Mediaweek (49): print blijft dalen, wat nu?

Reaal-parking

Het heetste medianieuws in dit laatste (na)zomerse weekend: dan heb je het dus in de eerste plaats over de HOI-cijfers van het tweede kwartaal. Alle dagbladen zien hun papieren oplage dalen (NRC.next zelfs met 32%), waarbij digitale abonnementen het tij maar ten dele keren. Grote dalers bij de tijdschriften zijn Royalty (-33%), HP/De Tijd (-32%), Vorsten (-26%), Nieuwe Revu (-23%) en Elsevier (-22%). Daar staat groei tegenover van marktleider Linda (230.000 exemplaren, +13%), maar ook van omroepblad Max Magazine (bijna verdriedubbeld tot 71.000 stuks) en sportmagazine Helden (+49%). Maar dat zijn uitschieters in een krimpende markt.

Het moge duidelijk zijn: deze dalende printcijfers vragen om innovatie. En dus komt het FD met een gepersonaliseerde nieuwssite, gaat NRC artikelen whatsappen, koppelt Sanoma haar bladen aan SBS6-programma’s (na Libelle en AutoWeek is nu VT Wonen aan de beurt), gaan Myjour en TPO Magazine artikel doorverkopen aan de B2B-markt en is FAB zelfstandig en crossmediaal op zoek naar de ondernemende vrouw. De vraag is natuurlijk of dit soort initiatieven het tij doen keren. Hoe rendabel is de journalistiek nog?

Tot zo ver het snelle medianieuws dat ik de afgelopen week op MarketingTribune.nl publiceerde. Deze week verschenen er trouwens ook twee diepgravender verhalen van mijn hand in dit vakblad, eentje in het papieren tijdschrift, de ander online (en op 7 oktober enigszins herschreven in print). Hieronder de intro’s van beide artikelen, met links naar het complete verhaal. Gratis, dus zo onrendabel als de pest. Profiteer ervan, nu het nog kan!

BrandLIVE-550px

BrandLIVE: kijkje in de cockpit van DigitasLBi

BrandLIVE is het antwoord van het grote interactieve bureau DigitasLBi op de vele nieuwe partijen die zich focussen op content- en social media-campagnes. Deze zogenaamde ‘real-time marketing-cockpit’ bovenin het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam moet social en content-strategieën gaan opleveren die direct creatief kunnen worden ingevuld. Formule 1-coureur Simona de Silvestro was de startklant en sinds vorige week werkt Digitas LBi ook vanuit BrandLIVE voor een belangrijke verzekeraar: Centraal Beheer Achmea. MarketingTribune nam een kijkje in de cockpit.

Lees hier het complete artikel over BrandLIVE… 

Reaal-ridder

Reaal-campagne focust op genieten, niet op angst

Niet inspelen op angst, geen oeps-momentjes, geen ‘foutje bedankt’-grap aan het eind van de commercial. Verzekeraar Reaal doet het helemaal anders in zijn nieuwe campagne ‘Leef je leven’. Directeur marketing Claire Dussenbroek: ‘Waar andere verzekeringsreclame echt focust op wat en hoe, zitten wij heel erg op het waarom.’ Het heeft een campagne opgeleverd die sterk afwijkt van wat de concurrentie doet.

Lees hier het complete artikel over de Reaal-campagne

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply