Wat Jeffrey Lewis leerde van ABBA

Jeffrey Lewis & The Voltage

Vlak voor de Corona-lockdown van de muziekindustrie had ik het geluk om nog net op tijd een artiest live te kunnen zien waar ik enorm naar uitkeek: Jeffrey Lewis.

Niet dat het een grote naam is, maar hij had me vijf jaar geleden aangenaam verrast met zijn album ‘Manhattan’. Lewis is precies wat je van een indie-artiest verwacht: rommelig, chaotisch en tegendraads. Een absolute liefhebber bovendien, die zijn eigen hoezen ontwerpt (hij tekent ook comics) en zelf zijn merchandise verkoopt. Maar bovenal een geweldige songwriter.

Eind 2019 verscheen het album ‘Bad Wiring’ van Jeffrey Lewis en zijn vaste band The Voltage (al heten ze elk albums anders). Geproduceerd door Roger Moutenot, die eerder werkte voor Lou Reed en Yo La Tengo, waarmee hij bovenaan de wishlist kwam te staan. Niet onbegrijpelijk, want Lewis zingt een beetje à la Reed en heeft eenzelfde crush op metropool New York.

Klonk Lewis op het relaxed kabbelende ‘Manhattan’ (2015) nog als een mix van ‘ome Lou’ en Kurt Vile, op zijn nieuwe plaat schroeft hij het tempo op en loopt hij heerlijk te rocken. Dat deed hij evenzeer in de kleine zaal van de Tolhuistuin in Amsterdam Noord. Kenmerkend zijn de enorme lappen tekst die hij in zijn liedjes verwerkt. Hij ratelt maar door en wisselt daarbij algemene observaties af met grapjes en levenswijsheden. Soms lekker melig, soms heerlijk cynisch, maar meestal oprecht heel erg fijne muziek.

Zowel live als op vinyl komt dit het best tot uiting op een van de prijsnummers van ‘Bad Wiring’, met de veelzeggende titel ‘Except For The Fact That It Isn’t’. Lewis somt al het moois op dat er in ons dagelijks leven te zien is: vliegtuigen vol toeristen (toen nog wel), lachende mensen op reclameborden, de eekhoorn in het park, het dak boven zijn hoofd en de to-do-list die alweer klaar is.

En toch wringt er iets. Lewis benoemt niet precies wat er is en haalt daarmee dezelfde briljante truc uit die we kennen uit de ABBA-klassieker ‘The Day Before You Came’. Vergelijk het met de spreekwoordelijke olifant in de kamer. Het evidente dat niet wordt gezegd, is daardoor juist extra aanwezig. Dat maakt ook dit Lewis-liedje zo goed.

“So many planes in the air with people going somewhere
And voices on the radio dials
All of the signs pointing towards awesome times
And the message is signed off with smiles
I woke up on time and the shower was fine
My exercise is better with practice
I can stand on the scale
Drop the bills in the mail
And walk out while suffocating in blackness”

Wat me zo aanspreekt aan Jeffrey Lewis is hoe droogjes hij iets kan vertellen dat eigenlijk heel cynisch of ironisch is. De veelheid aan woorden, waar hij bijkans over struikelt, zet heel beeldend zijn kijk op het leven neer. Tegelijk is hij geen puristische singer-songwriter, want er wordt ook geregeld heerlijk gerockt, getuige zeker ook de verstoorde gitaar-noise van ‘Except…’ die voorafgaat aan het inzetten van de lekker stevige riff.

Lewis lijkt altijd haast te hebben en wil soms te veel, maar schotelt de liefhebber daarmee toch wel echt een heel rijkelijk gevulde maaltijd voor. Soms wat taai, maar met liefde bereid. En afgeblust met een verfrissend toefje ironie. Daar kan geen perfecte wereld tegenop – die toch niet bestaat.

Jeroen Mirck schrijft in zijn vrije tijd over muziek voor Ondergewaardeerde Liedjes.

Tags: , , , ,

Leave a Reply