Richt je kritiek op Apple, niet op U2

U2-2014

Het zal weinigen zijn ontgaan dat Apple het nieuwe album van rockband U2 sinds deze week een maand lang gratis weggeeft via iTunes. Een geweldige actie natuurlijk, maar tegelijk regent het ook klachten en woedende (zeg maar rustig: schuimbekkende) reacties. Kort gezegd luidt de kritiek: Apple is aan het spammen. Zonder jouw of mijn toestemming staat het album ‘Songs of Innocence’ al in je iTunes en op je iPhone. Nog niet helemaal uitgepakt, maar op mijn telefoon heet het al wel een ‘aankoop’. Niet netjes om dat te doen zonder het eerst te vragen. Velen ervaren dit als veel te agressieve marketing.

Hoewel ik het dialoogje tussen U2-zanger Bono en Apple-topman Tim Cook dinsdag bij de presentatie van de iPhone 6 nogal knullig en gekunsteld vond, klonk het uitgangspunt goed: gratis muziek van een wereldberoemde band.  Toen ik prompt wat oude muziek van U2 ging shufflen in iTunes, kwam het nieuwe album spontaan langs. Slim gedaan, dacht ik nog. Ik kon het ook meteen downloaden, dus deed ik dat. Immers, U2 is de muziek van mijn jeugd. Ik was dol op albums als Boy, War, The Joshua Tree en de heruitvinding van de band op Achtung Baby.

Daags erna brak echter de pleuris uit. Velen beklaagden zich er op social media over dat Apple het album zonder hun toestemming automatisch installeert op hun ‎iPhone. Mag dat zomaar? In de VS wellicht, maar in Europa ligt dat anders. Opt-in versus opt-out. In Nederland hebben we bovendien die vermaledijde cookiewet. Die overtreedt Apple zonder meer, aldus PC Magazine, want een bedrijf mag alleen ongevraagd iets installeren als het functioneren van een apparaat daar om vraagt. Ongeacht of U2 je smaak is, is hun muziek natuurlijk niet bijster functioneel.

‎Apple‬, ik snap dat je van deze actie een mega-succes wil maken, maar laat de gebruikers zelf bepalen of ze U2 willen horen. Op de huidige manier werkt de actie averechts. Een excuus zou op zijn plaats zijn. Ik ben benieuwd of dit onder wijlen Steve Jobs ook zou zijn gebeurd. Vermoedelijk niet.

Wat me trouwens stoort aan alle kritiek is al het negativisme jegens U2. Gemakzuchtig gezeik van mensen die elkaar napraten. U2 was een cruciale band in de jaren ’80. We kennen allemaal hun tijdloze klassiekers als ‘Sunday Bloody Sunday’, ‘New Year’s Day’ en ‘I Still Haven’t Found What I’m Looking For’. Hun huidige muziek haalt dat niveau niet meer, maar een beetje respect is op z’n plaats. Het probleem is hier de marketing, niet de muziek. Zonder de opdringerige marketing had je de muziek kunnen negeren. Richt je grieven dus op Apple’s Tim Cook, niet op Bono.

U2-innocence

Tags: , , , , ,

One Response to “Richt je kritiek op Apple, niet op U2”

  1. Hoesjes Says:

    Het idee van een cadeautje is leuk, alleen wordt het niet goed uitgevoerd!

Leave a Reply