Wat ik leerde van schrijven over ondernemers

De Ondernemer

Na één jaar en acht maanden heb ik besloten te stoppen als freelance redacteur bij De Ondernemer, het zakelijke platform van DPG Media. Ik ga een nieuw avontuur aan, waarover spoedig meer is te vertellen. Natuurlijk ga ik De Ondernemer enorm missen. Een fijne club mensen, waar ook freelancers echt deel uitmaken van het vaste team.

Op 1 september 2020 eindigde na ruim 2,5 jaar mijn vorige dienstverband als hoofdredacteur van Marketingfacts.nl. Twee dagen later dronk ik een kop koffie met Robert van der Ham, hoofdredacteur van De Ondernemer. Een tip van Willem-Albert Bol, inmiddels oud-DPG Media. Op 24 september verscheen mijn allereerste artikel op De Ondernemer: over wat Lionel Messi en Cristiano Ronaldo verdienen met sportsponsoring via social media. Niet veel later werd ik één van de vaste webredacteuren en vanaf januari 2021 ook nog eens redactie-coördinator van de wekelijkse dagbladpagina van De Ondernemer in onder meer AD en Het Parool.

Prettig aan De Ondernemer was dat ik als freelancer alle vrijheid kreeg om mezelf nieuwe dingen te leren, onder meer het maken van podcast en video.  Zo liep ik met een cameraman in mijn kielzog een dag lang bekende ondernemers te interviewen op Big Improvement Day en maakte ik in verkiezingstijd podcasts met Wopke Hoekstra en Gert-Jan Segers vlakbij het Binnenhof.

Ter afsluiting van een kleine twee jaar De Ondernemer deel ik nog even een aantal redactionele verhalen die ik afgelopen maand schreef:

  1. Hoe ver kun je als ondernemer gaan bij het verhogen van je prijzen?
  2. Dit bedrijf verhoogt zélf de kilometervergoeding: ‘Op de overheid wachten duurt te lang’
  3. Won Yip over personeelstekort in horeca: ‘Mensen zijn gewoon lui’
  4. MentorCalls zet NFT’s in om coachingsmarkt te digitaliseren
  5. Elektrische driewieler Carver mikt nu ook op servicemonteurs en bezorgdiensten

Bij De Ondernemer heb ik me ook verder ontwikkeld in het schrijven van kwalitatieve branded content. Afgelopen maand heb ik op dat vlak meerdere artikelen gemaakt over de ANWB, in het kader van de Business Mobility Week: een algemeen trendverhaal over mobiliteit in 2050, de impact ervan op arbeidsvoorwaarden van personeel en een interview met directeur Willem Aal van ANWB Zakelijk.

Ik kijk heel positief terug op mijn tijd bij De Ondernemer. Zo leerde ik veel van de geoliede machine bij DPG Media, maar ook van de vele ondernemers die ik heb leren kennen. Die inzichten variëren van focus op je ultieme doel tot vooral gewoon durven loslaten en kiezen voor het ongewisse avontuur. Over mijn eigen nieuwe avontuur hoor je spoedig meer. Abonneer je op mijn blog of volg me op LinkedIn, dan weet je het als eerste!

Tags: , , ,

Leave a Reply