWO (Cals College Nieuwegein, Liemers College Zevenaar).

Publicaties

  • J. Mirck e.a.: ‘Marketingfacts Jaarboek 2019-2020’ (BBP Media, 2019). ISBN 978-90-78972-07-5. (Samensteller, co-auteur, eindredacteur en begeleider van gastauteurs.)
  • J. Mirck e.a.: ‘Marketingfacts Jaarboek 2018-2019’ (BBP Media, 2018). ISBN 978-90-78972-05-1. (Samensteller, co-auteur, eindredacteur en begeleider van gastauteurs.)
  • M. Geels & T. van Opijnen: ‘Nederland in ideeën 2016’ (Maven, 2015). ISBN 978-94-9184-552-9. (Auteur van het essay ‘Lang leve de letterknecht!’)
  • M. Geels & T. van Opijnen: ‘Nederland in ideeën 2014’ (Maven, 2013). ISBN 978-94-9057-498-7. (Auteur van het essay ‘Always on: waarom internet ons gek maakt.’)
  • G. Peters & A. Verhelst: ‘Schrijven voor het web en sociale media’ (Van Duuren, 2011). ISBN 978-90-5940-435-9. (Auteur hoofdstuk ‘Schrijven van lange teksten voor internet’)
  • J. Mirck e.a.: ‘Carrière Jaarboek 2004. Technische editie’ (Memory Productions, 2004). ISBN 90-7764-003-7. (Toelichting: hoofdredacteur, samensteller en co-auteur.)
  • J. Mirck e.a.: ‘Carrière Jaarboek 2004. Economische en juridische editie’ (Memory, 2004). ISBN 90-7764-002-9.
  • D. Kohnstamm: ‘Cultureel Woordenboek. Encyclopedie van de algemene ontwikkeling’ (Ambo/Anthos, 2003). ISBN 90-414-0753-7 (Auteur van het hoofdstuk ‘Strips’.)
  • J. Moreu e.a.: ‘Conference management: theorie en praktijk’ (SVH, 2003). ISBN 90- 5211-6245. (Auteur van het hoofdstuk ‘How to get your congress in the press’.)

Nevenactiviteiten

  • 2010-2019: Volksvertegenwoordiger in stadsdeel Amsterdam Nieuw-West. Portefeuilles: Economie, Veiligheid, Sport, Cultuur, Sociaal, Participatie en Financiën.
  • 2017-2018: Voorzitter van sectie Freelance Journalisten van Auteursbond. Tevens lid van de adviesraad die het hoofdbestuur adviseert en controleert.
  • 2017-2018: Bestuurslid Beroepsvereniging Nederlandse Stripmakers (BNS). Verantwoordelijk voor communicatie en de integratie van BNS in Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).
  • 2015-2017: Bestuurslid Freelancers Associatie (FLA), onderdeel van Auteursbond
  • 2007-2013: Docent School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht
    Thema’s: Corporate Blogging, Crossmediale Journalistiek, Community Management.
  • 2010-2012: Wekelijkse radiorubriek over internet op Radio Noord-Holland
  • 2008-2011: Juryvoorzitter van de jaarlijkse weblogprijs Dutch Bloggies
  • 2005-2019: Jurylid van diverse marketingprijzen (Shopping Awards, Epica Awards, Grand Prix Customer Media, Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN), Gouden Schilden, Dutch Bloggies, Retail Reclameprijs.)

Volg me op LinkedIn en Twitter. Of bel me: (06) 50 469 481.