Modeblogs zijn dood, lang leve modeblogs!

Modeblog-problems

Geef maar toe: als persoonlijk of zakelijk blogger ben je stiekem wel eens jaloers op al die fashion- en lifestyle-bloggers bij wie het geld moeiteloos lijkt binnen te stromen. Mooie jonge vrouwen die schrijven of vloggen over lipgloss, jurkjes of millennial-trends, nonchalant ogend met hun ‘just-out-of-bed’-look waar ze uren aan hebben lopen stylen. Bedrijven betalen grif voor ‘free’ publicity op hun blogs of huren hen in als ambassadeur. Afgelopen week ontstond echter een barstje in dit jubelverhaal: fashion-netwerk Creators of Desire heeft bekendgemaakt te stoppen met bijna al zijn modeblogs. Hipster-alert dus: wat is er loos met de trendblogs?

Creatorsofdesire.com is een netwerk van modeblogs, maar stopt dus met modeblogs. Waarom? ‘Het modeblog-landschap is vooral het afgelopen jaar drastisch veranderd’, zegt oprichter Anouk Bos in een persverklaring. ‘Social media zoals Instagram spelen daarbij een belangrijke rol. Outfits worden niet meer op de blogs maar op Instagram geconsumeerd. Het surfen naar een modeblog is daarmee voor de consument minder interessant geworden.’

Op LinkedIn schreef Bos een analyse over de status van modeblogs. Ze signaleert dat uitgeverij Condé Nast in december 2014 de stekker trekt uit ’s werelds grootste modeblog-collectief Nowmanifest en dat ook de befaamde modeblogger Elin Kling enkele weken geleden is gestopt met bloggen. Andere frontrunners nemen volgens ‘rigoureuze stappen om hun online stukje cyberspace winstgevender te maken’, zoals Chiara Ferragni die haar modeblog The Blond Salad ombouwde tot webshop. Niet zonder succes trouwens: Ferragni verdient er inmiddels 2 miljoen dollar per jaar mee.

Wat haar eigen blognetwerk betreft baseert Bos zich op de bezoekcijfers: vooral het laatste half jaar daalde het aantal fashionista’s dat een bezoek bracht aan Creators of Desire ‘fiks’. Daarom nam Bos een ‘drastisch’ besluit: ‘Door afscheid te nemen van het merendeel van onze blogs zijn wij in staat sturing te pakken met een frisse nieuwe contentstrategie.’

Oei, daar hebben we dat vreselijke buzzword weer. Contentmarketing. Blogs moeten dus content worden, en publiceren moet marketing worden. Zoiets. Het klinkt als de briefing van een communicatiebureau. En verdomd, direct na dit doemscenario meldt het persbericht van Creators of Desire: ‘Naast het besluit afscheid te nemen van bekende blognamen, ontwikkelde Bos samen met webbureau Digital Hipsters en een team van programmeurs, een baanbrekende nieuwe website.’

Digital Hipsters

Laat ik dan meteen ook maar Siegfried Jongsma van Digital Hipsters (wat ik al zei: hipster-alert!) citeren: ‘We hebben het standaard blogstramien, zoals we die bij 99% van de blogs en online magazines tegenkomen, losgelaten en zijn gaan kijken naar de behoefte van de lezer. Vanuit daar hebben we een website ontwikkeld die optimaal performt op iPad en mobile en die de gebruiker letterlijk meeneemt op ontdekkingstocht. Eerst visueel met grote fotoblokken, vanuit daar kan de lezer zelf de diepte in gaan. Een nieuwe vorm van online publishing, waar we 300% achter staan.’

Gelukkig, ze staan zelf voor 300% achter hun eigen idee. De vraag is echter: wat is er nou precies zo anders aan de nieuwe website, behalve dan het responsive design en de grote foto’s? Volgens de bedenkers focust de nieuwe contentstrategie ‘op korte overzichtelijke artikelen die alle social en online trending topics onder leading influencers in kaart brengt, op een persoonlijke, humoristische manier verslagen’.

Het kan aan mij liggen, maar dit klinkt verdacht veel als een blog. Zeker als je even verderop leest dat ‘drie bekende influencers’ (lees: bloggers) verbonden blijven aan Creators of Desire: de voor een ELLE-award genomineerde Lian Galliard (van weblog Fashion Hoax), Paulien Remis (van de prijswinning Belgische mode- en lifestyleblog Polienne) en oprichter Anouk Bos zelf met haar inspiratieblog Anouk Yve.

Modebloggers ontslagen

Kortom: Creators of Desire blijft gewoon bloggen, maar heeft blijkbaar de minder succesvolle modebloggers eruit gesodemieterd. Het design is opgehipt met grotere plaatjes en is beter leesbaar op je gepimpte ladyphone. En o ja, de blogs zijn voortaan weer gewoon in het Nederlands, want dat pseudo-hippe Dunglish vonden al die modebewuste pubers toch wat lastig te begrijpen.

Tot zover de vileine samenvatting van dit modeblognieuws. Los van de marketingtaal (waarbij bloggers tegenwoordig online influencers heten, en digitale journalistiek wordt afgevlakt tot klinische contentmarketing) blijft toch iets hangen: zelfs trendy modeblogs verliezen blijkbaar veel lezers. Natuurlijk biedt Instagram plek voor kekke photo-shoots, maar daarbij mis je als lezer toch echt de duiding van jouw favoriete ‘influential’. Daar lenen blogs zich voor, of je ze nu blogs noemt of er een hipper buzzword op plakt.

Zelf citeert Bos in haar LinkedIn-analyse Amber Venditz, oprichter van het affiliate blognetwerk RewardStyle: ‘Een blog zal altijd relevant blijven, omdat je nu eenmaal online zichtbaar moet blijven. Een te strakke focus op social maakt dat je online minder interessant bent voor adverteerders.’

Natuurlijk wordt de concurrentie van social media almaar groter, maar dat wil niet zeggen dat al die mediakanalen niet naast elkaar kunnen bestaan. Grotere concurrentie vereist creatiever schrijfwerk. Beter bloggen dus, in een tempo dat de snelheid van Instagram en Twitter kan bijbenen. Op die manier blijft er een plek voor blogs, maar dat weten de samenwerkende Creators en Hipsters donders goed, getuige hun gezamenlijke blog-nieuwe-stijl. Oftewel: modeblogs zijn dood, lang leve de modeblogs!

Jeroen Mirck is platformmanager Media van MarketingTribune.

Tags: , , , , , , , ,

One Response to “Modeblogs zijn dood, lang leve modeblogs!”

  1. #Blogpraat Says:

    […] Het valt nog niet mee om met jouw blogposts op te vallen tussen al die andere bloggers. Wellicht deel je links naar je (nieuwe) blogposts via Twitter, Facebook en andere socialmedianetwerken maar ook daar vallen linkjes niet altijd op natuurlijk.

    Steeds meer lezers van mode- en lifestyleblogs zoeken daarbij ook nog regelmatig hun nieuws niet meer via blogs (waardoor die blogs bezoekers kwijtraken) maar via Instagram. Mooie foto’s met een (kort) verhaal erbij vervangen dus soms blogs maar dat wil niet zeggen dat bloggers geen – beter – gebruik kunnen maken van Instagram om hun blog juist beter onder de aandacht te brengen. Vanavond in #blogpraat kijken we daarom naar wat Instagram voor bloggers kan betekenen. […]

Leave a Reply