Vijf leestips over politiek, media en marketing

Typmachine

Schrijven is mijn vak, dus heb ik ook afgelopen jaar weer veel geschreven. Op mijn eigen website serveer ik daarvan een dwarsdoorsnede. Een kleine selectie van mijn werk verschijnt bovendien sinds 2016 via Reporters Online in media-kiosk Blendle, waar ik een vergoeding ontvang per gelezen artikel. Niet onbelangrijk voor wie moet leven van zijn pen. Welk van al die schrijfsels trok het meeste publiek? Ter afsluiting van blogjaar 2016 is hier een overzicht van mijn artikelen die het best in de smaak vielen. Een lijst vol leestips dus. Veel plezier ermee.

Afgelopen jaar sprongen drie artikelen op JeroenMirck.nl er echt uit, met enkele duizenden lezers. Zij vielen op in de vluchtige hectiek die zich dagelijks afspeelt op social media. De online concurrentie is moordend, waardoor het geschreven woord aan inflatie onderhevig is. Deze drie stukken konden zich in die digitale heksenketel onderscheiden. Ze gaan respectievelijk over politiek, media en (sport)sponsoring, drie thema’s waarmee ik me bijna dagelijks intensief bezig hou. Specialisatie wordt dus beloond.

  1. Politieke column: Buurtterreur (6.424)
  2. Daan Roosegaarde: ‘Fuck you, College Tour!’ (3.288)
  3. Heineken is bang voor kritiek (2.594)
  4. Lang leve de kwarkhipster! (680)
  5. Waarom #rokjesgate wél ergens over gaat (412)

De nummers vier en vijf haakten in op ‘trending topics’: ophef over een Danio-advertentie en een vermeend rokjesverbod. Andere stukken die het goed deden, gingen over de wet DBA (waarbij de VAR verdween en de verwarring over modelovereenkomsten ervoor in de plaats kwam) en politieke columns over DENK en de commissie Brenninkmeijer.

LinkedIn populair onder zzp’ers

Mijn meest zakelijke schrijfsels publiceer ik sinds 2015 eveneens als blog op LinkedIn Pulse, om te kijken of ze daar extra publiek trekken. Daarbij experimenteer ik ook met afwijkende koppen. Het levert vaak compleet nieuw lezerspubliek op. Bovendien ervaar ik op dit zakelijke netwerk een net wat andere interesse van lezers. Zo zijn artikelen over zzp’ers hier bovengemiddeld populair.

  1. College Tour of Daan Roosegaarde: wie zat er fout? (543)
  2. Wat moet je als zzp’er doen nu VAR is afgeschaft? (454)
  3. Zeven jaar zzp’er (180)
  4. De rechten én plichten van vloggers (144)
  5. Buurtadoptie: breng politiek en burger dichter bij elkaar (140)

Waarvoor betalen lezers van Blendle?

Het jaar 2016 betekende mijn debuut op Blendle. Een bescheiden debuut, want ik heb er slechts twaalf artikelen gepubliceerd. Exclusief voor Blendle schrijven is namelijk niet rendabel, tenzij je een Bekende Nederlander bent of over onderwerpen schrijft die een heel breed publiek aanspreken. Verhalen voor vakbladen over marketing zijn dan echt veel te niche… tenzij ze over sport- of cultuurmarketing gaan. Die onderwerpen scoorden namelijk het beste.

  1. Hoog tijd dat de schaatssport gaat hervormen
  2. Arme Richard Krajicek
  3. Lowlands was weer een feest, ook voor sponsors
  4. Rembrandt verovert reclamefestival Cannes
  5. Is het Nederlands voetbal failliet?

Uit concurrentie-overwegingen vermeld ik geen Blendle-cijfers, maar wees gerust: ik kan er geen zeiljacht of tweede huis van kopen. Mijn uitdaging voor 2017 is om dit kanaal komend jaar intensiever te gaan inzetten: meer publiceren, inhaken op actualiteiten en bouwen aan dossiers. Daarmee bind je lezers en stimuleer je herhaalbezoek. Eind 2017 zal ik mijn learnings met jullie delen, maar ook tussentijds zal ik bloggen over mijn ervaringen met online publiceren. Blijf me dus vooral lezen!

Jeroen Mirck, freelance journalist voor o.a. MarketingTribune, Emerce en Stripschrift.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply