How To… Blog?

bloglogoSchrijven voor een blog is eigenlijk vrij spel: je bepaalt zelf de regels. Toch zijn er handige tips en trucs die ervoor zorgen dat je met bloggen meer opvalt, meer publiek trekt of beter vindbaar bent in Google. Dat kan door beter schrijven, beter focussen en een beter gebruik van de techniek. Zo wordt bloggen niet alleen leuker om te doen, maar draagt het ook echt bij aan je profilering en je zakelijk succes.

Nadat het reguliere bloggen (schrijven op een weblog) in de jaren na de millenniumwisseling steeds populairder werd, gingen ook bedrijven zich schoorvoetend afvragen of zij niet eens moesten gaan bloggen. Die discussie werd onder meer aangezwengeld door Robert Scoble, die als techblogger een van de gezichten van Microsoft was. Samen met Shel Israel publiceerde hij begin 2006 Naked Conversations, dat wel het toonaangevende boek over corporate blogging genoemd kan worden. Een citaat:

“We believe that blogging is not just wise for businesses wishing to be closer with their customers, but essential. We envision a day in the near future when companies that don’t blog will be held suspect to some degree, with people wondering whether those companies have something to hide or whether the owners are worried about what the people who work for them have to say.”

Dit toekomstvisioen verwoordt precies de redenen om als bedrijf te gaan bloggen: transparantie, authenticiteit, een nauwere band met de consument. Als internetjournalist geeft Jeroen Mirck hier al vele jaren workshops over. Lees hier meer over de basics van bloggen.

Hoewel er uitstekende voorbeelden zijn van bedrijven die corporate blogging succesvol toepassen, klinkt er ook geregeld een sceptisch geluid. Soms wordt corporate blogging zelfs alweer dood verklaard, zoals door PR-specialist Amanda Chapel in de zomer van 2007:

“Last week, with very little notice or elaboration, the bubble around all the corporate blogging hype broke quietly. (…) There’s no compelling reason for corporate blogging. If anything it comes with a hint of threat. “Cluetrain”, damn that Dave Weinberger, that’s what started all this noise. The Achilles Heel of the Cluetrain is property. No one consulted the corporate owners! And truth is, the evangelists actually have contempt for the owners. In the words of Shel Holtz, ‘Screw the owners. Customers (we) come first’.”

Chapel viel over onderzoek van PR-bureau Porter Novelli, dat in september 2008 wederom met bevindingen kwam, ditmaal uitsluitend gebaseerd op de Nederlandse markt. Daaruit blijkt dat eenderde van de ondervraagde communicatieprofessionals experimenteert met een corporate blogging, terwijl ruim de helft aangeeft geen concrete plannen in die richting te hebben. Het gebrek aan initiatief wat bloggen betreft, gaat ook gepaard met een gebrek aan blogmonitoring: een ruime meerderheid (58%) houdt op geen enkele manier bij wat over het eigen bedrijf op blogs en fora wordt geschreven.

Kortom: corporate blogging is er nog lang niet. Wat beweegt mensen om te bloggen? Eind 2010 interviewde regisseur Bas van Teylingen voor het programma MediaZine psycholoog Robin Holtel en blogger Michael Minneboo. Holtel geeft drie hoofdredenen om te bloggen:

1. Het uitdragen van je identiteit;
2. Stress reduceren van wat je meemaakt;
3. Verbinding aangaan met anderen.

Sindsdien is bloggen geëvolueerd en steeds vanzelfsprekender geworden. De techniek is laagdrempeliger, het bereik via social media steeds vanzelfsprekender. Tegelijk zijn diezelfde social media de grootste concurrent van blogs. Toch blijft bloggen een uitstekend middel om je eigen stem te laten horen, ook zakelijk. Hoe je dat het beste doet, leg ik uit in mijn cursus. Die is op aanvraag beschikbaar, dus neem bij interesse contact met me op.

Jeroen Mirck, journalist en blogger.