Zijn bloggers te koop?

Zijn bloggers te koop? Natuurlijk. Lang niet allemaal, maar blijkbaar meer dan genoeg om af en toe een commercieel aanbod rond te mailen. Zelf ontving ik laatst zo’n mail: of ik over een online game wilde schrijven en een ‘kleine link’ wilde opnemen naar de desbetreffende game-site. Vergoeding: 500 euro voor een jaar, met mogelijk een verlenging. Bij voldoende kliks, neem ik aan. Daar heb ik verder niet naar gevraagd, want ik heb vriendelijk bedankt.

Soms gaan commerciële verzoekjes aan bloggers nog iets verder. Zo kreeg ik onlangs de vraag of ik in een reeds gepubliceerde blogpost over datingsites alsnog een link wilde opnemen naar een bepaalde website in dit genre. Een website die in mijn betoog helemaal niet ter sprake kwam. Aanbod: 100 euro. “Het hoeft maar een heel klein linkje te zijn.” Wederom heb ik vriendelijk bedankt.

Met commercie op blogs is niks mis. Bekende weblogs als Marketingfacts (‘ADV’), Frankwatching en GeenStijl generen zich er niet voor om geregeld advertorials te plaatsen. Helemaal prima, zolang het maar expliciet wordt vermeld. De meest commerciële blogger van allemaal is natuurlijk Nalden, die de achtergrond van zijn site aan adverteerders verkoopt. Als deze lifestyle-blogger jouw merk niet cool genoeg vindt, verwijst hij je door naar zijn nevenproject WeTransfer. Wederom prima, al is het natuurlijk de vraag hoe kritisch het eerstvolgende stukje over zo’n adverteerder zal zijn.

Daar zit hem namelijk de kneep: veel bloggers vinden commerciële inmenging vooral lastig, omdat het hun geloofwaardigheid kan ondergraven. Voor je het weet noemt je doelgroep je een sell-out. Alhoewel… in de praktijk valt dat enorm mee. Feitelijk is er sprake van een simpele tweedeling: bloggers die zich inlaten met commercie en bloggers die erop spugen. Als het goed is trekken beide groepen een publiek dat er ook zo over denkt.

Een treffend voorbeeld van hoe het in de praktijk kan gaan las ik eerder deze maand in Adformatie: in een alweer wat gedateerde case valt te lezen dat KPN najaar 2011 interactieve televisie op de kaart probeerde te zetten via een event waar een veertigtal techbloggers voor was uitgenodigd, waaronder Vincent Everts en Alexander Klöpping. Op begeleidende foto’s zien we het gezelschap enthousiast bloggen en twitteren over ‘het nieuwerwetse tv-kijken’ met de iPad-app van KPN. Al met al zouden er via al hun social-mediapower in totaal 1,2 miljoen consumenten zijn bereikt.

Of de bloggers er financieel wijzer van zijn geworden is de vraag, KPN in ieder geval wel. Een rondje traditionele reclame was flink duurder geweest. Als blogger maak je de afweging of dit soort promotie op je blog thuishoort. Als het nieuwswaardig is en helemaal bij je core-business past, wil je dit soort verhalen graag hebben. Soms valt er iets te winnen of verdienen, vaak is de exclusiviteit de incentive.

Zelf had ik afgelopen maand iets soortgelijks aan de hand: automerk Peugeot organiseerde een blogwedstrijd en nodigde twintig bloggers uit voor een sneak preview van de nieuwe ‘208’. Hoewel ik meer geïnteresseerd ben in marketing dan in auto’s (call me stupid, ieder z’n hobby) ging ik toch even kijken bij Peugeot Experience in Breukelen. Als GreenWheeler van het eerste uur heb ik immers jarenlang in een 207 rondgereden. Leuk gesprek gevoerd met de marketingdirectrice, gelikte show met mooie (toen nog niet in Genève onthulde) auto bekeken, maar… ik vond het bij nader inzien onvoldoende passen bij mijn blog. Of beter gezegd: ik vond de insteek (de beste blogpost werd beloond met een paar maanden rondrijden in zo’n Peugeot 208) een tikkeltje te commercieel om er een compleet verhaal aan te wijden.

