Wat is een SCP’er en waarom ben ik het?

Jeroen Mirck SCP

Ineens stonden er op LinkedIn drie letters achter mijn naam: Jeroen Mirck SCP. “Wat is dat?” vroeg iemand. Precies dezelfde vraag die ik ruim een jaar eerder stelde aan collega Luuk Ros, die vanuit NIMA is gedetacheerd bij Marketingfacts.nl om daar samen met mij hoofdredacteur van te zijn. En aangezien SCP’er een door NIMA verstrekte titel is, wilde Luuk het natuurlijk graag uitleggen.

SCP staat voor Senior Communication Professional, een titel is die sinds 2016 wordt verstrekt door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Het is een accreditatie door de European Marketing Confederation, net zoals die ook bestaat voor marketeers (het SMP-certificaat) en experts in digital marketing (het SDP-certificaat).

Met deze titels heb je volgens NIMA “een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk dat vakbekwame en hooggekwalificeerde (marketing- of) communicatie-professionals erkent”. Heb je een afgeronde opleiding op minimaal Nima B of een gerelateerde hbo-opleiding en minimaal vijf jaar (“stevige”) werkervaring in marketing of communicatie, dan kun je een titel aanvragen.

Permanente educatie

Een belangrijk onderdeel van deze individuele certificering is permanente educatie, want ons vakgebied verandert natuurlijk voortdurend. Bij de meest uiteenlopende vakevenementen zijn PE-punten (inderdaad, ‘Permanente Educatie’) te verdienen. Dat kunnen cursussen, workshops maar ook congressen zijn. Of in corona-vocabulaire: webinars of online trainingen. Ideaal: als je beroepsmatig kennis vergaart, ben je tegelijk bezig je accreditatie te versterken.

Punten verzamelen kan ook door “terug te geven aan het vak”, of simpeler gezegd: door kennisdeling. Dat kan door docentschap of het verzorgen van (online) presentaties, maar ook door het schrijven van artikelen of blogs, bijvoorbeeld voor Marketingfacts. Redacties zijn dol op deskundige gastbijdragen en jij bouwt aan je thought leaderships én aan je aantal PE-punten. Hoeveel meer win/win wil je het hebben?

Stroomversnelling

Wat ooit begon door een terloopse vraag aan mijn collega Luuk, kwam in een stroomversnelling door mijn primaire gedachte: “De titel die hij heeft, wil ik ook!” Toen ik me er echt in ging verdiepen, werd het direct veel meer dan dat. Ik geloof in permanente educatie en wil ook gewoon graag in mezelf investeren. Dat een accreditatie die inspanning ondersteunt en uitdraagt, is natuurlijk pure winst.

Uiteindelijk werd ik eind vorig jaar samen met zeker honderd anderen (overduidelijk in het pre-corona-tijdperk) uitgenodigd voor een klassieke diploma-uitreiking, in dit geval op locatie in de veelbekroonde ‘best workplace’ van Afas Software. De een kreeg z’n Nima B-diploma, de ander werd gecertificeerd tot Senior Marketing Professional. Niet alleen een leuke titel, maar al direct op de feestelijke borrel een prima netwerk-instrument.

Ik schreef er een uitgebreidere blog over voor Marketingfacts, inclusief nadere uitleg hoe je je punten kunt halen. Geïnteresseerd? Neem dan gewoon eens contact op met NIMA.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply