De Ochtend: Valentijnsdag

Het is vandaag Valentijnsdag. Deze uit Amerika overgewaaide traditie wordt in Nederland steeds populairder, met name dankzij speciale acties van de commercie. En net zoals wij onze vriendschappen via sociale netwerken online bijhouden, speelt ook de liefde zich steeds meer af op internet. Daarom sta ik deze maandag in mijn rubriek op Radio Noord-Holland speciaal stil bij Valentijn.

Dat Valentijn leeft, spreekt niet alleen uit de eindeloze stroom blog- en nieuwsberichten online, maar ook uit de vele startpagina’s over deze speciale dag: sites als Valentijnsdag.com staan vol rode hartjes en rozen, bij voorkeur ook met een linkje om ze direct online te bestellen. Want Valentijn is big business.

Ook datingsites staan roodgloeiend. Volgens een onderzoekje van Be2 wordt het dit jaar op datingsites zelfs drukker dan ooit, maar dat heeft een hoog “Wij van WC-eend”-gehalte. Lexa.nl ziet die piek vooral de week voor Valentijn, zodat singles op de dag zelf verzekerd zijn van een leuke date. Toch signaleert deze site ook dat Valentijnsdag minder populair onder singles wordt. De animo van vrijgezellen om op deze dag een kaartje te krijgen daalde in een jaar tijd van 48 naar 26 procent. Driekwart van de singles geeft aan dat Valentijnsdag meer een dag is om iets speciaals voor vrienden en familie te doen.

De sociale netwerken scoren minder goed als het gaat om het verklaren van een geheime liefde, zo blijkt uit het Lexa-onderzoek. Slechts 6 procent van de alleenstaanden zou dit via Hyves, Facebook of Twitter laten weten. Maar ja, zijn singles op Facebook ook wel echt single? De website Mashable.com ondervroeg 400 gebruikers van MySpace en Facebook over hun relatiestatus aldaar en de status in het echt. Een op de drie mensen die op Facebook zegt een relatie te hebben, bleek in werkelijkheid nog volop aan het daten te zijn.

Een ander Facebook-onderzoek is ook het vermelden waarden: onderzoekers aan de Universiteit van Virginia vertelden een groep vrouwen dat hun profiel was beoordeeld door mannen. Vervolgens kregen ze de profielen van die mannen te zien, met de mededeling dat de man in kwestie een hoog, gemiddeld of onbekend cijfer had gegeven. Opmerkelijk genoeg beoordeelden de vrouwen de mannen het hoogst waarvan ze niet wisten hoe ze hadden gestemd. De omgekeerde variant van ‘hard to get’, zeg maar.

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om dat cadeautje of kaartje dat je vandaag naar die speciale ander stuurt. Anonieme kaartjes lijken een beetje uit, maar ook dat verplaatst zich naar het web: Hyves lanceerde onlangs E-Kado, waarmee je een presentje naar je geliefde kunt sturen. Dat kan publiek zichtbaar, privé en ook anoniem. Het E-Kado verschijnt vervolgens op het profiel van de ontvanger, vlak boven de krabbels. Die sociale netwerken zijn dus zo gek nog niet voor Valentijn.

Valentijnsdag stond deze 14e februari centraal in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “De Ochtend: Valentijnsdag”

  1. Lovely.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Lisette Prager e.a. […] Internet-rubriek op Radio Noord-Holland in #DeOchtend ging zojuist over: Valentijnsdag op internet! […] Een derde van mensen die op Facebook zegt een relatie te hebben, is nog volop aan het daten. #Valentijn

  2. Valentijn Says:

    Denk dat Valentijn eenzaam wordt dit jaar!

Leave a Reply