Corona-strategie: NBA en Disney redden elkaar

NBA naar Disney World

Toeval bestaat niet: net toen ik een lekkere longread had geschreven over de marketing van Disney, maakte het concern bekend dat twee Amerikaanse topcompetities (NBA en MLS) worden uitgespeeld in Disney World. Creatieve oplossing, denk je nu wellicht, maar het is vooral bittere noodzaak: Disney verliest door de coronacrisis 30 miljoen dollar per dag door de sluiting van zijn themaparken. Dan is dit een fantastisch alternatief.

Als basketbalfan kijk ik persoonlijk vooral uit naar de hervatting van de NBA, waar de strijd om de titel nog alle kanten op kan. De NBA zou ook Las Vegas of de IMG Academy even verderop in Florida hebben overwogen, maar de keuze voor Disney World is vooral een financiële beslissing. Mediabedrijf ESPN, dat voor deze play-offs zijn sportcomplex Wide World of Sports beschikbaar stelt, is eigendom van Disney Media Networks, waardoor Disney feitelijk een van de grootste afnemers is van de NBA-uitzendrechten. Kosten: 1,4 miljard dollar. Een win/win-situatie dus: Disney verdient extra miljoenen aan het kwakkelende Disney World én kan zijn uitzendrechten weer te gelde maken.

Vanwege het coronavirus zijn basketbal- en voetbalfans straks uiteraard niet welkom in Orlando. “Maar de wereld zal vanuit huis wel gaan zien wat een geweldige locatie de ESPN Wide World of Sports is”, aldus Jason Siegel, president van de Greater Orlando Sports Commission. “En dat gaat ons ongetwijfeld helpen in de toekomst.” Hij sluit zelfs niet uit dat meer competities op korte termijn de NBA en MLS volgen naar Orlando. “Deze locatie leent zich gewoon fantastisch voor het organiseren van sportevenementen.” Dit project kan dus ook een pilot zijn voor toekomstige events.

Netflix versus Disney

Het duurt nog even voordat de NBA (en MLS) van start gaat, dus voor nu adviseer ik de Netflix-documentaire ‘The Last Dance’ over het laatst seizoen van basketbal-grootheid Michael Jordan bij het kampioensteam Chicago Bulls – al valt daar ook wel wat op af te dingen. Hoe dan ook: veel unieke beelden.

Wie meer wil lezen over de business van Disney raad ik mijn longread voor Marketingfacts aan, waarin ik niet alleen de economische situatie van het mediabedrijf belicht, maar ook de opmerkelijke manier waarop The House of Mouse aan marketing doet. Ik heb er veel research voor gedaan, dus wat mij betreft een verhaal waar je echt iets van opsteekt. Enjoy, it’s showtime!

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply