Regionale media moeten innoveren

D66Media-debat-2015

Met de provinciale verkiezingen op komst organiseerde D66 Media op dinsdag 10 februari een debat over regionale media. In de tv-studio van AT5 leidde ik de discussie tussen Hans Snijder (hoofdredacteur Leeuwarder Courant), Paul van Gessel (directeur RTV Noord-Holland) en Gerard Schuiteman van Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS).

‘Laten we het nu eens níet over geld hebben’, verzuchtten Snijder en Van Gessel. ‘De politiek moet de media eindelijk even met rust laten’, voegde de aanwezige media-adviseur Ouke Arts daar aan toe. Natuurlijk, er wordt door het Rijk bezuinigd op (omroep)budgetten, maar laat regionale omroepen en uitgevers dan ook eens lekker innoveren. Minder drempels voor publiek-private samenwerking zou daarbij enorm helpen.

Dat er al volop wordt gepionierd werd duidelijk in het debat. Dagblad De Limburger startte samen met regionale omroep L1 als pilot een gezamenlijke nieuwssite die goed scoort. Maar ook AT5 en de Leeuwarder Courant werken crossmediaal, met respectievelijk Het Parool en Omrop Fryslân. Dat wordt volgens alle aanwezigen de toekomst van de regionale pers – en vermoedelijk ook de kurk onder hun voortbestaan. Al vond Schuiteman (ROOS) dat het zeker met de regionale omroepen minder slecht gaat dan soms wordt voorgespiegeld.

Dat de gesprekken met de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) nog steeds vooral over timeslots op het publieke net gaan, vond het panel een achterhoedegevecht: uitgesteld tv-kijken is de toekomst, dus vinden de échte innovaties plaats op internet. Steek daar je energie in. Stop het praten, ga vooral aan de slag.

Binnenkort komt er een uitgebreider verslag op D66media.nl.

Tags: , , , , , , , , ,

2 Responses to “Regionale media moeten innoveren”

  1. Roy Ristie Says:

    Nieuw bestaat niet. Innovatie wel. Wat breng je en hoe. Welke ruimte heb je om te bewegen en creativiteit de ruim baan te verschaffen. Uit mijn ervaringen met media kan ik niet anders opmaken dan dat het nooit anders is geweest. Verandering, vernieuwing, beweging komt van onderen. De landelijke mediawetgeving gaat te vaak door voor bepalend. Het loopt juist het meeste achter. Lokale initiatieven waaronder inter regionale multimediale activiteiten zijn van long ago. Voor geïnteresseerden wil ik wel een kijkje in mijn archieven van de 80er jaren gunnen. Alleen de verbinding verkoopt! Nieuw bestaat niet.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Goede aanvulling, Roy. Innovatie kun je niet opleggen, dat gebeurt in essentie altijd van onderop. Wetgeving loopt altijd achter op innovatie, maar het is dus zaak om wetten tijdig aan te passen. Zeker in deze tijd dat ook de politiek tamboereert dat innovatie en onze creatieve industrie zo enorm belangrijk zijn voor de mondiale positie van Nederland. Ook de mediasector kan op deze golf meeliften, mits de drempels voor publiek-private partnerships maar snel wordt geslecht.

Leave a Reply