Waarom je m’n Mark Ritson-interview moet lezen

Ritson-questioning-960px

Mark Ritson is een fenomeen. ‘De scheldende Australiër’, zo werd hij afgelopen maand geïntroduceerd op het mediacongres Screenforce Day. Jazeker, zijn marketing-columns kunnen best grof en fel zijn, gelardeerd met scheldwoorden, maar zijn opinies zijn altijd ter zake en goed beargumenteerd. En vooral kritisch, heel kritisch.

Op de Marketingfacts-redactie hebben we het vaak over Ritson. Hij is het soort columnist die je gretig naar een vakblad doet grijpen of naar een vaksite doet klikken. Hij maakt in zijn eentje het verschil tussen saai en spannend. Daarom bedacht ik me geen moment toen ik de marketing-professor kon interviewen tijdens een flitsbezoek aan Amsterdam.

Ritson bleek fijn gezelschap. Gooi er een muntje in en de verhalen blijven komen. Hij heeft een pesthekel aan hypes zonder onderbouwing, zoals over millennials, digital-first en het misbruik van purpose-claims. En hij haat het reclamefestival in Cannes.

“Dit festival vertegenwoordigt alles dat slecht is aan onze industrie: witte mannen die acht uur lang bullshit uitkramen op grote boten in de zon en daarna dronken worden. Het levert nooit iets op, het is jezelf feliciteren en een vorm van masturbatie. Marketing moet zich verdiepen in de levens van klanten in plaats van zich bewegen op een miljoenenjacht aan de Rivièra.”

Je begrijpt: dit interview was een genot om uit te werken, al leg ik de lat daarbij dusdanig hoog dat ik regelmatig vastliep in mijn overijver. Maar vandaag is het uitgebreide vraaggesprek dan eindelijk verschenen op Marketingfacts.nl, met een kortere ‘snack-versie’ die binnenkort week in de papieren MarketingTribune verschijnt. Geniet ervan. Ritson houdt het vak scherp. Zie voor zijn spraakmakende columns de vele linkjes in mijn verhaal.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply