Het sporthart van Nederlandse Loterij

TeamNL in actie

Vaak zegt het gebouw van een bedrijf al veel over hoe de bewoner in de wedstrijd staat. Dat geldt zeker voor het hoofdkantoor van Nederlandse Loterij langs de snelweg bij Rijswijk: de lottoballetjes in de gevel en de trekkingskamer pal naast de receptie zijn niet te missen, maar ook elders in het pand leven de eigen merken zoals Staatsloterij, EuroJackpot, Toto en Lucky Day. Meer dan dat, want ook de eigen sportsponsoring is overal verwerkt: vergaderzalen hebben een sportief thema, met soms zelfs belijning op de vloer. Mooi, dit bedrijf ademt sport! 

Precies wat je verwacht van een bedrijf dat TeamNL sponsort, wil Arno de Jong er maar mee zeggen. Hij leidt me rond door het pand als ik lansgkom voor een interview dat deze maand in MarketingTribune is verschenen. Kort gezegd is hij de Chief Marketing Officer van Nederlandse Loterij, al klinkt het ingewikkelder op zijn visitekaartje: directeur Brands & Portfoliomanagement. Ook sponsoring maakt deel uit van zijn brede portefeuille.

“TeamNL is ons belangrijkste sponsorship”, vertelt De Jong. “We hebben een langdurige relatie met NOC*NSF, dat als een van de belangrijkste beneficianten aan Nederlandse Loterij gekoppeld is. Afgelopen jaar ging er vanuit de Nederlandse Loterij 43,2 miljoen euro naar de sport. Dat is ongeveer de helft van de begroting van NOC*NSF. Via TeamNL verbinden wij ons met de 850 beste topsporters die uitkomen voor Nederland en 28 sportbonden die marketingpartner zijn.”

Handbal is vanaf nu de vierde ‘speerpuntbond’ van Nederlandse Loterij, na wielrennen, atletiek en zwemmen. De Jong: “Voor al deze vier sporten en het domein paralympische sport gaan wij ook activaties opzetten om de sporten te versterken. Daarbij draait het zowel om topsport als breedtesport, dus verbinden we ons bijvoorbeeld ook aan de Topcompetitie voor amateur-wielrenners.” Hoe anders was dat tot vorig jaar, toen het bedrijf nog hoofdsponsor was van Team Lotto-Jumbo, dat nu onder een andere naam grote successen boekt in de Tour de France.

Hoe activeert Nederlandse Loterij al die sporten? Dat lees je in mijn interview met Arno de Jong op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply