Wanted: Social Media Guru

In Nederland huppelen 3.013 social media experts rond. Althans, dat becijferde blogger Jeroen Bertrams eerder dit jaar op basis van functietitels op LinkedIn. Ondanks zijn scepsis schreef hij er een boekje over: Social media expert in een week. Ik deel zijn aversie tegen de opkomst van de pseudo-goeroes in deze beroepsgroep. Allebei werden we erover geïnterviewd in De Redactie, het relatiemagazine van het gelijknamige redactiebureau. Het integrale artikel staat alleen als PDF online, daarom hier een eigen knipsel.

“De zoektoch naar een social media expert lijkt meestal op het openslaan van een telefoonboek en het uitkiezen van de eerste loodgieter die je ziet staan. Bij andere adviseurs worden referenties gecheckt en adviezen bij collega’s gevraagd, maar bij social media zijn soms een paar zelf-promotende tweets al voldoende om een klus te krijgen. Wees een kritische klant!”

Ik geloof niet echt in richtlijnen, zoals IAB die ooit eens lanceerde. Als het goed is vallen charlatans vanzelf door de mand. Wie de keerzijde van de sector wil bekijken, raad ik de rubriek Purple Pants van Gyurka Jansen aan, op Twitter beter bekend als @The_Ed. Daarin wordt de wartaal van coaches en consultants vlijmscherp gefileerd. Dan weet je meteen hoe het niét moet.

Tags: , , , ,

5 Responses to “Wanted: Social Media Guru”

  1. Gyurka Says:

    Het opvallendste vind ik -zoals ik meen ik eerder ergens stelde- dat veel mensen een hekel hebben aan de “paarsebroekentaal”, ook “paarse broeken” zelf soms! Ik krijg regelmatig opmerkingen in de trant van “goed dat je dit plaatst”.

    En laatst ook; stond BNR op, met op zich geen slecht verhaal, maar de taal: wij zaten met wat mensen elkaar aan te kijken van “Wat is dit dan?!”.

    De lijn tussen vakjargon en paarsebroeken is soms dun, wel.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Gyurka: Het probleem met vakjargon is dat het ook de betrokkenen gaat irriteren als het sleets wordt. Denk aan de Bullshit Bingo van het bedrijfsleven (“een stukje klantvriendelijkheid naar de klant toe managen”) of de zijige taal van de welzijnssector.

    Zeker als je niet echt een verhaal hebt is het verleidelijk om het een beetje te pimpen. Marketeers zijn daar heel bedreven in. Voor een totale leek komt dat allemaal heel interessant over, maar een deskundige klant prikt er waarschijnlijk snel doorheen. Tenminste, dat hoop ik.

    Jouw Purple Pants dragen er in ieder geval aan bij dat wellicht ook de kletsmajoors zelf gaan inzien dat ze moeten stoppen met onzin verkopen.

  3. Peter de Kock Says:

    Het is misschien mede hierdoor dat sommige bedrijven nog steeds een enorme aversie hebben tegen social media en liever veel geld uitgeven aan beurzen en adverteren. Dit is de praktijk die ik vaker tegen kom dan bedrijven die effe snel met de eerste de beste socialmedia specialist aan de slag gaan.

  4. Ayman van Bregt Says:

    Dat boekje wat je aanhaalt in het artikel is trouwens ook van betreurenswaardig niveau. En de titel trekt in mijn optiek ook geluks- en goudzoekers en daar is ook een markt voor, gelukkig maar. Zo is het ook mogelijk om je nog te onderscheiden maar in het land der blinden is eenoog nog altijd koning.

  5. phasselsmonning Says:

    Voor wie nog op zoek is: in Jeroen’s blogroll aan de rechterzijde staan diverse aanbevelingen voor professionals en communities die ‘t 2.0 kaf van het koren scheiden.

    In mijn optiek is zogenaamde closed loop marketing de sleutel om inzichtelijk te maken welke communicatie instrumenten uit de totale online mix (inclusief social media) welke bijdrage leveren aan bereik, leads etc. Laten we de tijd van de social media bespiegelingen en vergezichten verruilen voor de vertaalslag naar ‘t echt in de (b2b marketing-) praktijk laten werken hiervan.

Leave a Reply