Jan Willem Sieburgh over marketing Rijksmuseum

Gisteren werd hij verkozen tot Marketeer of the Year 2009. Wederom een prijs voor zakelijk directeur Jan Willem Sieburgh van het Rijksmuseum, maar ditmaal een persoonlijke uitverkiezing. Na afloop van de uitreiking in Fort Voordorp had ik een video-interview met deze creatieve topmarketeer over innovatie, marketing in de museale sector en de rol van internet.

Tijdens de uitreiking versloeg Sieburgh de twee andere genomineerden: Michel Schaeffer van Bol.com en Stephan van Kruisselberge van TomTom. Alledrie de heren hielden voorafgaand aan de prijsuitreiking op het event MarketingLive een presentatie. Marketingtermen gebruikt hij het liefst zo min mogelijk. De zakelijk directeur startte met een 3D-animatiefilmpje van hoe het Rijksmuseum er na de verbouwing uit gaat zien. “Maar het gaat om meer dan een nieuw gebouw, ook om nieuw gedrag en een nieuwe relatie met de consument.”

Het Rijksmuseum is volgens Sieburgh een eilandenrijk en moet meer naar buiten gaan kijken. “Het gaat om een visie die alle stakeholders aanspreekt”, zegt Sieburgh. “Ondanks de gedeeltelijke sluiting trekken we nog steeds 1 miljoen bezoekers per jaar, maar dat moet omhoog naar 1,5 a 2 miljoen.” Tweederde van deze mensen is en blijft buitenlands. Daarnaast is er een groep diehards: 7.000 mensen gaan samen maar liefst 100.000 keer per jaar. Met veel andere mensen heeft het Rijksmuseum een ‘huiswerkrelatie’: men komt ‘omdat het moet, omdat het bij de opvoeding hoort’.

Dat is het probleem van het museum: de afstand tot het publiek. Ook is de urgentie laag; je kunt ook volgende week, volgende maand of volgend jaar even gaan kijken.

In het video-interview zegt Sieburgh het treffend: “Als wij die uitgestoken handen maar blijven aanbieden, komen mensen vanzelf wel weer een keer naar het Rijksmuseum.” Een bijzondere marketingcase. Of, om een beetje a la Damien Hirst te zeggen: eentje van 24-karaats diamant. Gevraagd naar zijn favoriete onderdeel van de huidige Rijksmuseum-promotie, noemt Sieburgh de door Bert Haanstra gefilmde Rembrandt-portretten, aangepast voor deze tijd met muziek van Henny Vrienten. “Dat is me heel dierbaar.”

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply