Mediaweek (33): Sanoma verkoopt 19 titels

Knipmode

Het belangrijkste medianieuws van deze week kwam op vrijdag: Sanoma heeft eindelijk een groot deel van haar afgeschreven titels weten te verkopen. Geen Nieuwe Revu, Panorama of Playboy, maar desalniettemin worden 19 titels en 93 medewerkers afgestoten. De koper, New Skool Media, wil de tijdschriften ‘met nieuw elan verder uitbouwen’. Dit en meer nieuws vind je in de nieuwe editie van mijn wekelijkse nieuwsoverzicht voor MarketingTribune.

De 19 Sanoma-titels die verkocht worden aan New Skool Media zijn: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. Naar verwachting is de overgang van deze titels eind 2014 volledig gerealiseerd.

Daarmee is Sanoma er natuurlijk nog niet. In totaal zouden 32 titels worden afgestoten, waarvan er tot vandaag slechts een paar waren verkocht. De grootste probleemgevallen zijn de clusters Mannen en Glossy’s, waar naar het zich laat aanzien weinig belangstelling voor bestaat. Toch hoopt coo Henk Scheenstra de gehele strategische heroriëntatie voor het eind van 2014 te hebben afgerond.

Ook voor een andere grote uitgever was het een succesvolle week: Telegraaf Media Groep kreeg gelijk van de Amsterdamse rechtbank dat het ten onrechte was tegengewerkt door de Nederlandse Publieke Omroep bij het verzoek om programmagegevens te publiceren. Deze uitspraak opent de weg naar een eigen tv-gids van TMG. Of die er ook echt komt is de vraag (De Telegraaf mikt in eerste instantie op een fikse schadevergoeding), maar en passant lanceerde TMG deze week wel twee andere papieren producten: de huis-aan-huiskranten Dichtbij Almere en Dichtbij Amstelveen.

In de categorie nieuwe uitgeef-initiatieven is het aardig om te melden dat krantenuitgever NDC Mediagroep start met het online tv-kanaal N-Channel, in samenwerking met Ronnie Overgoor, de man achter 7 Ditches TV.

Helemaal nieuw is een ander initiatief: de door De Bezige Bij ontslagen stripuitgever Hansje Joustra (Oog & Blik) is met investeerder Wiebe Mokken de uitgeverij Scratch Books begonnen. Veel stripauteurs verlaten De Bezige Bij om zich bij hem aan te sluiten. Zo krimpt het fonds van WPG Uitgevers verder en verder.

Bij Wegener kwam er deze week een einde aan de soap rond de ontslagen hoofdredacteur Kees Pijnappels van De Persdienst. Hij moest wijken voor de nieuw aangestelde hoofdredacteur Jan ‘t Hart, maar ging tegen zijn ontslag met succes in beroep. Nou ja, met succes: de gespannen situatie met twee kapiteins op één schip zat niemand lekker. Woensdag vonden Pijnappels en Wegener elkaar eindelijk in een vertrekregeling.

Tot slot was er deze week ophef over de vorige week uitgereikte AMMA-mediaprijzen. Daar waar vorige week Sanoma op het podium stond te juichen met de Hans du Chatinier-prijs voor het beste mediaonderzoek, bleek dat nu een vergissing te zijn geweest. Het juryrapport was zo warrig geschreven dat niet duidelijk werd dat het Ster-onderzoek ‘Onderbewust effectief’ (uitgevoerd met Neurensics) de eigenlijke winnaar was. Toch nog een dompertje dus voor Sanoma deze week.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply