Mediaweek (34): NLziet wél, PZC ziet niets

VICE-squareVeel medianieuws deze week. Het belangrijkst is natuurlijk de presentatie van NLziet, de dienst waarmee de concurrenten RTL, SBS en NPO gezamenlijk tegen betaling video-on-demand gaan aanbieden. NLziet start op 1 juli en moet de concurrentiepositie van de traditionele tv-zenders ten opzichte van met name de digitale nieuwkomer Netflix verbeteren. Lastig is wel dat NLziet vooral Nederlandse producties aanbiedt, terwijl veel tv-liefhebbers digitaal naar buitenlandse series zoeken. Vanaf volgende maand merken we in hoeverre NLziet de concurrentie met de HBO’s en Netflixen van deze wereld aan kan gaan.

Vandaag begint het WK Voetbal voor het Nederlands elftal pas echt. Ondanks alle oranje hysterie zijn adverteerders voorzichtiger dan bij het (geflopte) EK van twee jaar geleden: toen haakten zo’n 250 bedrijven in met reclamecampagnes (die beduidend minder opleverden dan bij het voor Nederland succesvolle WK van 2010), nu zijn dat er ruim honderd minder.

In het buitenland gebeuren intussen spannende dingen. Time Warner bereidt een overname van de meeste aandelen van Vice Media voor, een van de beste digitale uitgevers van dit moment. Uit vertrouwelijke cijfers zou blijken dat Time Warner de beduidend kleinere concurrent inschat op een bedrijfswaarde van 2,2 miljard dollar. Wow!

The Guardian doet het anders: de innovatief ingestelde Britse krant is een partnership aangegaan met crowdfunding-bedrijf Kickstarter. Beide partijen faciliteren een speciaal platform voor journalistieke innovaties. Drie keer raden welke uitgever daar als eerste van profiteert. Slimme actie van The Guardian. Kost bovendien geen 2,2 miljard dollar (of pond).

En hoe gaat het in Nederland? De Zeeuwse regionale krant PZC kreeg kritiek op een wel heel curieuze actie om nieuwe abonnees te werven: de bestaande lezers ontvingen een krant met een nagenoeg lege voorpagina. En bedankt, zullen die abonnees hebben gedacht. Knullig en visieloos, noemt Platform Content deze marketingcampagne, die eens te meer aantoond dat ‘kranten de weg kwijt zijn’.

Toch is er ook goed nieuws over printmedia: volgens een onderzoek van Magazines.nl kunnen lezers een tijdschrift-advertentie binnen 0,3 seconden op waarde schatten. Zo snel is dus de eerste indruk die een adverteerder kan maken, zelfs op een haastig bladerende lezer. Drie keer raden wat die lezer binnen een halve seconde vond van de voorpagina van de Provinciale Zeeuwse Courant.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (34): NLziet wél, PZC ziet niets”

  1. Albert Says:

    Het is te hopen dat NLZiet ook live tv aanbied, anders verwacht ik niet dat er veel mensen bereid zijn om te betalen wat zie nu gratis via oa uitzending gemist kunnen kijken.
    Live TV kijken waar ook een internet aansluiting beschikbaar is, zeker met het steeds sneller worden van mobiel internet zal een goed concurent maar ook een goede aanvulling op de traditionele tv aansluitingen.

Leave a Reply