How To… Twitter?

Twitter is een trend die sinds 2007 in een groeistuip zit. Inmiddels is het gebruik stabiel, maar blijft het een populaire bron voor media. Twitteren werd aanvankelijk ‘microbloggen’ genoemd, waarbij je geacht wordt antwoord te geven op die ene vraag: “What are you doing?” (Eind 2009 bijgesteld tot: “What’s Happening?”) Dat doe je in berichtjes van maximaal 140 tekens, nog niet eens de lengte van een sms-bericht dus. Je verstuurt ze via de website Twitter.com, je mobiele telefoon of een widget op je desktop. Internetjournalist Jeroen Mirck legt hieronder uit hoe Twitter werkt, wat je ermee kunt en wie interessant zijn om op Twitter te volgen.

Over het nut van Twitter kun je eindeloos debatteren. Dat doen we hier dus maar even niet. Mocht je toch de dringende behoefte voelen, klik dan hier. Ondertussen gaan wij verder met een handleiding die je vertelt wat je zoal met Twitter kunt doen en hoe je er snel van start kunt gaan.

Op het eerste gezicht is twitteren een publiekelijk zichtbare vorm van chatten of MSN’en. Je kunt de hele wereld vertellen wat je aan het doen bent, maar ook je tweets (Twitter-berichten) afschermen voor alleen je vrienden. Vrienden heten op Twitter trouwens followers. Je hoeft elkaar niet wederzijds te volgen, maar kunt iemand met een besloten account alleen lezen als hij of zij jou ook volgt.

Zodra je op Twitter gestart bent, zul je merken dat je volop vriendschapsverzoeken ontvangt. Vele daarvan zijn niet relevant of simpelweg spam. Hier enkele handige regeltjes als het gaat om het beoordelen of je een nieuwe follower zelf ook wel ‘terug moet volgen’.

Twitter is bedoeld als een interactief medium, dus is het wenselijk om op andere twitteraars (de actievelingen noemen zich twitterazzi) te reageren. Dat doe je door @andermansnaam voor je bericht te tikken. Die ander krijgt jouw reactie dan te zien op zijn Reply-pagina. Wederzijdse followers kunnen elkaar via twitter ook direct messages (dm’s) sturen, die niet door anderen kunnen worden gelezen. Pas wel op voor phishing-aanvallen.

Altijd aardig ter introductie is de visuele uitleg van Twitter ‘in plain English’ door de mensen van CommonCraft:

Hoe start je met Twitter?

Twitter is op zich niet zo heel ingewikkeld. Toch ervaren nieuwkomers een drempel, want in het prille begin zie je nog weinig gebeuren en moet je het echt zelf leuk maken. Hier 28 nuttige tips hoe je jouw deelname aan Twitter kunt omtoveren in een levendige community:

  1. Maak een account aan op Twitter.com. Eén minuut werk.
  2. Bedenk een logische, eenvoudige en herkenbare profielnaam.
  3. Zoek er een leuke, bijpassende profielfoto (avatar) bij.
  4. Vul ook vooral je bio in. Daar kijken mensen echt naar.
  5. Maak een begin met twitteren. Ervaar hoe het werkt.
  6. Ga vervolgens relevante mensen followen.
  7. Wees selectief wie je zelf als follower accepteert. (Spammers!)
  8. Dan is het tijd om gesprekken aan te gaan met anderen.
  9. Je ziet hun berichten in jouw timeline op Twitter.
  10. Reageer op een ander door @replies aan hen te sturen.
  11. Wie jou niet volgt ziet alleen jouw @replies aan hen.
  12. Kijk ook op wie anderen reageren. Klik op die profielen.
  13. Bedenk: door interessant te reageren, gaat men jou volgen.
  14. Je kunt ook een-op-een praten, via direct messages (dm’s).
  15. Ook twitteren achter een slotje is mogelijk.
  16. Voordeel is dat je alleen leesbaar bent voor wie jij volgt.
  17. Nadeel is wel dat je minder makkelijk nieuwe contacten legt.
  18. Behalve eigen tekst kun je ook interessante linkjes posten.
  19. Ook kun je anderen ‘retweeten’, ofwel: leuke tweets citeren.
  20. Verder kun je de RSS-feed van je blog aan Twitter koppelen.
  21. Via MobyPicture of TwitPic kun je mobiele foto’s delen.
  22. Vertel waar je bent via gps-diensten Feest.je en FourSquare.
  23. Gebruik mobile apps of desktop-widgets (Seesmic, Tweetdeck)
  24. Meedoen in discussies? Zet voor trefwoorden een hashtag (#)
  25. Populair: #oranje, #wilders, #zg (Zomergasten), #durftevragen
  26. Hashtags drukken ook commentaar uit: #carglasszuigt, #fail
  27. Twitteraars rubriceren? Maak aparte Twitter-lists aan.
  28. Tot slot: via Twitter Search kun je alles terugzoeken.

Dit zijn globaal de belangrijkste functies en handelingen voor Twitter. Voor een nog uitgebreidere uitleg, zie onder meer dit artikel op Lifehacking.nl.Voor allerhande nuttige twittertips kun je terecht bij HubSpot. Ook The Next Web heeft een paar nuttige trucs.

Uiteindelijk is het een kwestie van gewoon beginnen en gewoon doen. Het leuke van deze interactieve community is dat mensen je direct corrigeren als je iets doet dat not done is. Daar staat tegenover dat als jij een vraag stelt, je goede kans hebt dat je meteen verschillende nuttige tips en antwoorden uit je netwerk ontvangt. Die interactie is de kracht van Twitter.

Verlies je na verloop van tijd het overzicht, snoei dan eens de lijst van mensen die je volgt. Er zijn speciale sites die het makkelijk voor je maken om te selecteren wie je ontvriendt, zoals TweepDash en ManageFlitter.

Actieve twitteraars

De opkomst van Twitter was voor internetjournalist Jeroen Mirck eind 2007 aanleiding om een lijst te publiceren van de meest actieve gebruikers van Twitter in Nederland. Deze Twitter Top-40 gold enkele jaren als graadmeter van de ware diehards onder de twitteraars. Ook handig om te kijken wie je graag (of juist liever niet) wilt volgen.

Hieronder de topposities van de ranglijsten van twee piekjaren (2007 en 2010). Over de afgelopen jaren is geen lijst meer samengesteld. Klik door om de hele Twitter Top-40 te bekijken.

Twitter Toppers van 2010

  1. (–) KiDKiD2 (Défano Holwijn) 143.779
  2. (–) RichLuxe (Richello) 113.056
  3. (04) VanMaanen (Marc van Maanen) 97.959
  4. (06) ChristineZegt (Christine) 94.283
  5. (02) Erwblo (Erwin Blom) 87.252

De hele lijst van 2010 staat hier

 

Twitter Toppers van 2007

  1. Erwblo (Erwin Blom) 18.403
  2. Marketingfacts (Marco Derksen) 16.281
  3. Gerben (Gerben Bouwhuis) 15.173
  4. Vangeest (Yuri van Geest) 14.707
  5. Rotjong (Frank van Dun) 14.050

De hele lijst van 2007 staat hier

Er zijn trouwens ook thematische groepslijsten, op Twittergids.nl.

Ondertussen blijft Twitter voortdurend in populariteit groeien. Zelfs de Amerikaanse president Barack Obama, wielrenner Lance Armstrong, komiek Stephen Fry (ook op Twitter erg grappig!), CDA-minister Maxime Verhagen en (het pr-burau van) Britney Spears zijn inmiddels op Twitter actief. Voor 2009 deed marketingbureau Young Works de voorspelling dat twitteren een van de belangrijkste jongerentrends gaat worden. In 2010 maakte Sportweek een internationale Top-50 van twitterende sporters. Eind 2011 kwam Sanoma Media met een speciale twitterglossy, Twiet Magazine, waarin een overzicht staat van de 200 meest invloedrijke twitteraars.

Experts over Twitter

Het is altijd interessant om te horen wat vakspecialisten vinden van Twitter. Hoe gebruiken ze het zelf, waarmee gaat het medium hen in de toekomst verrassen? Luister allereerst even naar trendwatcher Vincent Everts die twitteren in Jip & Janneke-taal uitlegt in tv-programma Kassa. “Gewoon lekker lullen in de stamkroeg.”

Heel boeiend is het vraaggesprek tussen twee internet-experts die zelf al in een vroeg stadium bevangen zijn getroffen door het Twitter-virus: internetjournalist Francisco van Jole (Joop.nl) en online entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web). In een uitzending van Blueshots TV gaat het onder meer over de vraag: hoe gebruik je Twitter als het steeds groter wordt en je het aantal vrienden of reacties bijna niet meer kunt bijbenen? Kijk hier…

Laatste update: januari 2016