EK Atletiek profiteert van Dafne-effect

EK-Atletiek 2016

Nederland beleeft begin juli de generale repetitie van de Olympische Spelen, want een maand voor Rio staan in Amsterdam de beste atleten van Europa aan de start. De EK Atletiek moet het grootste sporttoernooi van het jaar worden. De organisatie probeert alles net even anders te doen, ook qua sponsoring. Voor MarketingTribune interviewde ik toernooidirecteur Rien van Haperen op de plek waar het straks allemaal gaat gebeuren: het Olympisch Stadion in Amsterdam.

De Stichting EK Atletiek Amsterdam 2016 draait tropenuren, want de tijd tot de start van de EK Atletiek tikt snel weg. De lat ligt hoog, getuige ook de pay-off van het toernooi: ‘Athletics like never before.’ Van Haperen is vanaf het prille begin bij dit monsterproject betrokken. Hij lobbyde bij drie achtereenvolgende Amsterdamse bestuurders: Hester Maij (CDA), Carolien Gehrels (PvdA) en de huidige sportwethouder Eric van der Burg (VVD). Toen er eenmaal een bidbook lag, was aanvankelijk 2014 de doelstelling. Vanwege topconcurrent Z├╝rich werden de bakens verlegd naar dit jaar. Met succes, want die bid werd gewonnen.

Dafne-effect

Inmiddels staat de organisatie van de EK Atletiek als een huis. Het vaste team bestaat uit zo’n veertig professionals, inclusief mensen van sportmarketingbureau TIG Sports, Le Champion en een dedicated tv-ploeg van mediapartner NOS. Ruim 1.750 vrijwilligers zijn gerekruteerd en worden intensief getraind.

Het evenement profiteert zonder twijfel van het ‘Dafne-effect’. De internationale successen van sprintster Dafne Schippers hebben de publieke aandacht voor atletiek dusdanig aangewakkerd dat er veel interesse is voor het evenement. Van Haperen: ‘En dat met een lastige timetable, want rond ons evenement vinden ook de Tour en het EK Voetbal plaats. Voor de Spelen geldt: wij profileren ons als de laatste stop voor Rio.’

Daarnaast speelt natuurlijk nog de ophef over fraude en doping bij koepelorganisatie IAAF. ‘Uiteraard heeft dat impact’, erkent Van Haperen, ‘maar het hindert ons niet in het organiseren van een goed toernooi.’

Het complete artikel lees je op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , ,

Leave a Reply