Text Enhance, ga eens dood!

In de wereld van marketing en media wordt veel geklaagd over de cookiewet die de Tweede Kamer onlangs heeft afgedwongen. Wie zonder toestemming surfgegevens vastlegt van bezoekers aan de eigen website, is feitelijk in overtreding. Een ondoenlijke situatie, zeggen eigenaren van websites. Discussiesite FOK.nl vond het zelfs zo veel gedoe dat bezoekers rücksichtslos werden geweigerd als ze niet toestonden dat hun cookies werden opgeslagen. Ik begrijp de kritiek. Toch ontstaat zo’n cookiewet niet zomaar. Dat heeft online marketing aan zichzelf te danken.

De internetwereld is er nog altijd een vol cowboys en vrijbuiters. Er zijn legio anonieme B.V.’tjes die zich niet aan de regels houden. Ik schreef eerder al over bannerfraude (waar adverteerders de dupe van worden), maar ook de internetgebruiker moet het geregeld bezuren. Marketeers kunnen wel zeggen dat zij het spel netjes volgens de regels spelen, maar ze weten heel goed dat er veel te veel rotte appels in de mand zitten. Als de markt die problemen zelf niet weet op te lossen, is het een kwestie van tijd voordat overheden ingrijpen met dwingende regelgeving. En ja, dan pakt het meestal minder goed uit dan als je het zelf had bedacht.

Ik zal een voorbeeld geven van een bedrijf dat het imago van online marketing stelselmatig aan het ondermijnen is: Text Enhance. De laatste weken had ik er zelf ineens last van: op sites die ik bezocht (maar ook mijn eigen blog) stonden ineens linkjes op gekke plekken die een banner toonde als ik er overheen muisde. Gratis iPads werden beloofd, die riedel. Text Enhance is een advertentieplatform dat zich door middel van een add-on, extensie of plug-in nestelt in de gebruikte browser waardoor er bepaalde keywords voorzien worden van een advertentie-link. Die links komen dus op allerhande sites te staan, ook op pagina’s die je als gebruiker voor de volle 100% vertrouwt. Zo klikte ik nietsvermoedend op een linkje in een nieuwsbericht op NOS.nl en kwam ik dus op een commerciële website waar ik totaal niet op zat te wachten.

Dit zijn boevenpraktijken. De bewuste links zijn niet door de website-beheerders aangebracht, maar worden door Text Enhance gecreëerd via illegaal op jouw computer gedropte malware. In Europa is dat volgens de wettelijke eis van ‘opt-in’ ten strengste verboden, in de VS (waar opt-out de norm is en waar Text Enhance vermoedelijk is gevestigd) is dit blijkbaar wél toegestaan. Dat is een grof schandaal, want dit is onmiskenbaar misleiding. Wat mij betreft mogen de oprichters van Text Enhance langdurig worden opgesloten in een isoleercel zonder internet. Of beter nog: mét internet, maar dan alleen met toegang tot reclamesites als Jamba en Text Enhance zelf. Met het volume op tien de hele dag naar schreeuwerige banners voor ringtoneboeren kijken, dat zal ze leren.

Natuurlijk passen de meeste online marketeers niet dit soort foute trucs toe, maar ze kunnen het niet anders dan met me eens zijn dat bedrijven als Text Enhance internetreclame in een kwaad daglicht stellen. Als het de sector zelf niet lukt om dit soort oplichters van internet te weren, zijn we toch echt aangewezen op een wereldwijde regulering van reclame-cookies. Zodat criminelen als Text Enhance geen vrij spel meer hebben.

P.S.: Wil je Text Enhance van je computer verwijderen? Check dit!

Tags: , , , ,

7 Responses to “Text Enhance, ga eens dood!”

  1. Gyurka Jansen Says:

    Malware vind ik nog weer een stuk verder gaan, dan de “normale” marketingpraktijken (en volgens mij is malware ook niet zomaar ‘legaal’ in een opt-out systeem), maar in principe eens: men mag ook wel eens de hand in de eigen boezem steken.

    Het is echt bizar om te zien hoe (branche)organisaties nu ineen roepen om eerlijkheid en redelijkheid, terwijl men even daarvoor nog pure misleidende dataschuivers heeft gefaciliteerd. Dat geeft er, ondanks de redelijkheid van een deel van de cookie-argumenten, toch altijd een rare bijsmaak aan. Neem nu eens afstand van al die rare formulieren die er puur voor zijn bedoeld argeloze surfers te misleiden en van ongevraagde abonnementen op mailinglijsten te voorzien.

    Afgelopen week schreef ik nog iets in de trant van jouw stuk over alle marketing- en PR-bureau’s die je “mooie content voor je website” toesturen, en eerder nog iets over die cookies, afsluitend met “[..]ziet ook de problemen met de implementatie van de benodigde toestemmingen rondom de nieuwe ‘cookiewet’, maar vindt het ook moeilijk sympathie op te brengen voor een organisatie die ook expliciet toestemming vragen voor partnermails allemaal maar lastige ongein vindt.” over de DDMA. ;)

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Gyurka: Goede aanvulling. Hoewel de cookiewet rammelt, is het ronduit genant om te zien hoe de internetbranche nu krokodilletranen plengt. Huiliehuilie dus, in hun eigen vakjargon. Dat merk je ook in de discussie op Facebook (inmiddels meer dan 50 reacties) waarin een paar vakgenoten de politiek allerhande verwijten maakt, zonder te willen erkennen dat de sector er zelf jarenlang een potje van heeft gemaakt. Dat is nogal eenzijdig en gemakzuchtig.
    https://www.facebook.com/jeroenmirck/posts/447036035318350

  3. Rob Doms Says:

    Nu vraagt iedereen zich natuurlijk af of de 32 cookies die deze pagina achterlaat allemaal voldoen aan de twee in de cookiewet genoemde uitzonderingen ;-)

  4. Xander Mol Says:

    Allereerst: grappig dat ik kennelijk een vakgenoot van de internetbranche ben ;-)
    Voor de goede orde: dat ben ik dus niet. Werk in een hele andere sector in een hele andere expertise. En reageer niet uit hoofde van die sector of expertise, maar uit persoonlijke interesse en frustratie over domme wetgeving van de partij waar ik met volle overtuiging lid van ben.

    Resteert het punt dat dit artikel als een tang op een varken slaat: wat je ook van de cookiewet vind, een plugin (of malware wat het eigenlijk is) heeft niets maar dan ook niets met cookies te maken.
    Dus Text Enhance gebruiken als argumentatie dat ‘de branche’ het zo bont heeft gemaakt dat ze geen huilie huilie moeten doen over de cookiewet, toont wat mij betreft zowel onkunde in feitenkennis als in argumentatievaardigheden aan.
    (en gaat wat mij betreft ook even voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid dat iemand die goed oplet wat hij installeerd ook nooit last heeft van Text Enhance en soortgelijke ‘hulp’programma’s).

    Je hoort mij niet zeggen dat ‘de sector’ niet deels debet is aan een negatief imago, maar dan nog is Text Enhance het verkeerde voorbeeld en dan nog is het absurd om dan maar logisch te vinden dat we een draconische wet implementeren die niet houdbaar is en bovendien veel meer personen en sectoren raakt.

    Het lijkt haast wel op de discussie rond banken waar de rode waas bij politici over ‘graaibankiers’ ook elke realiteit en rationaliteit wegvaagt (maar goed in die sector werk ik weer wel, dus daar laat ik het maar even bij om niet weer het verwijt te krijgen als branchegenoot te reageren).

    En dat nog even los van het feit dat inderdaad jouw eigen pagina de absurditeit van de cookiewet prima aantoont (al maakt jouw pagina het qua aantal cookies inderdaad nog wat bonter dan gemiddeld).

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Xander: Dank dat je behalve op Facebook ook hier reageert. Ik kende je achtergrond niet, maar gezien het feit dat je jezelf in de discussie liet voorstaan op je internetkennis ging ik er van uit dat je uit die sector kwam. Besef goed dat het gros van de gebruikers die kennis níet heeft. Van dat gebrek aan overzicht wordt door sommige bedrijven misbruik gemaakt, zowel bij het installeren van cookies als malware. De vergelijking is dus minder gek dan jij suggereert.

    Nog even voor de duidelijkheid: Ik schrijf NIET dat ik de cookiewet een goede wet vind. Ik schrijf NIET dat Text Enhance te bestrijden is met deze cookiewet. Wat ik WEL schrijf is dat de marketingwereld, die altijd de grenzen opzoekt van wat is toegestaan, aanscherpende wetgeving aan zichzelf heeft te danken. Overigens vind ik persoonlijk dat die wetgeving zich alleen had moeten richten op reclame-cookies.

    Wat de cookies op mijn eigen blog betreft (dit is ook in antwoord op Rob) geldt het simpele feit dat ik het met jullie eens ben dat de cookiewet draconisch is voor reguliere websites. Ik vind dat ik als gebruiker van diensten als Last.FM, Flickr en Twitter de vrijheid zou moeten hebben om mijn eigen content op die kanalen te delen via de daartoe beschikbare widgets. Volgens de cookiewet ben ik door het plaatsen van die widgets in overtreding. Zo is internet nooit bedoeld en zo kan ook de cookiewet nooit bedoeld zijn. Wellicht kan de Tweede Kamer in haar nieuwe samenstelling na de verkiezingen een wetswijziging voorstellen die de cookiewet afzwakt. Ik denk dat iedereen op internet daarmee is gebaat.

  6. Marianne Says:

    Pffff ik krijg het niet voor elkaar met dat $@%!!?@# text enhance …. Help mij eens please …

  7. Dick Says:

    Van alles geprobeerd. Een tip dat Shockwave Flash uitschakelen zou helpen lijkt succesvol.

Leave a Reply