Webcare via TweetDeck wordt lastiger

TweetDeck“You have to give up control to gain control.” Deze quote van Jeff Jarvis gebruik ik al jaren in presentaties omdat hij zo mooi uitlegt wat er sociaal is aan social media. Een lang verhaal kort: wie transparant is en informatie deelt, krijgt feedback en goodwill. Hoe waar dat is bleek gisteren, toen ik dagvoorzitter was op het Congres Social Media in Transport en Logistiek. In mijn verhaal over de kansen van zakelijk gebruik van social media, benadrukte ik het belang van monitoring wat klanten over je zeggen. Al jaren noem ik dan in één adem TweetDeck als de ideale desktop-tool om al die klantreacties te volgen, dus deed ik dat ook nu. Annet, een bezoeker van het congres, twitterde die tip, maar kreeg direct een reactie van haar collega Willem op kantoor: Twitter stopt in mei met de ondersteuning van de TweetDeck-apps voor iOS, Android en Adobe Air.

Dat bericht had ik eerder deze maand wel langs zien komen, maar aangezien het in principe om de mobiele toepassing van TweetDeck gaat had ik mijn presentatie er niet op aangepast. Na afloop van het congres kwam Annet naar me toe en vroeg om alternatieven voor TweetDeck. Een goede vraag, waar ik (afgezien van het erg op TweetDeck lijkende HootSuite) niet direct een uitgebreid antwoord had. Vandaag, terug op mijn werkplek, ben ik er even wat dieper ingedoken.

TweetDeck-app verdwijnt
De opmerking van Willem is terecht. Sinds de overname door Twitter hebben de mobiele apps van TweetDeck geen update meer gekregen. Die apps werken op de oude programmeeromgeving van Twitter, waar het bedrijf van af wil. Bovendien betoogt Twitter dat de dienst op smartphones een stuk minder populair is dan op computers. Op zich logisch, want op een groter scherm kun je veel beter uit de voeten met de vele kolommen vol specifieke zoekopdrachten. De apps verdwijnen dus, maar ook de dienst voor desktops is zijn leven niet zeker. Zo blijkt uit nader onderzoek door Webwereld dat de widgets voor Windows en Mac achterlopen op de Chrome- en webapp. Een begin van verdere ontmanteling?

Facebook-integratie
Sowieso heeft Twitter kwaad bloed gezet door de Facebook-integratie uit TweetDeck te slopen. Dat mag dan passen in de eigen strategie om meer controle te houden over de toepassing van de eigen Twitter-API, maar de gebruiker wordt er de dupe van. Zo was het juist de meerwaarde van TweetDeck om het in te zetten als beheer- en webcare-tool voor verschillende sociale netwerken naast elkaar. Zonder Facebook boet de dienst aanzienlijk aan waarde in.

Kortom: een alternatief voor TweetDeck zoeken is inderdaad een goed idee, Annet. PR Daily heeft alvast zes alternatieven op een rij gezet. Probeer ze zelf eens uit, dan merk je welke dienst het beste bij je past. Sowieso hartelijk dank voor de feedback. Ik neem het mee in mijn volgende presentatie. In de online discussie suggereerde iemand Scoop.it, maar er zijn vast nog veel meer handige tools. Welke app gebruiken jullie voor monitoring en webcare?

Verslagen van dit congres stan op NT en Logistiek.nl.

Tags: , , , , ,

4 Responses to “Webcare via TweetDeck wordt lastiger”

  1. Richard van der Blom Says:

    Hallo Jeroen,

    Ik verbaasde me inderdaad enorm over de tip om Tweetdeck te gebruiken. Niet alleen wordt de ondersteuning dusdanig versterkt, ook is de interface gedateerd en is het een App die je dient te installeren op een eigen device. Tools als Hootsuite werken in de cloud, dus ongeacht welk internetcafé je binnenstapt, je beschikt over je eigen monitoringstool. Ik zou Tweetdeck dus absoluut NIET meer adviseren, alternatieven te over….

    Groet, Richard

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Richard: Mijn boodschap in presentaties is ook vooral bedoeld om zakelijke gebruikers te wijzen op monitoring-tools in het algemeen. Je staat er versteld van hoeveel bedrijven überhaupt niet aan monitoring doen. TweetDeck heeft voor mij persoonlijk altijd goed gefunctioneerd als desktop-app, maar als mobiele dienst gebruik ik het nooit. Het kan sowieso geen kwaad om meerdere tools naast elkaar te gebruiken. Een clouddienst is inderdaad aan te bevelen voor mensen die veel onderweg zijn.

  3. Tim Durrant Says:

    Tweetdeck is still alive and well as a web app, a Chrome app, and a Mac app – www.tweetdeck.com

  4. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de aanvulling, Tim. Een door journalist Chris Klomp aangezwengelde Twitter-discussie leert vandaag inderdaad dat velen nog steeds erg te spreken zijn over de TweetDeck-plugin voor Chrome.

Leave a Reply