R.I.P. Weblog.nl

Na bijna acht maanden geeft Sanoma Media het eindelijk ook zelf toe: de migratie van Web-log.nl is mislukt. Verschillende getroffen bloggers kregen gisteren per mail de melding dat alle missende (beeld)bestanden niet meer te herstellen zijn en dus niet kunnen worden teruggeplaatst.

“Tot onze enorm grote spijt moeten we je helaas mededelen dat het afgelopen week duidelijk is geworden dat het niet gaat lukken missende bestanden/foto’s/filmpjes etc terug te plaatsen. Alle beschikbare bestanden die oké waren zijn teruggeplaatst. Het overige aan bestanden is helaas onherstelbaar beschadigd geraakt. Wij vinden dit extreem vervelend. Hebben helaas geen oplossing, we bieden je dan ook oprecht en welgemeend onze excuses hiervoor aan!”

Boze bloggers luchten inmiddels hun hart op dit weblog en op Uitwijkpost. Daar schrijft beheerder Margo Knegjes: “Wie nog geld van Sanoma wil, wens ik sterkte en succes, en verder raad ik iedereen aan die dat nog niet heeft gedaan, Weblog van Sanoma de rug toe te keren en bij een betrouwbaar bedrijf verder te bloggen. Adieu webmetofzonderstreepjelog. Adieu stel amateurs in alle opzichten. Adieu stel horken en leugenaars.”

Voor wie zijn blog op Weblog.nl wil verwijderen, klik hier.

Tags: , , , , , ,

21 Responses to “R.I.P. Weblog.nl”

  1. Oli4k Says:

    Wat een blamage. Ik neem aan dat Sanoma passende maatregelen neemt en de verantwoordelijke voor deze blunder de spreekwoordelijke zak geeft?

  2. Peter Luit Says:

    Genoeg aanbieders die klaar staan om al die mensen die nu afscheid nemen van web-log.nl te helpen.

    Zowel de hosted service van WordPress.com als de selfhosted versie WordPress.org bieden een rijke hoeveelheid mogelijkheden die web-log.nl al op voorhand deed verbleken.

    Peter

  3. Ximaar Says:

    Gelukkig heb ik van alle foto’s zowel de originelen als de aangepastte versies altijd op mijn harde schijf bewaard. Ik had nog meer mazzel door een export te maken bij Typepad, waardoor ik die diacritische fouten en dubbele berichten niet heb. Want die door webzonderminlog aangebrachte fouten gaan ze ook niet meer herstellen.

    Zelf zit ik nu tijdelijk bij wordpress.com, maar ook daar wordt geknoeid. Sinds een maand is reageren op een dergelijk log een stuk vervelender geworden, omdat ze een gravatar.com-fout binnen wordpress.com hebben willen oplossen. Het medicijn is duidelijk erger dan de kwaal waar ik geen enkele last van had.

    Blogspot test ik ook nog altijd uit, maar het zal toch wel iets worden op een eitgen domein zodat ik minder afhankelijk word van amateurs als Sanoma c.s. Van meet af aan hebben ze alles onderschat. Naast het duperen van hun gebruikers hebben ze ook zichzelf behoorlijk gedupeerd. Bezoekersaantallen zijn nog altijd dramatisch laag en liggen onder die van punt.nl, dus op circa een kwart van voor de migratie.

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Ximaar: Ik ben benieuwd hoeveel bestanden er daadwerkelijk onherstelbaar beschadigd zijn geraakt. Dat zullen er vermoedelijk vele, vele duizenden zijn. Denk alleen al aan Clara Legene die al haar lesmateriaal is kwijtgeraakt en nu juridische stappen overweegt tegen Sanoma. De problemen met diacritische tekens en dubbele berichten heb ik even onbenoemd gelaten, maar maken ook dat het een bijkans onbegonnen operatie is om een langlopende blog in de originele staat te herstellen. En wat compensatie betreft: een blogger kreeg doodleuk als antwoord dat het aanbod van enkele maanden lang een gratis premium-account inmiddels is verlopen. De klant is alles behalve koning bij Sanoma Media.

  5. Michel Says:

    Ben blij dat alles terug heb en kunnen importeren in mijn wordpress blog, ook ik ben zat van weblog.nl.

    Wat een stel prutsers.

  6. Tech-nieuws: 8 maanden migratiemalaise Says:

    Trackback Tech-nieuws […] De noodgedwongen ingezette migratie wordt nu toch niet tot een goed einde gebracht. Sanoma laat dit aan de bloggers weten in een e-mail die het deze week heeft uitgestuurd. “Tot onze enorm grote spijt moeten we je helaas mededelen dat het afgelopen week duidelijk is geworden dat het niet gaat lukken missende bestanden/foto’s/filmpjes etc terug te plaatsen”, luidt het bericht. […]

  7. Sam Says:

    Onacceptabel. Zijn er cijfers bekend over welk deel van de bestanden niet meer te redden is en hoe groot de exodus van gebruikers van weblog.nl is? Ik ben blij met mijn Squarespace site. Is niet gratis maar dan heb je ook geen zorgen (en echte support).

  8. STEEK DIE EXCUSES MAAR IN JE REET, BIG BROTHER! Says:

    Trackback Voorzieners […] Bijna acht maanden na het plots offline gaan van Web-log.nl is de migratie van het Nederlandse blogplatform toch nog afgerond. Met het niet oplossen van de laatste loodjes. […]

    Zie ook Webwereld: http://webwereld.nl/nieuws/110217/web-log-nl–laatste-bestanden-toch-verloren.html

  9. clara legêne Says:

    Directeur Publishing Content Ariens van Sanoma Media zou persoonlijk voor me uitzoeken waar al mijn mediagegevens waren gebleven, beloofde hij me telefonisch op 4 april. Hij zou me na drie dagen terugbellen. Nooit meer wat van gehoord en een juridisch onderbouwd antwoord op mijn vele aangetekende brieven krijg ik ook niet.

    Ik lees dat mensen een e-mail hebben ontvangen. Had ik ook wel gewild. Mij werd het slechte nieuws gisteren als een “o ja, er is nog wat” medegedeeld in een reactie van de helpdesk op een ticket.
    http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=271

    Ik ben als betalende klant nog nooit zo onbeschoft door een bedrijf behandeld en ben ook niet eerder door een bedrijf zo ernstig gehinderd in de uitoefening van mijn beroep. Terwijl datzelfde bedrijf me ruim voor de migratie op mijn ongeruste vragen schriftelijk en persoonlijk de verzekering gaf dat mijn materiaal tijdens de migratie digitaal en interactief beschikbaar zou blijven voor mijn leerlingen en dat er niets mee zou gebeuren.

    Ik heb een vergoeding gevraagd voor de vele uren die ik kwijt ben en nog kwijt zal zijn aan het opnieuw digitaal en interactief beschikbaar maken van mijn lesmateriaal. In de (huidige, ze zijn vorig jaar gewijzigd) algemene voorwaarden van Sanoma Media staat dat Sanoma Media niet aansprakelijk is voor schade, tenzij door opzettelijk of bewust roekeloos handelen van Sanoma Media. Punt 5.3: http://www.weblog.nl/algemene-voorwaarden/

    Als Sanoma Media niet zelf over de brug komt, waar ik vooralsnog van uitga, wil ik inderdaad van de rechter weten wat hij vindt van een host die acht maanden lang niet doet waarvoor ik hem heb betaald, namelijk hosten. Die me daarbij aantoonbaar onbeschoft behandelt. En die na acht maanden mij met 17 verminkte websites laat zitten, met de boodschap: doei en zoek het verder zelf maar uit.

  10. Hans Says:

    “Denk alleen al aan Clara Legene die al haar lesmateriaal is kwijtgeraakt en nu juridische stappen overweegt tegen Sanoma.”

    Is dat niet gewoon heel erg dom? En ook een beetje kansloos, qua juridische procedure? Ik neem aan dat de ToS door Sanoma helemaal is dichtgetimmerd aangaande eventuele aansprakelijjkheid.

  11. Ximaar Says:

    @Jeroen: Je kan daarbij niet op de klagers afgaan is me inmiddels opgevallen. Bij één klaagster stonden de bestanden bij een ander bedrijf en dat bedrijf is er mee gestopt. De blogster heeft zelf ooit voor die andere plek gekozen, is dat schijnbaar vergeten en geeft nu Weblog.nl de schuld.

    Ook zijn alle verhuisde foto’s op een verkeerde plek gezet. Dus op ximaar.weblog.nl/files/ waar het ximaar.files.weblog.nl moet zijn. De nieuwe bestanden komen wel op de goede plek. Waarom Weblog.nl het zo verkeerd verhuisd heeft weet ik niet. En ze hebben toegezegd dit te herstellen, waar ik inmiddels ook steeds meer aan ga twijfelen. Gevolg van de huidige situatie is dat de oude foto’s wel zichtbaar zijn voor de blogbezoekers, maar dat ze niet in de media-map te vinden zijn. Ik denk dat een deel van de klagers dus niet hun foto’s kwijt zijn, maar ze niet kunnen vinden in de mediamap. Overigens ook uiterst irritant.

    En ik heb er zelf maar weer eens over geblogd om aan te geven dat Weblog/Sanoma het over een tijdje wel eens voor gezien kan houden. Er zijn nog maar bitter weinig bloggers bij Weblog te vinden. De bloggers die ‘tijdelijk’ weg zijn gegaan keren vrijwel allemaal niet meer terug. Gek is dat niet: WordPress.com biedt hetzelfde met meer ruimte en zonder reclames en is wel in de lucht.
    http://ximaar.wordpress.com/2012/04/19/apr-19-weblog-nl-geeft-het-op/

  12. clara legêne Says:

    Hans schrijft: “Is dat niet gewoon heel erg dom? En ook een beetje kansloos, qua juridische procedure?”

    Kom ik op jou over als iemand die aan iets kansloos zou beginnen? Ik heb wel wat beters te doen.

  13. Hans Says:

    Clara: Ik ken je helemaal niet, dus heb ook geen idee hoe je op mij over komt. Blijft mijn stelling overeind dat het dom is. Als het lesmateriaal betreft waar jij sterk van afhankelijk bent in professionele zin, dan moet je zelf voor een back-up zorgen. Nooit overlaten aan een derde partij. Vertrouwen is goed, controle is beter.

  14. clara legêne Says:

    Hans schrijft: “Als het lesmateriaal betreft waar jij sterk van afhankelijk bent in professionele zin, dan moet je zelf voor een back-up zorgen.”

    Je begrijpt nog steeds het probleem niet, Hans. Je redeneert hetzelfde als de directeur van Sanoma Media, die ook denkt dat het om de back-up gaat. Al het materiaal heb ik uiteraard nog in archief op een externe harde schijf. Maar materiaal in archief is iets anders dan gedigitaliseerd en interactief beschikbaar gemaakt materiaal.

    Had dan een back-up gemaakt van de websites, zeg jij. Maar daar heb je bij een migratie niets aan. Alle permalinks van alle mediagegevens wijzigen namelijk in die situatie. Dat is de reden dat Sanoma Media mij voor de migratie zei dat ze me best een back-up van mijn websites wilden geven, maar dat ik daar wat mediagegevens betreft niets aan zou hebben.

    Als alles goed was gegaan dan maakten de gewijzigde permalinks na de migratie gewoon weer verbinding met de mediagegevens en was er niets aan de hand geweest. Maar in mijn geval en dat van vele anderen raakten de mediagegevens zo beschadigd (zegt Sanoma Media) dat de permalinks alleen maar errors opleveren. Het gaat in mijn geval om zeventien websites met honderden downloadbestanden, afbeeldingen, geluidsfragmenten, video’s en (huiswerk- en toets)formulieren. Let wel: die heb ik dus allemaal keurig in archief, maar zal ik dus stuk voor stuk met de hand terug moeten zetten. En ook de lay-out moeten restaureren.

    Wat ik had kunnen doen, was zelf al mijn websites naar een andere host migreren voordat Sanoma Media aan de migratie begon. Maar ik kreeg van Sanoma Media persoonlijk en schriftelijk de verzekering dat er niets met mijn websites zou gebeuren en dat ze tijdens de migratie toegankelijk zouden blijven. En aangezien ik Sanoma Media daarvoor betaalde had ik geen zin ergens anders opnieuw voor een host te gaan betalen. Bovendien is zeventien websites migreren een heidens karwei, ook al omdat het stuk voor stuk eigen ontworpen templates waren.

    Met andere woorden: je oordeel dat ik dom heb gehandeld is nergens op gebaseerd. Ik betaalde Sanoma Media voor het hosten van mijn lesmateriaal en zij hebben me acht maanden en veel getob later laten zitten met zeventien zwaar verminkte en onbruikbare websites en de mededeling dat ik het verder zelf maar uit moet zoeken.

  15. Ximaar Says:

    Hans en Clara: Het probleem is ook dat Weblog.nl/Sanoma een flink jaarbedrag vroeg voor het zogenaamde pro-abonnement. 3x wat je aan een gewone website onder eigen domein uitgeeft. Ik heb ze zo’n bedrag nooit toevertrouwd, ik vertrouwde ze niet eens mijn rekeningnummer en persoonlijke gegevens toe. Toch vind ik het niet vreemd dat er mensen zijn die voor zo’n bedrag een professionele behandeling verwachten. Dat de gratisbloggers (waartoe ik hoorde) een minimale behandeling krijgen is niet vreemd, maar dat ze het handjevol pro-bloggers zo in de steek hebben gelaten is ronduit dom. Ik kan me geen mensen indenken die nu nog een betaald abonnement met Weblog.nl/Sanoma aangaan.

  16. Hans Says:

    Clara, bedankt voor je nadere uitleg. Ik heb me in mijn oordeel laten leiden door de quote van Jeroen die ik ook in mijn eerste reactie aanhaalde: “Denk alleen al aan Clara Legene die al haar lesmateriaal is kwijtgeraakt”

    Naar nu blijkt is dat dus helemaal niet het geval. Gelukkig voor jou! En dat Weblog.nl/Sanoma jou en hun andere (vooral de betalende) klanten schandalig behandeld heeft, daar zijn we het over eens.

  17. Henk50 Says:

    Ik had een betaald abonnement, omdat ik daarmee foto-albums kon maken. O.a. de albums met fietsvakanties werden regelmatig bekeken, maar met name de serie van 120 foto’s van veerponten bleken landelijke belangstelling te hebben. De foto’s heb ik nog bijna allemaal, maar dan verspreid over allerlei digitale opslag. Als ik had geweten dat Sanoma mijn veerponten-serie op deze manier tot zinken zou brengen. dan had ik alles thuis snel overgezet in één eigen album, nu moet weer een paar avonden gaan ordenen.

    Tsja, en dat Sanoma ondanks allerlei vragen niet uit zichzelf tot een financieel aanbod komt (op zijn minst: terugbetaling van het vooruit betaalde abonnementsgeld), dat vind ik écht slordig!

  18. Uitwijkpost (Margo) Says:

    Dat is niet slordig Henk, dat is onfatsoenlijk. Dat Clara al zeven (7) aangetekende brieven heeft moeten sturen zonder dat daar een inhoudelijke reactie op komt is onfatsoenlijk. Dat Leonard Bukenya ons van alles heeft beloofd en toegezegd dat nu, twee maanden later, allemaal niet blijkt te kloppen en niets van terecht is gekomen, is niet slordig maar onfatsoenlijk. Dat er weer geen enkel officieel bericht komt over de definitief verloren bestanden en ander zaken die niet meer goed zullen komen, is ook niet slordig maar onfatsoenlijk. Dat sommige mensen een e-mail hebben ontvangen over de laatste berichten maar heel veel mensen ook niet is ook niet fatsoenlijk.
    Slordig is als iemand zijn best doet maar door drukte of weet ik wat een steekje laat vallen, of meerdere steekjes. Als een bedrijf zo acteert naar zijn (al dan niet betalende) klanten zoals hierboven geschetst, is dat heel bewust, niet slordig maar roekeloos en ongeïnteresseerd en een totaal gebrek aan respect..

  19. Weblog.nl gaat blogs verwijderen Says:

    […] Weblog.nl, kent u die site nog? Na een totaal mislukte migratie van bijna 400.000 blogs gaf eigenaar Sanoma Media pas na acht maanden toe hoezeer het bedrijf had gefaald. Daarmee leek de kous af. Maar nee, een half jaar later vond @Webstreepjelog het toch nog tijd voor een trap na: alle inactieve blogs worden over een maand compleet gewist. Deze mededeling was me bijna ontgaan, maar gelukkig wees protestblog Uitwijkpost me erop. […]

  20. Fietsen in Afrika Says:

    […] Dit is het weblog van de deelname aan de Tour d’Afrique van Henk en Louise in 2008. Eerder stond het op fietseninafrika.web-log.nl, maar daar is het verloren gegaan in de dramatisch mislukte migratie. […] Wat hier staat, lijdt helaas nog steeds zichtbaar onder de migratie-problemen:

    * het fotoalbum met honderden gesorteerde foto’s is weg
    * de categorieën van de weblogposts zijn weg
    * de lay-out is niet fraai
    * de diacritische tekens zijn verhaspeld
    * de reacties staan bij de verkeerde posts
    * nog wat kleinere ongein
    * de foto’s in de posts zijn op dit moment nog te zien, maar er is een kans dat ze gaan verdwijnen als weblog.nl uit de lucht gaat.

    We kunnen daar allemaal niet zo veel aan doen, tenminste, niet zonder intensieve monnikenarbeid. We gaan te zijner tijd ons best doen om een paar dingen weer te herstellen, maar tot die tijd zullen jullie het hiermee moeten doen. Gelukkig is de tekst er nog. […]

  21. Kathie Says:

    I have read so many posts regarding the blogger lovers except this article is genuinely a fastidious article, keep it up.

Leave a Reply