Deze vrouw leidt de tech-nerds van Tweakers

E100 Tweakers spread

Tweakers is een vertrouwde baken in de woelige techwereld. Deskundig, maar natuurlijk ook best wel nerdy. Dit stelletje whizkids wordt aangestuurd door directeur Fréderique van de Poll (36), die vorig jaar AutoTrack verruilde voor Tweakers. Van automotive naar tech, maar wel binnen hetzelfde bedrijf, De Persgroep. Als zakenvrouw te midden van nerds zoekt ze naar commerciële kansen op dit onafhankelijke platform. Ik interviewde haar uitgebreid voor de jaarlijkse Emerce 100.

“Ik ben geen tech-adept.” Het klinkt misschien raar uit de mond van de huidige Tweakers-directeur, maar het is ook lekker eerlijk. Wie Van de Poll een beetje kent, herkent die no-nonsensehouding direct. “Voor deze job ben ik juist ook gevraagd omdat ik afstand heb van deze materie. Mensen zijn hier extreem gepassioneerd bezig met producten en nieuws, bijna emotioneel. Wie in zo’n team vanuit zijn ratio denkt, kan eenvoudiger zakelijke keuzes maken.”

Wat overigens niet wil zeggen dat technologie Van de Poll niet interesseert: “Overstijgende, holistische trends boeien me enorm, zoals de impact van tech op onze gezondheidszorg en van robotisering op de arbeidsmarkt.”

Onafhankelijkheid versus marketing-events

Van de Poll vindt Tweakers uniek in zijn tweeledigheid: “Enerzijds de onafhankelijke redactie en anderzijds de user generated content waar we mee overspoeld worden door mensen die er zelf echt in duiken. De mate van reflectie die zich afspeelt bij ons op de site is geweldig: niks is vrijblijvend, alles wordt gechallenged. Dat maakt ons heel bijzonder. Daar moeten we nooit concessies in doen om commerciële belangen te realiseren. Tegelijkertijd zijn we onderdeel van een commercieel bedrijf, dus zijn er bepaalde verwachtingen.”

Om die reden organiseert Tweakers tal van lucratieve marketing-events, maar dat vergt wel veel uitleg aan de extreem kritische core-tweakers. “Wij moeten nog drie keer harder dan anderen benadrukken hoe onafhankelijk we zijn. Tegelijk vind je het ultieme bewijs van onze objectiviteit terug op de gehele site, want wij geven ook gewoon vieren en soms drieën aan producten van adverteerders, simpelweg omdat zo’n product niet goed is. Natuurlijk is een adverteerder dan niet blij, maar daar zullen wij nooit voor zwichten. Doe je dat wel, dan ben je weg.”

Lees het complete vraaggesprek met Tweakers-directeur Fréderique van de Poll op Emerce.nl.

Tags: , , , ,

Leave a Reply