Sjors Fröhlich: ‘BNR innoveert met podcast’

Sjors Fröhlich (BNR)

BNR neemt als radiostation het voortouw in podcasting. Vorig jaar lanceerde de zender een eigen Expert Podcast Network, dit jaar gevolgd door de journalistieke podcastreeks ‘Newsroom’. Voor MarketingTribune interviewde ik BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: ‘Met alleen FM win je de oorlog niet.’

Podcasts zijn hot, maar volgens sommigen ook een overschatte hype. Niet voor BNR. Elke werkdag bespreekt Roos Abelman in ‘Newsroom’ de drie belangrijkste onderwerpen van de dag met de specialisten en journalisten van BNR en het FD. In 20 minuten worden luisteraars onderweg, op het werk of thuis bijgepraat door redacteuren met kennis van zaken.

Voor BNR is het starten van de podcast ‘Newsroom’ een logische stap, na de forse investering van vorig jaar in het BNR Expert Podcast Netwerk, een bundeling van niche-podcasts van diverse makers. ‘Newsroom’ wordt exclusief geproduceerd om on-demand te beluisteren.

In het Nederlandse radiolandschap neemt BNR echt het voortouw in podcasting. Waarom is dit voor jullie zo belangrijk?

Sjors Fröhlich: ‘Eigenlijk zijn er voor mij twee belangrijke redenen. Ten eerste is het fascinerend om hiermee bezig te zijn en na te denken over de toekomst van radio en audio. Ten tweede is het ook noodzakelijk. Met alleen maar FM-radio ga je de oorlog niet winnen. Juist de content van BNR leent zich heel goed om on-demand te luisteren. Het is duurzame inhoud. Daarnaast is het geweldig om ook podcast-only producties te maken. Je kunt wegblijven van de strakke radioregels en nog intiemer bij de luisteraar binnenkomen.’

Podcasting hebben jullie afgelopen jaar al stevig opgepakt met het BNR Expert Podcast Netwerk, een selectie van niche-podcasts. Hoe gaat het daarmee?

‘Ik ben er erg blij mee. Het leuke van het EPN is dat het zich ontwikkelt. Dat past bij podcast. We zijn met één groot experiment bezig waarin je constant moet bewegen. Inmiddels hebben we wel tienduizenden luisteracties gecreëerd. Toen we begonnen met het EPN hadden we nog lang niet zoveel eigen podcast-only producties online staan als nu.’

Hoe zit het nou precies met podcasting: is het een hype, gaat het dit jaar echt doorbreken of blijft het een soort nichemarkt voor fijnproevers?

‘Ik denk dat het dit jaar echt gaat doorbreken. In Amerika is het dat punt al voorbij. Daar staan alle seinen op groen. We hebben de markt goed onderzocht. Het blijkt dat het profiel van de gemiddelde podcast-luisteraar vrijwel identiek is aan dat van de BNR-luisteraar. Ook commercieel is het interessant. De laatste maanden zijn we benaderd door grote bedrijven als Centraal Beheer, ING, ABN Amro, Akzo Nobel en Rabobank over podcast. We hebben mooie producties gemaakt.’

Wat is jouw visie op de toekomst van online journalistiek?

‘Journalistiek is journalistiek. En dat blijft van levensbelang. Er wordt veel gesproken over bubbles en fake-nieuws. We hebben de oplossing voorhanden: die heet journalistiek. Gewoon ouderwets feiten checken, analyses maken en verslag doen, onafhankelijk. Dat moet dan wel betaalbaar blijven en daar zit het probleem. De oude verdienmodellen raken uitgewerkt. Ook vanuit dat oogpunt is podcast en straks Smart Radio belangrijk.’

Welke podcasts hebben het vak herdefinieerd?

‘Als ik naar de journalistiek kijk dat is The Daily natuurlijk baanbrekend geweest. Als je het nog groter bekijkt was Serial een grote factor waardoor het fenomeen podcast zo groot is geworden.’

Lees mijn complete interview op MarketingTribune.nl.

De BNR-podcastreeks ‘Newsroom’ is beschikbaar via iTunes, Spotify en de BNR-app. Daarnaast is de podcast te beluisteren via FD.nl. Het BNR Expert Podcast Netwerk is te vinden op BNR.nl.

Tags: , , , ,

Leave a Reply