Met commercie en blogs is zoals gezegd niks mis. Reken je als marketeer echter niet rijk: bloggers zijn weerbarstige wezens. Soms schrijven ze bij nader inzien toch maar niet over je, of anders dan je had gehoopt. Een totale mismatch tussen mailing en geadresseerde blogger kan gerust tot een afzeikstukje leiden. Niet iedere blogger is te koop. Zelfs niet in tijden van crisis.

P.S.: Veel neutraler is het plaatsen van Google Adsense op je blog. Dat staat immers totaal los van de inhoud die je publiceert. O wacht, toch niet…

Deze column verscheen ook op Adformatie.nl.

Tags: , , , , , ,

10 Responses to “Zijn bloggers te koop?”

  1. madbello Says:

    Ik ben gewoon te koop :-)

  2. jvdheuvel Says:

    Over neutrale google ads gesproken; check deze ad bij een column van een PVV-kamerlid op krapuul :D

    http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/jhimvanbemmell.png

  3. Tessa aan de Stegge Says:

    Goed en informatief stuk Jeroen. Dank! Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jouw persoonlijke mening over deze statement:

    “Feitelijk is er sprake van een simpele tweedeling: bloggers die zich inlaten met commercie en bloggers die erop spugen. Als het goed is trekken beide groepen een publiek dat er ook zo over denkt.”

    Is dat ook zo in jouw ervaring/de praktijk? Trekken die beide groepen publiek aan dat er zo over denkt? Of is de lezer zich misschien niet altijd bewust van de eventuele commercie achter een blog?

    Groeten, Tessa

  4. Jeroen Mirck Says:

    De wereld is inderdaad niet zwart/wit, Tessa. Eigenlijk moet ik een driedeling maken.

    1. Veel persoonlijke bloggers blijven graag ver weg van commercie, en met hen natuurlijk ook hun publiek. Die groep vindt advertenties vreselijk, in het beste geval een noodzakelijk kwaad. Betaalde postings geldt bij dat publiek absoluut als not done.

    2. Commerciëler ingestelde bloggers zien commercie juist als een meerwaarde van hun bloginspanningen. Denk aan de vele marketingbloggers die ons land rijk is. Twee van de drie voorbeelden die ik noem, komen ook uit die hoek. Hun doelgroep accepteert dat voor niets de zon op gaat. Wel willen ze graag duidelijkheid: is iets een advertorial, heeft de blogger een bepaald belang?

    3. De derde punt in mijn driedeling is de door jou gesuggereerde scheefgroei. Inderdaad, veel commercie ontgaat een grote groep lezers. Denk aan hen die via Google of sociale media op een willekeurige site binnenkomen, maar ook aan hen die hun RSS-reader, Flipboard of andere aggregatie-tool dagelijks snel even checken op laatste nieuwtjes. Dan ga je niet bij iedere blogpost die je leest een onafhankelijkheidsanalyse maken. Op die manier ‘loont’ commercie dus, net zoals dat geldt voor advertorials in bladen en Tell Sell op SBS6.

    Al met al is het natuurlijk een kwestie van kip of ei: accepteren de meeste lezers dat een weblog commercie toelaat in haar postings omdat de site nu eenmaal belangrijk is, of doet een weblog het omdat ze heeft gemerkt dat het publiek er geen problemen mee heeft? Gelukkig heeft het publiek wel een stem: als er massaal wordt geprotesteerd en men ook massaal vertrekt, zal een weblog ongetwijfeld eieren voor zijn geld kiezen. Want het gaat bij bloggen uiteindelijk om het uitdragen van je verhaal.

  5. Commercie op weblogs (update) Says:

    […] Veel bloggers moeten niks hebben van commercie op weblogs, schreef ik eerder deze week, maar de praktijk is dat het veel vaker gebeurt dan velen denken. Vandaag komt het onderwerp ook aan de orde in een artikel dat ik schreef voor de special E-business van reclamevakblad Adformatie. In gesprek met experts van bureaus als Wefilm, Isobar en The Young Generation maak ik de balans op over de huidige inzet van commerciële virals. Belangrijke conclusie: voor de seeding van die virale marketingcampagnes wordt vaak betaald. Ook aan bloggers. Maar het gaat nog verder. […]

  6. Tessa Says:

    Dank voor je toelichting Jeroen. In feite ook hier dus een markt gebaseerd op vraag en aanbod. Ieder blog trekt een publiek dat aansluit bij de redactionele/commerciële formule. Wat je omschrijft als “uitdragen van je eigen verhaal” zou ik ook wel “passie” willen noemen. Ik lees graag blogs en werk graag met bloggers die een intrinsieke passie voor iets hebben: of daar geld mee verdiend wordt of niet. Good for them als dat wel zo is. Past iets niet intrinsiek bij je persoonlijkheid dan voel je als lezer toch?
    Interessant om jouw mening te horen hierover. Heb je een linkje naar dat artikel dat je schreef voor E-business?

  7. Jeroen Mirck Says:

    @Tessa: Klopt, een goede blog straalt passie uit voor het onderwerp waarover wordt geschreven. Deel je als lezer die passie, dan accepteer je sneller een commercieel ‘uitstapje’. Wat trouwens mijn artikel voor Adformatie betreft: klik op “Commercie op weblogs (update)” voor een paar quotes uit dat artikel. Een scan van het hele artikel staat hier:
    http://www.flickr.com/photos/mirckmedia/7029619095/lightbox/

  8. Betalen voor content? | Elja Daae Says:

    […] Wat ik wel weet, is dat de grens tussen objectieve en subjectieve content soms een lastige is. Zie hierover dit artikel en ook dit artikel van Jeroen Mirck. In #blogpraat vandaag (lees alles terug in de transcript) zag je dat daar ook weer veel discussie over was. Transparantie is belangrijk, dat is duidelijk. Er is niet voor niets een disclosurepolicy.org. En ook WOMMA, de organisatie voor Word Of Mouth Marketing, besteedt veel aandacht aan transparantie d.m.v. disclosure. Sterker nog, volgens regelgeving van de Federal Trade Commission kunnen zowel bloggers als degenen die blogger betalen om over hun producten te bloggen, in overtreding zijn. […]

  9. Laura Overwijk Says:

    He Jeroen,

    Fijne, kritische blogpost over het wel of niet inmengen met commercie als blogger. We zijn toch eigenlijk allemaal journalisten, hoewel we ons ‘vak’ op een andere manier beoefenen. Doet me heel erg denken aan een discussie die ik een jaar geleden tijdens een college op de universiteit heb gevoerd. Het ging over customer media: relatietijdschriften richting je klanten met als doel deze relatie op te bouwen en te versterken.

    Journalisten die schrijven voor dit soort tijdschriften worden op soortgelijke wijze voor lastige keuzes gezet. Een sponsor van het tijdschrift vraagt om een stukje te plaatsen in het tijdschrift. Je kunt in principe al niet meer kritisch zijn ten opzichte van de sponsor.. Iemand die je betaalt, zul je immers niet proberen weg te jagen. En zo is geld toch macht.

    Bij iedere blogpost/persoon waar een positieve of juist negatieve draai wordt gegeven aan een verhaal rondom een organisatie, zetten ze mij al aan het denken: worden ze ervoor betaald om positief te bloggen óf proberen ze geld te verdienen met het zogeheten zuurbloggen. (even heard of?)

    In ieder geval: ik was blij met jouw blogpost. Kritisch zijn ten opzichte van jezelf, is nooit verkeerd. :)

  10. Dennis Says:

    Word zelf ook zo nu en dan benaderd voor plaatsing van een advertorial op mijn blog. Tot nu toe heb ik nog alles afgehouden omdat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet, mijn blog is een uit de hand gelopen hobby, dus mis de nodige commerciële kennis. Heb bijvoorbeeld geen idee wat je voor zoiets kan vragen, en hoewel extra geld nooit weg is, blijft de angst je blog schade te berokkenen.

Leave a Reply