Mediaweek (51): Eindelijk, Telegraaf op tabloid!

Telegraaf-tabloid

Hè hè, eindelijk is ook De Telegraaf overgestapt op een kleiner formaat. De enige échte tabloid van Nederland eindelijk op tabloid, het werd tijd. “Geweldig dat de concurrentie kleiner wordt”, grapt Het Parool, dat tien jaar geleden al overstapte. Goed voor een oplage-boost, al waarschuwt krantkenner Piet Bakker dat zulk effect doorgaans tijdelijk van aard is.

Het is sowieso de week dat printmedia in het nieuws zijn. Op dezelfde dag dat de laatste grote Telegraaf verscheen, rolde ook de allerlaatste editie van gratis TMG-zusje Spits van de persen. Spits (of volgens sommigen Sp!ts) gaat op in Metro, dat zijn verspreide oplage verhoogt naar 510.000 exemplaren. Daarmee is het prompt de grootste krant van Nederland.

De Telegraaf verschijnt vandaag eenmalig in een oplage van 800.000 stuks, waarvan een groot deel gratis wordt uitgedeeld op grote stations. Een symbolisch aantal, want zoveel kranten verkócht De Telegraaf er twintig jaar geleden. Die betaalde oplage staat momenteel op een dieptepunt van 452.000 exemplaren. Terug naar het halve miljoen lijkt de ambitie, maar de vraag is of dat ook na de huidige actie met proef-abonnementen stand zal houden.

De Volkskrant heeft heel andere sores. Daar brak de pleuris uit over de bonus van hoofdredacteur Philippe Remarque. Die kreeg 70.000 euro extra op zijn bankrekening bijgeschreven, als beloning voor de goede prestaties van de krant in 2013 jaar en de digitale innovatie die hij in gang heeft gezet. De eigen redactie, die immer kritisch schrijft over bonussen in het bedrijfsleven, was woest over deze bonusregeling.

“Dit is de manier waarop de Persgroep prestaties beloont”, zo speelde Remarque de vermoorde onschuld. Toch doet hij water bij de wijn: de hoofdredactie heeft na overleg met de redactieraad besloten dat bonussen voortaan nooit meer mogen bedragen dan 10% van het jaarloon. Remarque: “Een hoofdredacteur is weliswaar een manager met alle bedrijfsverantwoordelijkheid die daarbij hoort, maar hij blijft in eerste plaats een journalist.” Dat had je ook vooraf kunnen bedenken, Philippe.

Ondertussen worden de oplages van papieren kranten extra ondergraven door een uitbreiding van Blendle: voortaan kun je daar ook complete kranten (en tijdschriften) kopen. Of beter gezegd: als je veel artikelen uit dezelfde publicatie koopt, stopt de teller nu zodra je het bedrag van het complete product hebt bereikt. Wel zo netjes. Indirect kost dit de printmedia natuurlijk geld, want ‘de Blendle-prijzen liggen tientallen procenten lager dan in fysieke kiosken’, aldus Blendle.

En wat gebeurt er verder in printland? Verder staakte ICT-vakblad Computable deze week zijn papieren nieuwskrant, vierde mijn eigen lijfblad MarketingTribune zijn 30-jarig bestaan (samen met de eveneens 30-jarige Effie-uitreiking) en nam mediareus Bertelsmann de ook in Nederland actieve uitgeverij Gruner + Jahr over.

De tv-wereld doet ondertussen net alsof de tijden niet zijn veranderd: terwijl de Publieke Omroep doodleuk met een plan komt om langere reclameblokken in te voeren (lang leve Uitzending Gemist!), breidt John de Mol zijn Talpa-imperium uit naar Dubai. Je zou het bijna de vlucht vooruit kunnen noemen, al is het drukken van 800.000 Telegraven natuurlijk net zo opportunistisch.

Jeroen Mirck is platformmanager Media op MarketingTribune.nl.

sitestat

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply