Facebook naar de beurs

Social media zijn big business. Dus gaat Facebook nu naar de beurs, waarbij de uitgifte van aandelen 5 miljard dollar zou moeten gaan opleveren. Veel te veel, luidt de kritiek van vele kanten. Het voelt ook weer heel erg als de internetbubbel van ruim tien jaar geleden, toen Nina Brink naar de beurs ging met World Online. De investeerders cashten en de koers stortte direct na de beursgang in. Dat zal bij Facebook vast niet direct gebeuren, maar op termijn kan het businessmodel als een kaartenhuis instorten. Facebook bestaat immers bij de gratie van haar 850 miljoen leden, dus als die vertrekken is het bedrijf geen cent meer waard. Het overkwam Friendster, MySpace en treft nu ook Hyves in Nederland. Is Facebook over vijf jaar nog wel cool? Wie aandelen koopt, speculeert op de aanhoudende coolness van Mark Zuckerberg. De enige zekerheid is dat diens portemonnee nog voller raakt.

Voor de ware sceptici: sociale media an sich zijn géén hype. Daar ligt het niet aan. Dit weekend werd er weer een Twitter-record gebroken tijdens de Super Bowl. Topscoorders qua Twitter zijn trouwens de Nederlanders: wij twitteren per inwoner namelijk meer dan welk ander land dan ook. Dat heeft ongetwijfeld te maken met onze internetpenetratie (vreselijk woord blijft dat toch) en onze welvaart. Social media zijn immers wél gewoon een luxeprobleem.

Ook bedrijven weten steeds originelere manieren te vinden om social media te integreren in hun bedrijfsvoering. Zo biedt KLM sinds vorige week het programma Meet & Seat aan, waarbij passagiers op basis van zelf toegevoegde LinkedIn- of Facebook-profielen kunnen kiezen naast wie ze graag willen zitten in het vliegtuig. Het is voorlopig alleen een pilot (pun intended) op vluchten van en naar New York, San Francisco en São Paulo. Facebook vindt het alleen maar prachtig: hoe meer toepassingen, des te relevanter en dus waardevoller het sociale netwerk is. Toch ga ik geen aandelen kopen. Jij wel?

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Facebook naar de beurs”

  1. Michael Minneboo Says:

    Nee, ik doe niet aan aandelen. Dus ook niet van Facebook. Ik ben wel benieuwd naar op welke manieren Facebook gaat veranderen door de beursgang.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: De aandelenhandel heeft me ook nooit aangesproken. Een benauwende virtuele wereld waarin bedrijven en producten zijn teruggebracht tot klinische rendementscijfers die door iedere willekeurige hype als een pingpongbal heen en weer worden gestuiterd.

  3. Michael Minneboo Says:

    @Jeroen: Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. :)

Leave a Reply