Mediaweek (60): Persgroep saneert Wegener

Wegener-lezeres

Ken je de methode-Van Thillo? De Belgische uitgever koopt kranten, snijdt fors in het personeelsbestand en gaat daarna winst maken. Toen bekend werd dat zijn bedrijf De Persgroep de noodlijdende regionale kranten van Wegener wilde kopen van investeringsbedrijf Mecom, liet dit scenario zich dus raden. Begin december lekte uit dat Van Thillo zo’n 150 à 200 banen wilde schrappen, deze donderdag sprak een persbericht over 275 overtallige functies, maar uiteindelijk vervallen er zo’n 400 banen. Ondanks alle mooie beloftes over investering in digitalisering en dikkere kranten is dat een harde klap voor de journalistiek in Nederland.

Het schijnt dat Van Thillo de reorganisatie donderdag in Doorn ‘vol passie’ heeft gepresenteerd aan het Wegener-personeel. Dat zal best, want de Belg is een begenadigd spreker. Je krijgt echter acute jeuk van het persbericht dat diezelfde dag door De Persgroep werd rondgepompt naar de overige media.

“De Persgroep en Wegener maken één bedrijf”, luidt de kop. Oud nieuws, want de overname werd al voor de zomer aangekondigd. Geen woord ook over die honderden ontslagen.

Dan volgt de broodtekst: “De Persgroep en Wegener willen zo snel mogelijk samen één bedrijf vormen.” Wederom hetzelfde non-nieuws. “Beide uitgevers ontvouwden vandaag hun plannen rond het samengaan.” Schiet op, kom op met dat nieuws!

Hoeveel ontslagen: 275 of 404?

“Het nieuwe concern werkt onder de naam de Persgroep Nederland.” Je méént het. Nieuws willen we horen, niet dit soort corporate gewauwel. “In het bedrijf komt een bundeling van 11 nationale en regionale nieuwsmerken, meer dan 150 lokale weekkranten en 5 puur digitale merken.” Wisten we ook al. Hoe lang laat je ons nog wachten?

“De onderneming heeft 2943 werknemers (fte) in de plannen opgenomen, van wie bijna 1400 op redacties.” Slim, eerst noemen wie er wél mogen blijven. Goed, en dan komt het slechte nieuws eindelijk in de zesde zin (journalistiek prutswerk dus): “Bovenop reeds lopende reorganisaties binnen Wegener zal de overname een impact hebben op 275 functies, waarvan 93 op redacties.”

Hèhè, het hoge woord is eruit: 275 banen verdwijnen. Maar dat klopt dus niet, want volgens NVJ-website Villamedia.nl verdwijnen er veel meer functies: 404 banen, waarvan 154 op redacties.

“De komende periode zal worden bekeken hoe met deze boventallige functies wordt omgegaan”, meldt het persbericht verder. Het personeel moet dus nog even in angst leven.

Digitale strategie Wegener

Na de gebruikelijke kanttekening dat de mededingingsautoriteit ACM nog goedkeuring moet geven (die uiterlijk eind januari wordt verwacht) en dat ook de ondernemingsraden van beide bedrijven zich nog moeten uitspreken, volgt eindelijk de nieuwe strategie van De Persgroep Nederland. Kort gezegd: “investeren in redactionele kwaliteit, versneld digitaliseren en de bedrijfsvoering versimpelen”.

Vooral digitale groei verdient aandacht, aldus De Persgroep. “De moderne nieuwsconsument wil zowel nationaal als in de regio en lokaal de gehele dag via meerdere kanalen het nieuws tot zich kunnen nemen.” Inhoudelijk worden we van het persbericht verder niks wijzer. Villamedia.nl leert ons gelukkig dat er 20 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de digitalisering van het online nog vakkundig falende Wegener, onder meer in nieuwe apps.

Minder journalisten, dikkere kranten

Ook de papieren kranten worden niet vergeten: die worden dikker, met doordeweeks 64 in plaats van 56 pagina’s. De eigen nieuwsdienst De Persdienst wordt opgeheven, zusterbedrijf AD maakt voortaan de algemene eerste katern. Daarachter bevinden zich een regio- en een lifestyle-katern. Maar dat staat dus allemaal niet in het persbericht.

Wel wordt CEO Susan Duinhoven van Wegener geciteerd. Die spreekt over de “impact op onze teams”, een “toegenomen efficiëntie” en “dikkere en afwisselender kranten” die ook online beter aanwezig zijn. Dat ze zelf ook ontslagen wordt, meldt het persbericht niet.

Eerlijk is eerlijk: er bestaat geen goede manier om een slechte boodschap te brengen. De dagbladsector moet zichzelf heruitvinden en dat gebeurt hoe dan ook in afgeslankte vorm. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat ten koste gaat van de regionale berichtgeving. De pers geldt sinds jaar en dag als waakhond van de lokale democratie, maar is er straks nog wel een verslaggever van De Stentor die ook even naar Almelo rijdt om de raadsvergadering te verslaan?

Persgroep-topman Christian van Thillo zal in de eerste plaats sturen op winstgevendheid, want anders is Wegener voor hem een miskoop. Mensen die met hem werken, roemen zijn passie voor dagbladjournalistiek. Daarom is het te hopen dat hij een juiste mix weet te vinden tussen een winstgevend én een kwalitatief product.

Een regionale krant moet in de eerste plaats goed informeren over wat er in de regio gebeurt. Leuk dus dat er twee katernen komen met lifestyle- en algemeen nieuws, maar de strijd om de lezer wordt gewonnen met die middelste regio-katern. Kortom: it giet oan!

Dit is de wekelijkse mediacolumn van zelfstandig journalist Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Tags: , , , ,

Leave a Reply