Problemen met exploitatie Lelylaan

Station-Lelylaan

Station Lelylaan is een lelijke betonkolos. Vanaf 2013 moet dat gaan veranderen: dan zou de bouw starten van een totaal vernieuwd stationsgebied Lelylaan, met hotel, appartementen, winkels en een ondergrondse parkeergarage. Het is de vraag of dat nog gaat lukken, want stadsdeel Nieuw-West wil het contract ontbinden met ontwikkelaar Van der Looy Projectmanagement (LPM) omdat deze partij zijn verplichtingen niet nakomt.

Vertraging en extra kosten liggen op de loer, dus heb ik namens D66 Nieuw-West in de deelraadscommissie (vergaderend pal tegenover het station, in het gebouw linksachter op de foto) kritische vragen gesteld aan GroenLinks-wethouder Paulus de Wilt. Die is onverminderd positief, maar er is alle reden om dit scherp te blijven volgen. Lelylaan, Schmelylaan.

Amsterdam FM  belde me vanmorgen om commentaar op de radio. Ook AT5 en Het Parool schrijven nu over Lelylaan.

Tags: , , , ,

2 Responses to “Problemen met exploitatie Lelylaan”

  1. Michael Minneboo Says:

    Ik vind het een heel ongezellig station. De buurt ziet er ook niet gezellig uit overigens, dus wat dat betreft past het wel bij elkaar.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: Reden genoeg om die ongezelligheid snel aan te pakken, niet?
    Er ligt een mooi aansprekend ontwerp, dat het stationsgebied absoluut meer allure en sfeer geeft. Ontworpen door Pi de Bruijn, de architect die het Concertgebouw restaureerde, de nieuwbouw van de Tweede Kamer ontwierp en de Nederlandse Bouwprijs won voor de Beursplein Traverse in Rotterdam. Bekijk hier enkele werktekeningen: http://is.gd/sEIEfS

    De Echo sprak trouwens met boosdoener LPM. Directeur Edwin van der Looy zegt dat het stadsdeel eveneens een deel van de overeenkomst niet nakomt. “Wij vragen al langere tijd om helderheid rondom de investeringen en renovatie van het stationsgebied en aantoonbare samenwerking van de gemeente met NS Poort en Pro Rail.” Volgens het plan gaat LPM ook bedrijfsruimte bouwen en dat doen ze niet voor de leegstand, zo stelt de directeur. “Het is belangrijk dat het stationsgebied op orde is. Voor ons horen alle onderdelen integraal bij elkaar en moet de realisatie van de plannen gelijk optrekken.”
    Stadsdeel Nieuw-West laat in een reactie weten dat juist in de realisatieovereenkomst expliciet is afgesproken dat alle partijen hun deel moeten realiseren en niet op elkaar wachten.
    Hier het artikel uit De Echo: http://bit.ly/IVEMv7

Leave a Reply