De Ochtend: Hyves vs. Facebook

Met enige regelmaat krijg ik mailtjes van vrienden die hun profiel op Hyves verwijderd hebben en hun digitale leven voortzetten op Facebook. Het klinkt vaak als een statement, alsof iemand een relatie heeft verbroken. Dat laat zien hoezeer mensen zich vereenzelvigen met het profiel dat ze hebben aangemaakt op een sociaal netwerk als Hyves of Facebook. De belangrijkste redenen om over te stappen, hebben te maken met imago (“Hyves is saai, Facebook is veel cooler!”) of praktisch nut: buitenlandse vrienden zitten niet op het Nederlandse Hyves, maar wel op het internationale Facebook.

Hyves is natuurlijk een succesverhaal: als lokaal initiatief is het nog altijd veruit marktleider in Nederland, ondanks jarenlange initiatieven van internationale community’s als MySpace en Facebook om in de hele wereld de grootste te worden. Na vroegere topsites als Friendster en Orkut was MySpace enige tijd het grootste netwerk op aarde, maar het draaide daar toch vooral om muziek. In Nederland werd de strijd met Hyves zo nadrukkelijk verloren dat het lokale kantoor na verloop van tijd weer de deuren sloot. Sinds enkele jaren is Facebook veruit het grootste mondiale netwerk (met inmiddels ruim een half miljard gebruikers) en groeit het netwerk ook in Nederland gestaag.

Moet Hyves zich zorgen maken? Op het eerste oog niet, want met ruim 10 miljoen accounts (vrijwel louter Nederlanders) en een alsmaar groeiend aantal pageviews gaat het nog steeds geweldig met het Amsterdamse bedrijf. Toch was er nog nooit zo’n serieuze lokale concurrent als Facebook, dat bovendien veel meer slagkracht heeft. Zo berekende Forbes afgelopen week dat de leiding van het bedrijf inmiddels miljardair zijn: oprichter Mark Zuckerberg is met zijn geschatte inkomen van 6,9 miljard dollars zelfs rijker dan Steve Jobs, de oprichter van Apple.

Geconfronteerd met de groeiende concurrentie zei Raymond Spanjar, de oprichter van Hyves, eind vorig jaar al dat het om een niche gaat die Hyves verlaat. “Dit zijn met name hoger opgeleide 30-plussers, meestal woonachtig in Amsterdam en vaker man dan vrouw”, vertelde hij indertijd in de Volkskrant. Toch heeft de groei sindsdien doorgezet, alsmede het aantal mailtjes van mijn vrienden die Hyves achter zich hebben gelaten ten gunste van Facebook.

Het verschil in beleving tussen beide community’s werd rond diezelfde tijd mooi verwoord door Maurice Seleky op Frankwatching:

“Zodra ik uitlog op Hyves en inlog op Facebook voel ik iets aanzwellen dat lijkt op het geluid van een stampvol café, maar het is geen geluid, het is de visualisatie van activiteit. Het is buzz, het is jazz, het is het gonzen van reacties en berichten, het opladen van nieuwe video’s, foto’s en hyperlinks. Het is de opwinding van een sociale gemeenschap.”

Ondanks de groeiende concurrentie blijft Hyves nieuwe records breken. In augustus meldde het bedrijf trots via Twitter dat het die maand een recordaantaal van 275 miljoen pageviews en 2,15 miljoen nieuwe foto’s had gehaald… op één dag! Dat leidde tot een stekelige column van Luuk Koelman op Webwereld.nl: “Ik geloof daar helemaal niets van. Ter vergelijking: NU.nl genereert 360 miljoen pageviews per máánd. Oftewel 12 miljoen per dag. Hyves praat poep, als je het mij vraagt.”

Afgelopen week voelde Yme Bosma van Hyves zich dermate geprikkeld doordat Koelman zijn werkgever had ‘beschuldigd de cijfers te manipuleren’ dat hij een tegen-column schreef op Webwereld. Hij beroept zich daarbij op onafhankelijke cijfers:

“Gemiddeld worden er [dagelijks op Hyves] zo’n 200 miljoen pagina’s bekeken door 3 miljoen Nederlanders, dat wordt door onafhankelijke cijfers van STIR/Comscore onderschreven. Op 23 augustus kwam daar een geweldige piek bovenop, die is toe te schrijven aan de enorme aantallen vakantiefoto’s die de zondag ervoor waren geüpload.”

Bosma gaat zelfs zo ver dat hij de lezers van Webwereld uitnodigt voor een borrel op de burelen van Hyves, om precies te zijn op vrijdag 7 oktober om 18:00 uur. Een heus ‘charme-offensief’, zo betitelt vakblog Hyped deze actie. Waarom een charme-offensief? Wellicht omdat Hyves vreest dat het de slag om de invloedrijke doelgroep van trendy dertigers langzaamaan verliest aan Facebook. Enkele maanden geleden mag diezelfde Bosma dan nog hebben gezegd dat beide sites ‘vooralsnog echt complementair’ zijn, maar tegelijk vormen ze wel degelijk elkaars grootste concurrent.

Er is op zich niks mis mee om een profiel te hebben op meerdere social networks. Zodra je één van beide echter zelden nog gebruikt, wordt het irritant als vrienden je op dat oude account gaan zitten mailen, tikken of krabbelen. Dan verschaf je duidelijkheid door dat oude account op te heffen. Maar zelfs als dat niet gebeurt ligt er nog steeds een gevaar op de loer: een uitdijend kerkhof van dode Hyves-accounts draait niet bijzonder bij aan de ruim 200 miljoen pageviews per dag. Maar zo ver is het nog niet.

Vraag: wie van jullie is actiever op Facebook dan op Hyves? En wie van jullie heeft om die reden zijn Hyves-account opgeheven?

Het onderwerp Hyves vs. Facebook staat deze maandag centraal in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , ,

32 Responses to “De Ochtend: Hyves vs. Facebook”

  1. Evert Jan Koning Says:

    Ik heb nooit een Hyves-account gebruikt.

  2. Frank Mulder Says:

    Er worden in mijn vriendenkring meer kinderen geboren, dan er mensen overstappen naar Facebook.

    Just saying, could be something relevant.

  3. Stephan ten Kate Says:

    Ik heb zowel een Facebook account als een Hyves account, maar het laatste jaar heb ik eigenlijk die laatste niet meer gebruikt. Dit heeft twee redenen:

    1. De meeste van mijn vrienden en kennissen zitten op Facebook. De kracht van een sociaal netwerk ligt voor mij in de activiteit, dus dat is een simpele rekensom. Ik hoor dit steeds meer in mijn omgeving (bestaande uit studenten), dus ik weet niet of het alleen maar om hoger-opgeleide 30 plussers uit Amsterdam gaat..

    2. Op de een of andere manier spreekt Facebook mij ook meer als ik het gebruik, in vergelijking met Hyves. Het design, de opties, de mogelijkheden die de API biedt: ik ervaar de gebruikerservaring gewoon als een stuk beter.

    Ondanks dat ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar hoe Hyves door anderen wordt gebruikt, en je ziet dat andere doelgroepen er erg veel gebruik van maken en dus de waarde daar van inzien.

  4. Miranda Says:

    Ik heb ooit een Hyves-account gehad, maar twitter bleek leuker, minder gedoe en inhoudelijker. Heb het Hyves-account twee jaar geleden opgeheven.
    Ben sinds kort aan het rondkijken op Facebook, zodat ik mijn klanten (zelfstandig professionals die onder meer willen weten waar online te netwerken) er wat over kan vertellen als ze ernaar vragen, maar het valt me niet mee. Voorlopig ‘verdwaal’ ik steeds. ;-)

    Wat vinden anderen prettig of handig aan Facebook? Jeroen, wat vind jij er prettig/handig aan? Misschien kan ik daar wat mee.

  5. Remco Janssen Says:

    Joh, ik heb internet. Soms praat het terug. O ja en ik heb MSN ;-)

  6. saskia iserief Says:

    ik heb geen van beide meer, account verwijderen is al een klus op zich, die wel wat tijd vraagt.
    vooral facebook is slim, je moet 2 weken niet per ongeluk weer op je account klikken, dan staat je account gewoon weer erbij, alsof er niets gebeurd is. hyves opzeggen heeft me een week gekost, dat zegt mij genoeg,
    dingen die me met alle macht vast willen houden wil ik geen deel van uit maken.

  7. J. Steegstra Says:

    Ik heb zowel een Hyves- als een Facebook-account. Waarom weet ik niet, maar ik vind Facebook veel leuker en interactiever. Omdat ik in het buitenland woonde heb ik Hyves aangemaakt voor mijn Nederlandse contacten, maar nu ik merk dat steeds meer van mijn Nederlandse vrienden ook op FB te vinden zijn, overweeg ik mijn Hyves-account stop te zetten. Te veel werk om dubbelop alles bij te houden. Zakelijk deed ik aan Twitter en Linked-in, maar op FB heb ik sinds vorige week ook een zakelijke pagina aangemaakt. Dan kan ik privé en zakelijk ook nog combineren op 1 netwerk.

  8. Flavia Says:

    Hyves is erg lokaal, gericht op de nederlandse markt: voor nederlanders/ met nederlanders. Dit is een kleine markt, waneer een gebruiker of organisatie een groot publiek zoekt, dan zijn de mogelijkheden met Facebook groter en/of globaal.

  9. Fatima de Vos Says:

    Ik ben nooit een Hyver geweest, wel een Facebooker. Facebook heeft een prettiger design, meer integratie met andere social media en is internationaler.

    Ik vraag me daarnaast af, of het enkel gaat om een nichegroep die verhuist: “Dit zijn met name hoger opgeleide 30-plussers, meestal woonachtig in Amsterdam en vaker man dan vrouw”.

    Mijn oudste dochter (9 jaar) heeft een Hyves-account, maar in navolging van de halve klas (groep 6), stapt zij ook over naar Facebook. Allemaal dus met een fictieve geboortedatum, want Facebook hanteert wèl een minimumleeftijd van 13 jaar. Hyves niet. For what it’s worth.

    Overigens vind ik Hyves wèl sympatiek, als grote Nederlandse club, maar in de “strijd” tegen Facebook vrees ik het ergste.

  10. HanzChristian Says:

    Hyves heeft in de afgelopen jaren meer en leukere technische aanpassingen kunnen doen dan Facebook. Dat heeft natuurlijk met de schaal te maken. Bovenstaand blog kun je bijvoorbeeld wel op Hyves plaatsen (incl. de hyperlinks) en op facebook moet je het doen met 1 enkele afbeelding.

    Ik begrijp wel dat er een ruimere keuze is aan interessante mensen in de wereld dan op Hyves, maar het helpt niet als al je hyvesvriendjes meeverhuizen naar facebook en Twitter en dezelfde zwijgzame koekeloerderigheid aan de dag leggen.

    Ik hou meerdere profielen aan (ook myspace en LinkedIN) en geef tekens een nieuwe functie aan die sites. Nu ik er over denk: ik ga maar eens scannen op overlap, en weer eens een schoonmaak houden onder overbodige connecties.

    Je wilt toch in cafe De Jaren niet altijd dezelfde koppen tegenkomen als in cafe Edison?

    http://hanzchristian.hyves.nl

  11. Stonehead Says:

    Aan Hyves ben ik nooit begonnen. (Alleen dat logo al… en het jargon…)
    Wat me erg tegenstaat aan Hyves, namelijk dat je er zonder login niets kunt zien, geldt natuurlijk ook voor Facebook. Maar Facebook heeft voor mij van meet af aan een functie, namelijk die van ‘persoonlijkere Twitter’. Alles wat ik slechts semi-openbaar wil hebben voor vrienden en kennissen zet ik daarop.

    De interface van Facebook is bovendien prettig web 2.0. Hyves is ergens blijven steken in zijn poging om alle andere nuttige profielwebsites halfslachtig na te doen.

  12. Peter Says:

    Ik had op beiden een profiel, maar heb onlangs mijn facebook account opgezegd. Mijn hyves profiel houd ik nog een tijdje aan. Daar heb ik het meeste foto’s en blogs staan, plus een groepje hyvers heb ik al verscheidene keren IRL mogen ontmoeten.
    Maar eerlijk gezegd log ik ook steeds minder in op hyves. Merk dat ik veel vaker op twitter zit, en mijn blogs en foto’s ga ik overhevelen naar mijn eigen domein. Twitter bevalt stukken beter.

  13. Menno Both Says:

    Op beide een profiel en toch vind ik Facebook beter. 1) het internationale aspect. Volgens laatste bronnen is Nederland een van de 8 landen in de wereld waar FB geen marktleider is en 2) De API’s op Facebook zijn veel uitgebreider en je kan je profiel veel meer customizen.

    Toch zie ik zelf nog wel toekomst voor Hyves. Het zal zich net als andere sociale media profielen, bijv. MySpace, meer op subdoelgroepen gaan richten. Hyves wordt nu al veel meer gebruikt door lager opgeleiden. De hoger opgeleiden ztitten op Facebook …

  14. Cecilia Says:

    Ik heb Hyves een half jaar terug definitief opgezegd. Mijn oud-klasgenoten en de meeste mensen uit mijn netwerk bleken op Facebook te zitten. Ik Twitter ook wel een beetje, maar heb deze gekoppeld aan Facebook, dus eigenlijk werk ik mijn sociale status op Facebook bij via Twitter.Omdat ik ook al jaren een Flickr account heb, is deze ook gekoppeld aan Twitter en Facebook. Zo hoef ik geen gebruik te maken van Tweetpic of iets dergelijks. Ik probeer online activiteiten wat te stroomlijnen, maar minder dan Linked-in, Twitter, Facebook en mijn eigen e-mail kan ik het niet terugsnijden in de praktijk, hahaha.

  15. Emma van der Klooster Says:

    Ik heb Hyves alleen nog omdat ik het zonde is het op te heffen. veel van mijn familie en oude vrienden bevinden zich nog op Hyves. Verder zet ik het voornamelijk nog in voor commerciele doeleinden zoals events e.d.

  16. Verbal Jam Says:

    Ik heb ze allebei, maar eigenlijk alleen om de rest van de wereld niet teleur te stellen. Mijn weblog blijft toch het belangrijkste.

  17. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de vele reacties. Goed om te zien dat de kwestie Hyves vs. Facebook tot zulke uiteenlopende meningen leidt. Laat ik vooropstellen dat ik op beide platforms aanwezig ben, al is dat op Hyves stukken passiever dan op Facebook. De relevantie van een netwerk is het aantal contacten dat je er hebt. Om die reden heb mezelf afgemeld bij MySpace, Netlog, Friendster en Orkut, maar nog niet op Hyves. Hoewel het een voor mij goeddeels inactieve community is, hou ik hem toch aan om vindbaar te zijn voor vrienden die alleen op Hyves zitten. Zij kunnen er mijn blog lezen, die automatisch wordt doorgeplaatst dankzij de goed werkende RSS-feed.

    Is Facebook daarmee mijn belangrijkste netwerk geworden? Nee, dat is Twitter. Dat netwerk is inhoudelijker, sneller, dynamischer en relevanter. Na Google levert Twitter mijn weblog (die het hart is van mijn online communicatie) het meeste bereik op. LinkedIn en Facebook dragen ook bij, maar stukken minder.

    Facebook is vooral leuk, maar dat is vooral ook een risico: het is een enorme timewaster. Om op Miranda te reageren: jazeker, het kan wat doen voor je merk of voor je zzp-praktijk, maar verwacht er geen wonderen van. Ga dan liever actief bloggen, participeren in LinkedIn-groepen en lus dat allemaal door naar Twitter.

    Op datzelfde Twitter ontstond maandag een interessante discussie over dit artikel. Ook Yme Bosma deed aan dat debat mee. Hij en anderen vonden dat ik teveel vanuit mijn eigen peer group redeneerde. Jongeren, immers, bleven toch vooral op Hyves. In dat licht vind ik de observatie van Fatima interessant: dat haar 9-jarige dochtertje de rest van de klas inmiddels naar Facebook is gevolgd, ondanks de strenge leeftijdsgrens.

    De discussie Hyves vs. Facebook is nog lang niet afgelopen. Beide platforms blijven elkaar opzwepen om maar vooral met hun tijd mee te gaan. Ik ben benieuwd tot wat voor innovaties dat nog gaat leiden. En wie weet is er straks doodleuk een totaal andere speler die de markt heeft overgenomen. Google wellicht?

  18. Oli4b Says:

    Heb een dik jaar terug mijn Hyves uitgezet en iedereen die interesting voor mij was op Hyves zit nu ook al lang en breed op FB. Heb daar leukere discussies, agenda vol met leuke events. Hoor echt serieus niemand meer over Hyves, ook niet in het werkveld. Heb echt geen idee wie daar zo zit te pageviewen maar zijn niet de meiden van Girlsscene :-)

    Maar men moet daar gewoon lekker gaan borrelen zolang het nog duurt. Vooral de arrogantie en complete denial van Hyves vind ik stuitend. Doe eens wat, maar goed hoe lang hebben we niet op nieuwe servers moeten wachten, duurde ook jaren. Volgens mij minder dan een jaartje, komt heel binnenkort nog een versnelling aan (gevolg van voldoende massa) http://trends.google.com/websites?q=hyves.nl,+facebook.com&geo=NL&date=all&sort=0

  19. Lodewijk Says:

    Hyves is net als de kermis vroeger: ff lachen om alle lichtjes,toeters en bellen en naarmate je ouder wordt heb je er geen zin meer in.
    Facebook is leuk voor lol en plezier, maar meer ook niet en juist daarom wel gerechtvaardigd in hun bestaan. Twitter is gewoon een brei aan informatie die je zelf een beetje moet structureren.

  20. Gert Jan Bos Says:

    Er is hier al heel veel gemeld over dit onderwerp. Genoeg informatie en stof tot nadenken zou ik zo zeggen. Ik wilde deze blog ook op Hyves delen, maar de “knop” (button) om deze blog te delen op hyves staat er niet onder. Dat zegt genoeg ;-)

  21. Jeroen Mirck Says:

    De (door Hyves ontkende) geruchten in FD over het wederom te koop zetten van Hyves hebben op Marketingfacts geleid tot een interessante discussie over Hyves vs. Facebook.
    Zie het FD-artikel: http://tinyurl.com/fd-over-hyves
    En Marketingfacts: http://tinyurl.com/hyves-in-etalage

  22. De Ochtend: privacy is dood Says:

    […] Afgelopen week was het Wachtwoord Wissel Week. De overheid wil graag dat we beter nadenken over de bescherming van onze persoonlijke data op internet, dus kon je op WisselJeWachtwoord.nl een beter password aanmaken met de zogenoemde Wachtwoord Wisselaar. Het resultaat was een onmogelijk ingewikkeld wachtwoord, maar dat is dan ook niet te achterhalen door kwaadwillenden. Een terechte actie, want privacy ligt aan alle kanten onder vuur op internet. Terwijl we moeten waken voor allerlei spammers en phishers die onze (bank)gegevens proberen te ontfutselen, zijn we vaak wel weer heel royaal met het verstrekken van persoonlijke informatie via social networks als Hyves en Facebook.Is privacy dood? […]

  23. Trending Topics: #QuitMySpace, #DeleteHyves Says:

    […] Vandaag is Quit MySpace Day. Doel: verwijder je account van deze grootste muziekcommunity en laat daarmee als gemeenschap zien dat je het niet eens bent met hoe eigenaar News Corp dit social network bestiert. Toeval of niet: deze actie komt twee dagen na de oproep #DeleteHyves op Twitter. Vanwaar die haat jegens social networks? […]

  24. BREKEND: Telegraaf koopt Hyves Says:

    […] Telegraaf Media Groep bezit nu enkele van de grootste websites van Nederland: Telegraaf.nl, Geenstijl, Hyves, Webregio.nl en Relatieplanet. Zoals bekend is Hyves in het segment van sociale media de landelijke marktleider, maar daarbij moet niet vergeten worden dat de internationale concurrent Facebook de laatste tijd flink in opkomst is in Nederland. Daarover zeggen Telegraaf en Hyves: “Uit de ervaringen bij Bol.com en Marktplaats (die Amazon en Ebay in Nederland op grote afstand houden) blijkt dat Nederlanders hechten aan een ‘eigen’ website met een lokale insteek en content. Het specifieke karakter en de eigen identiteit van Hyves, die door miljoenen Nederlandse leden en adverteerders gewaardeerd worden, zullen ook binnen TMG behouden blijven.” […]

  25. Op bezoek bij Hyves HQ Says:

    […] Voor Hyves waren de afgelopen weken een ware achtbaan. Geruchten over verkoop in het FD, direct daarna stellige ontkenningen van de eigenaren, gevolgd door… de verkoop van Hyves. Je zou bijna nog de veelbesproken column van Luuk Koelman op Webwereld.nl vergeten, die Hyves noopte tot een tegencolumn om te ontkennen dat het bedrijf liegt over bereikcijfers. Je moet wel, in tijden dat een overnamekandidaat je boeken aan het controleren is. Om goodwill te kweken, was er een maand geleden een Webwereld-borrel op het hoofdkantoor van Hyves aan het Amsterdamse Frederiksplantsoen. […]

  26. Journalistieke voorspelling voor 2011 Says:

    […] Wat brengt komend jaar? […] De journalistiek zal weer meer gaan experimenteren met sociale media. Ik verwacht een eindeloze reeks iPad-apps, een Twitter Journaal, nog veel meer artikelen over Hyves vs. Facebook, groeiende ergernis over Google en online privacy, steeds vaker ‘user generated news’ en meer nieuwssites die net als NRC.nl de hele boel eens flink omgooien.

  27. JeroenMirck.nl » Mijn jaar 2010 (volgens Facebook) Says:

    […] Waarom een terugblik op het jaar 2010 schrijven als je die ook automatisch kunt genereren? Al je tweets op een rij zetten levert te veel ruis op, maar wat te denken van je Status Updates op Facebook? Daar vul ik hooguit eens per week in wat me bezighoudt, dus levert een inventarisatie al gauw een beeld op van wat ik het afgelopen jaar heb beleefd. De Facebook-applicatie My Year In Status maakt er automatisch een overzicht van zoals hierboven en klaar is Kees. Nou ja, daar zit dus wel mooi een héél jaar werk in, ja! […]

  28. Terugblik op blogjaar 2010 Says:

    […] Beste lezers, dank voor jullie bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? Dit jaar heb ik geen monsterhit zoals mijn blogpost over reaguurders in 2009 (32.000 keer gelezen, 300 reacties), maar valt op dat mijn weblog over de volle breedte goed bezocht wordt. Het afgelopen jaar kwamen bijna 100.000 unieke bezoekers langs, bijna net zo veel als de 109.000 het jaar ervoor. Zij brachten circa 248.000 bezoeken (in 2009 waren dat er 225.000) en lazen samen zo’n 708.000 pagina’s (was 713.000). Maar goed, de hamvraag is natuurlijk: wát lazen al die mensen precies? Hier zijn de lijstjes! […]

  29. Jeroen Mirck Says:

    In de afgelopen twee jaar is het gebruik van Facebook in Nederland met 873% gegroeid! Daar moet wel eerlijk bij worden gezegd dat die groei vooral plaatsvond in 2009. Toch was de groei afgelopen jaar ook niet verkeerd: een verdubbeling. Benieuwd waar dat gaat eindigen.

  30. Paul Says:

    Einde van Hyves in zicht? Wordt lid:
    http://www.facebook.com/pages/Bye-Bye-Hyves/194669550546354

  31. Jeroen Mirck Says:

    Hyves werd in mei door 5,3 miljoen miljoen mensen gebruikt, zo meldt Yme Bosma op Twitter. HRlog.nl concludeert daaruit: “Via de advertising tool van Facebook is wel te zien hoeveel actieve gebruikers maandelijks bereikt kunnen worden. Op dit moment zijn dat 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Hyves is in Nederland dus nog zo’n 15% ‘groter dan’ Facebook.”

  32. Jeroen Mirck Says:

    Newcom Research onderzocht het internetgebruik van ruim 11.000 mensen van boven de 15 jaar in ‘het grootste sociale-media-onderzoek van Nederland’. Het gebruik van Facebook is sinds 2011 met 45% gestegen, meldt de Volkskrant. Ongeveer 7,3 miljoen Nederlanders maken nu gebruik van Facebook. Hyves zag het aantal gebruikers teruglopen van 4,8 miljoen naar 3 miljoen, een daling van 38%. Met 3,1 miljoen gebruikers zijn Twitter en LinkedIn inmiddels groter. Bovendien verwachten de huidige gebruikers van Hyves dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform.

Leave a Reply