Het succes van Rembrandt in Cannes

Rembrandt-2016

Met dank aan Rembrandt heeft Nederland dit jaar een toontje mee kunnen blazen op het internationale reclamefestival in Cannes. Te midden van de creatieve ‘Mad Men’ uit met name de VS zijn we natuurlijk een kikkerlandje, maar daar bracht ditmaal één campagne verandering in: het project ‘The Next Rembrandt’ van ING en Microsoft won maar liefst zestien prijzen, waaronder twee keer een Grand Prix. Dan doe je serieus mee met de grote jongens.

Geen reclamemaker wil er ontbreken: het International Cannes Lions Festival is eind juni elk jaar weer een honingpot voor creatieven, strategen en in iets mindere mate hun opdrachtgevers, de marketeers. Dit enthousiasme geldt zeker ook voor Nederland, dat ooit net als bij het voetbal een relatief sterke speler was in het mondiale reclamevak. Tegenwoordig zijn we meer een momentenvoetballer geworden: twee jaar geleden won de Sweetie-campagne van Terre des Homme een karrevracht aan reclameprijzen, ditmaal dus Rembrandt.

Of beter gezegd: een via digitale data over Rembrandts complete oeuvre automatisch samengesteld nieuw schilderij van de oude meester. Briljant idee. Maar er was nog veel meer moois te zien in Cannes. Voor MarketingTribune hield ik het een week lang bij. Nu is het tijd voor een creatief overzicht. Wat was de meest briljante reclame van 2016?

Lees mijn complete artikel op Blendle of Reporters Online.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply