Magazine Media Café: ‘Print is een cadeautje’

MagMediaCafe-01

Bladen in De Balie, het is niet meer. Jazeker, er werd deze maandag weer over bladen gepraat. En inderdaad, dat gebeurde in De Balie. Maar dat woord ‘bladen’ is in deze gedigitaliseerde tijden natuurlijk zwaar achterhaald, dus heet het evenement voortaan anders: Magazine Media Café. Daar kun je van alles op afdingen (‘Magazines zijn toch gewoon bladen?’), maar het was in elk geval een goed excuus om weer eens lekker over bladen te praten in De Balie. Dus was ook ik erbij.

Vier cases kwamen ter sprake: Wendy, Fab, Oh en de expansie van New Skool Media. Debatleider Theo Eijspaart (Mediafacts) gaf ze de ruimte hun verhaal te doen en vragen uit de zaal te beantwoorden.

We trapten af met Wendy, het feelgood-blad dat is opgehangen aan BN’er Wendy van Dijk. Uitgever Femmetje de Wind lag met een hernia op bed, dus lichtte de eveneens betrokken ‘bladendokter’ Carolien Vader het bladconcept toe. Nu heb ik persoonlijk niets met Wendy van Dijk, maar volgens onderzoek vele anderen wel: ze wordt samen met koningin Maxima en Linda de Mol gezien als de meest aansprekende vrouwen van Nederland. En ze staat voor ‘geluk’. Dat moest het mediaconcept dus echt uitstralen.

‘Alsjeblieft, mag ik inhoud?’

Interessant aan Wendy is dat digitaal leidend is en het vierjaarlijkse blad ‘een cadeautje’. Hoe anders was dat bij de tweede case, Fab. Dit door columniste Ebru Umar bij Sanoma weggekochte vrouwentijdschrift moet het vooral hebben van print, ‘want met online verdient bijna geen uitgever geld’. Umar laat haar printredactie ‘voor niks’ stukjes schrijven voor de Fab-website. Het moet allemaal ‘lean en mean’.

Het nieuwe Fab is echt een ander blad dan het oude. Geen lipstick en mode dus of BN’ers op de cover, maar verhalen over ondernemende vrouwen. ‘Alsjeblieft, mag ik inhoud?’ fulmineerde Umar. Waarom trouwens een Sanoma-titel kopen om hem daarna helemaal om te bouwen? ‘ Ik heb geen relatie met de baas van RTL Nederland, dus moest ik wel een bestaand tijdschrift kopen om media-aandacht te krijgen.’

Umars zakenpartner Sandy Wenderhold deed vervolgens een boekje open over haar nieuwe erotische tijdschrift voor vrouwen, getiteld ‘Oh’. Vertrouwd terrein voor deze erotica-ondernemer, maar adverteerders en retailketens bleken nog uiterst huiverig om met het blad in zee te gaan.

Gouden tips van New Skool Media

Deze eerste editie van Magazine Media Café werd afgesloten met een onvoorzien succesverhaal: New Skool Media kocht anderhalf jaar geleden negentien titels waar het reorganiserende Sanoma dolgraag van af wilde. Met succes, want een jaar later draait de nieuwe eigenaar een jaaromzet van 30 miljoen euro.

Mede-eigenaar Rob Koghee gaf een hele trits gouden tips, waarvan de veel lagere overhead-kosten van zijn kleine uitgeverij toch wel de crux waren. Hij geneerde zich allerminst voor het actief uitwisselen van content tussen verschillende titels, maar beloofde daar direct bij dat hij zijn freelancers ‘netjes’ zou betalen voor elke vorm van hergebruik in andere titels.

Vier ondernemers, vier verhalen. Vooral ook over bladen, want alle vier geloven nog altijd in de kracht van papier. Heel erg ‘Bladen in De Balie’ dus, deze eerste editie van het Magazine Media Café. Tip: volgende keer van de weeromstuit gewoon eens een middag die louter over digitale magazines gaat? Die ontwikkeling is immers niet te stuiten.

Jeroen Mirck is zelfstandig journalist en onder meer werkzaam als platformmanager Media van vakblad MarketingTribune.

Het Nieuwe Uitgeven

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply