Mirck Media (2): vuistregels voor ondernemers

Dit weekend plofte een blauwe envelop van de Belastingdienst in mijn brievenbus. Gek genoeg gaf die blauwe brief mij een vrolijk gevoel. Dat kwam door de adressering: J.H. Mirck, Mirck Media. De brief was de bevestiging van mijn start als ondernemer, die ik vorige week officieel inluidde bij de Kamer van Koophandel. Na de KvK kent ook de Belastingdienst me, dus ben ik nu pas echt zelfstandige zonder personeel. “Welkom bij de club van zzp’ers”, zo feliciteerde een nieuwe ‘collega’ me vandaag via Twitter. Na de vele gesprekken die ik de afgelopen weken met zelfstandige vrienden en kennissen heb gevoerd, nam ik even rust om op een rij te zetten wat deze grote verandering in mijn leven tot gevolg heeft. Ik kwam tot drie vuistregels voor ondernemers.

Vooropgesteld: ik pretendeer niet deze regels zelf al feilloos toe te passen. Sommige gaan me beter af dan andere. Wat ik mezelf wel realiseer is dat dit essentiële punten zijn, die iedere zelfstandige ondernemer alle aandacht moet geven.

1. Regel je administratie goed

Laat ik eerlijk zijn: dit is zeker niet mijn sterkste punt, maar ik wil het wel goed geregeld hebben. Daarom ben ik zo blij dat KvK en Belastingdienst tijdig over mijn correcte gegevens beschikken. Daarmee begint natuurlijk pas alle ellende, want ieder kwartaal dien ik mijn omzetbelasting door te geven. De randvoorwaarden zijn er inmiddels: een BTW-nummer en een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Zonder de eerste kun je geen BTW heffen over je diensten, zonder de tweede betaalt menig werkgever een freelance medewerker simpelweg niet uit. De volgende stap is een boekhouder zoeken, zodat ik niet zelf dagenlang met rekeningen aan het rommelen ben, maar gewoon door kan met mijn werk. Je kunt beter je eigen kostbare tijd besteden aan geld verdienen dan aan het doen van belastingaangifte.

2. Wees nooit ziek

Een flauwe vuistregel, maar daarmee nog niet minder waar. Zeker nu ik zelf al een week kwakkel met een hardnekkig griepje dat me vooral dit weekend parten speelde. Vandaar ook dat het even stil was op mijn blog. Ziek zijn kan een ondernemer zich in feite niet permitteren, tenzij hij zich er duur tegen heeft verzekerd. Dus werk je noest door, desnoods vanuit bed of met je badjas aan. Ik merk nu zelf dat dat niet altijd verstandig is, want mijn griep had wellicht korter geduurd als ik vorige week een paar afspraken (Mobile Monday, SpinAwards Night of de Media Parade) had gecanceld.

Beter is het om dan maar gewoon een dag echt uit te zieken en daags erna een inhaalslag te maken. Meld het in extreme gevallen ook even aan je opdrachtgever; goede kans dat die ook een dagje marge had ingebouwd. Of schuif – in overleg – eens een klus door naar een bevriende zzp’er. Die gunst krijg je geheid een keer terug. Maar de beste remedie is en blijft: wees nooit ziek. (Sommigen voegen daar cynisch aan toe: en ga nooit op vakantie. Maar dat kun je tenminste plannen.)

3. Verkoop jezelf overtuigend (maar niet drammerig)

Acquisitie is belangrijk, altijd en overal. Nog voordat ik formeel voor mezelf was begonnen, vertelde ik bekenden al over mijn plannen. Velen begonnen over de crisis: “Jij durft, is dit wel het goede moment?” Daar reageer ik altijd zelfverzekerd op, met de stelling dat zeker mediabedrijven behoefte blijven houden aan goede freelancers, omdat ze hun vaste personeelsbestand tot op het bot aan het saneren zijn. Ook de afgelopen (zieke) week heb ik heel veel vakgenoten gesproken en hen verteld wat ik doe. Mensen moeten weten dat je in de markt bent, anders zullen ze je nooit vinden.

Jezelf verkopen betekent netwerken, maar ook gewoon die gouwe ouwe telefonische acquisitie. Wie een goed verhaal of voorstel heeft, vindt vaker een luisterend oor. Ik ben van nature geen verkoper, maar dat zul je wel moeten (willen) zijn als je jezelf wil verkopen. Gouden tip: doe het overtuigend, maar niet drammerig. Zeker op een netwerkborrel is het raadzaam om niet direct de ‘lead’ te willen binnenslepen. Als de ander laat doorschemeren interesse te hebben in jouw werk, heb je eigenlijk je punt al gemaakt. Kom er later gewoon nog eens op terug, desnoods via een attente mail die niks met jouw aanbod te maken heeft.

Los daarvan kan het nooit kwaad om je in de psychologie van de verkoper te verdiepen. Toevallig stuitte ik dit weekend bij een vriendin op twee films die primair over sales gaan: Glengarry Glen Ross (1992) en Les Portes de la Gloire (2001). In die laatste film zien we de fenomenale acteur Benoit Poelvoorde leiding geven aan een groep colporteurs. De andere film, met een sterrencast bestaande uit onder meer Al Pacino, Jack Lemmon en Ed Harris, toont vijf verkopers die van hun baas een week krijgen om voor hun baan te vechten. Die superieur, gespeeld door Alec Baldwin, legt hen in vuilgebekte mannentaal uit hoe je goed moet verkopen. “Put that coffee down! Coffee is for closers only.” Briljante scene.

Tot zover mijn drie vuistregels. Het is een aftrap voor het avontuur waarin ik me heb gestort. Natuurlijk zijn er nog veel meer tips, trucs en tactieken te bedenken die het zelfstandig ondernemerschap kunnen helpen en versterken. Lid zijn van allerlei zakelijke sociale netwerkenis er zo een (zoals LinkedIn, Xing, Mindz of KvK’s Hallo!), maar daar wilde ik later op terugkomen. Tot die tijd ga ik eerst even… ondernemen.

Tags: , , , , , , , , , , ,

6 Responses to “Mirck Media (2): vuistregels voor ondernemers”

  1. Mike's Webs Says:

    Administratie – praat me er niet van. Soms lijkt het alsof de belastingdienst een aparte opdrachtgever van je is. Ondernemen wordt in Nederland niet heel makkelijk gemaakt met al die formulieren en bs die je bij moet houden. Ben er net als jij geen fan van. Beterschap!

  2. karin r. Says:

    ik voelde me ook erg … sja … groot toen ik die blauwe envelop in mijn brievenbus kreeg. :-)

  3. ronald van den hoff Says:

    admin lekker uitbesteden. er is een Mindzer die dat keurig regelt voor zp’ers: http://www.mindz.com/plazas/jurr_financieel_netwerk

  4. madbello Says:

    HA HA een van de weinige die blij is om zo’n ding te ontvangen.
    Gefeliciteerd trouwen, ik wens je veel succes ;-)

  5. Jeroen Mirck » Mirck Media (3): iedereen zzp’er! Says:

    […] Twee maanden sta ik inmiddels op eigen benen. Hard gewerkt, voor diverse opdrachtgevers. Met als gevolg dat mijn blogserie over het zelfstandig ondernemerschap er even bij inschoot. Na de berichtgeving over mijn aanmelding bij de KvK, gevolgd door een lijst met drie vuistregels voor ondernemers, werd het een beetje stil. Te druk met lopende zaken om te bloggen over het grotere geheel. Vandaag pak ik de draad weer op. Onderwerp: de hausse aan zzp’ers, waar allerlei bedrijven (waaronder Telfort, zie het plaatje en lees verder voor de uitleg) op inspringen. […]

  6. Leslie Says:

    I like the helpful info you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite sure I’ll learn lots of new stuff right here. Good luck for the next!

Leave a Reply