Ploggen is niet het nieuwe bloggen

NRC-logoAfgelopen maand was het ineens hot: ploggen. Dat is fotobloggen, maar dan gestructureerd: eens per dag een serie snapshots van je persoonlijk leven online gooien. NRC Handelsblad duidde de mini-hype gisteren met een rijk geïllustreerd artikel, waar ook ik voor werd geïnterviewd. Als criticus, want ik blogde eerder deze week een mild-kritisch commentaar. Prima dat mensen ploggen, maar het is niet ‘het nieuwe bloggen’ zoals NRC het noemt.

Tegen de NRC-verslaggever verwoordde ik mijn commentaar op ploggen als volgt (het is iets anders in het artikel terecht gekomen): “Ploggen is selfies voor snobs, was mijn eerste reactie. Al geloof ik graag dat de meeste ploggers het allemaal heel sympathiek bedoelen. Zelf ga ik niet ploggen, want ik ben meer een tekstman. Ik vind het leuk dat het ambachtelijke bloggen op deze manier weer eens in de spotlights wordt gezet. Wel vraag ik me af wat er nu eigenlijk zo nieuw aan ploggen is. Eigenlijk is fotobloggen net zo oud als bloggen zelf. Daarnaast was met Instagram, Pinterest en de populariteit van selfies het vastleggen van je leven op foto’s al actueler dan ooit.”

Kortom: ploggen is níet het nieuwe bloggen. Wel is het leuk dat er door deze mini-hype weer eens aandacht is voor bloggen in een landelijk medium. Bloggen blijft een uitgelezen middel om van je te doen spreken. Het is de meest authentieke vorm van storytelling.

Met dank aan MissLipgloss voor de screenshot van het artikel.

Tags: , , , ,

Leave a Reply