Moderatie is meer dan censuur

Begin een discussie over het modereren van online community’s en vroeg of laat wandelt er iemand binnen die “Censuur!” roept. Dat krijg je met mondige reaguurders: die vinden dat iedere mening ruimte verdient, bij voorkeur ook meningen die op of over de grens zitten. “Gewoon, omdat het kan.” Eerder deze maand stond moderatie als thema centraal bij een ontmoeting tussen Nederlandse community managers. “Wanneer je als moderator mee discussieert, ben je extra verantwoordelijk.”

Online discussie gaat er soms fel aan toe. Voor een moderator zijn dat spannende momenten, want net als een scheidsrechter moet hij vaak snelle afwegingen maken. Waar ligt de grens, wat is de context, wie is de afzender? Sommige reageerders zijn moedwillige onruststokers, ook wel querulanten of trolls genaamd. Dat laatste woord kwam ik eerder deze maand tegen in een andere context: het schilderij ‘Troll’ (1970) van Pierre Alechinsky, te zien in de Kunsthalle van de Duitse havenstad Emden. Een toepasselijke illustratie.

Hoe ga je als moderator om met trollen, spammers en andere lastposten op je online platform? Die vraag kwam uitvoerig aan bod tijdens de achtste bijeenkomst van Online Community Managers Nederland, bij LVB Networks in Amersfoort. In het centrale debat legde Roland van Veen, tot voor kort werkzaam voor NUjij, uit dat het vrije karakter van dit discussieplatform noopt tot soms rigoureuze moderatie. Volgens hem blijft de site daardoor zuiver en is de gebruikerservaring optimaal. Natuurlijk wordt er ook geklaagd. Dagelijks ontvangt de redactie mails van gebande leden die schreeuwen over censuur en vrijheid van meningsuiting, zegt Van Veen. Zijn vaste antwoord:

“Je bent vrij om zelf een site te beginnen. Als je op mijn feestje mijn vriendin beledigt zet ik je er ook uit. Op NUjij is het niet anders.”

Moderatoren moeten zich wel bewust zijn van de juridische gevaren, aldus ICT-jurist Arnoud Engelfriet tijdens het debat. De beheerder van een online discussieplatform is namelijk verantwoordelijk voor geplaatste meningen van deelnemers. Zijn die in strijd met de wet, dan moet de site-eigenaar ze weghalen. Opmerkelijke uitspraak van Engelfriet: “Als een moderator actief meepraat, maakt dat hem extra verantwoordelijk. De rechter denkt dan dat de moderator controle heeft over de discussie. Zodoende creëer je door in te grijpen bij problemen juist zelf een juridisch probleem.”

Paradoxale conclusie: een actieve moderator loopt juist meer risico om juridisch aansprakelijk te worden gesteld. Toch is het niet zo dat je als beheerder met nietsdoen altijd bereikt dat de rechter aanneemt dat je niet op de hoogte bent van wat er gaande is in de comments op de eigen website. De eigenaar blijft immers altijd eindverantwoordelijk. Bovendien zorgt een goed communicerende moderator voor een betere sfeer op zijn platform. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Tags: , , , , , , , ,

3 Responses to “Moderatie is meer dan censuur”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Mirck Media en Marijn van Gelder […] Begin een discussie over moderatie van online community’s en er wandelt iemand binnen die “Censuur!” roept. #CMnl

  2. Abel Says:

    Zinvolle blog over moderation, tanx J.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Interessante video van Huffington Post: The Trolls Amongst Us.
    http://huff.lv/UDN8ii

Leave a Reply