Twiet Magazine, een onmisbare twitterglossy?

Nederland is een ‘twitterglossy’ rijker. Dinsdag lanceerde Sanoma Media het eerste (en enige?) nummer van Twiet Magazine in de Amsterdamse bar Werck. De launch party was een ouderwets gezellige tweetup, met uiteenlopende tweeps als @Puur (die het event organiseerde), @Superjan, Huub Stapel, presentator @RCaptijn en voormalig Miss Universe Kim Kötter, die het eerste exemplaar in ontvangst nam. Ook yours truly (die al ruim voor Twiet Magazine een Twitter Top-40 publiceerde) was aanwezig en geeft een impressie van blad én feest.

Vooraf was er natuurlijk al veel reuring op Twitter over de lancering van Twiet Magazine. Sommige beroepsklagers vonden het al bij voorbaat ‘ongezien kut’. Een twitteraar zonder vrienden jammerde zelfs dat Twitter door zo’n magazine ineens mainstream wordt, alsof Twitter dat in 2009 niet al lang was geworden door de massale toetreding van BN’ers en hun fans. Klagen is ook een kunst, en héél erg des Twitters.

Helaas voor alle wegblijvers: het was een gezellig feestje. Leuk om veel oude bekenden terug te zien en nieuwe tweeps te ontmoeten. Presentator Rob Captijn merkte treffend op dat er drie bloedgroepen door elkaar liepen: van ‘belletjetrekkers’ tot ouwe rotten en newbies, zoiets. Sanoma had zelf veel fashionista’s opgetrommeld, die wat overdressed waren vergeleken met de reguliere twitteraar, maar dat gaf de avond juist extra cachet.

Het minst boeiende van de avond was het beoogde hoogtepunt: de lancering van Twiet Magazine zelf. Michiel Buitelaar, coo van Sanoma Digital, hield een weinig bezielend betoogje, waarna hoofdredacteur Wim Spijkers hem daarin bijkans overtrof. Bovendien was de nummer één van Sanoma’s Twitter Top-200, deejay Michiel Veenstra, niet aanwezig om zijn prijs in ontvangst te nemen. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan model Kim Kötter, die voor de meeste mensen in de zaal een volslagen onbekende was. Daar dachten ze bij Grazia, onder wier vleugels het blad is gemaakt, duidelijk anders over.

Over het blad kan ik kort zijn: het ziet er prachtig uit. Over de artikelen heb ik geen mening, want ruim voor het einde van het feest waren alle 120 exemplaren op. Ik heb er dus geen. Sommige gretige twitteraars vonden blijkbaar dat ze ook maar wat extra stuks moesten meenemen voor hun followers en andere vrienden. Geen nood: na afloop aan de koffie heb ik met organisator Anna-Maria Mantel-Giannattasio en presentator Rob Captijn door een zeldzaam exemplaar gebladerd.

Wat de Twittter Top-200 betreft: daar kun je eindeloos over soebatten. Feit is dat de beslissing om de lijst te baseren op aantal followers en Klout-score nogal discutabel is. Logisch dus dat de lijst vol staat met BN’ers. Vier voetballers staan er in de toptien, waarvan ik me bij Robin van Persie en Wesley Sneijder geen enkele memorabele tweet kan herinneren. Bij Ryan Babel is dat anders: die was meermalen wereldnieuws vanwege enkele kritische tweets.

Verder gelukkig veel authentieke twitteraars in de lijst, waarvan er 33 fraai zijn geportretteerd. Wel opmerkelijk dat hoofdredacteur Wim Spijkers zijn eigen vrouw Hilmar Mulder (tevens mede-initiatiefnemer van Twiet Magazine) hoog in de lijst heeft gezet – en uiteraard ook heeft laten interviewen. Maar goed, een beetje egomanie is geen twitteraar vreemd.

Voor wie al langer twittert is Twiet Magazine, vanaf vandaag in de winkel, een feest der herkenning. De praktische tips zijn vermoedelijk minder aan die groep besteed. Voor newbies is de ranglijst (hoe betwistbaar ook) altijd een aardige wegwijzer in het ondoorzichtige landschap dat Twitter heet. Immers, wie begin je op je eerste dag te volgen? De interviews kunnen je dan helpen om geestverwanten te vinden. Al leer je twitteraars pas echt kennen door hun tweets te lezen.

Meer weten over Twitter? Lees de How To…

_Q4Q9719

Foto’s: Sandra van Spelde (bovenste foto) en Henk-Jan Winkeldermaat

Tags: , , , , ,

33 Responses to “Twiet Magazine, een onmisbare twitterglossy?”

  1. Jojanneke van den Bosch Says:

    Hi Jeroen!

    Was leuk je weer te zien. En het is waar: je leert tweeps kennen door hun tweets te lezen. Ik hoorde ook veel verongelijkte geluiden, maar vond het feestje eigenlijk prima. De prijzen en jury en zo vond ik wat wereldvreemd, het contrast tussen ‘wat de twittercultuur was’ en ‘wat er gebeurt nu het gemeengoed is geworden’ is best groot, en dat vertaalde zich wel in wat ongemakkelijk kijkende mensen. Best begrijpelijk ook. Maar hey. Things change. Deal with it. :-] #jatoch #nietdan #noudan

    Groetjes,
    Jojanneke

  2. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor je reactie, Jojanneke. Inderdaad, cultuur verandert voortdurend en twittercultuur dus ook. Wel komt Twiet Magazine natuurlijk voort uit het vrouwencluster van Sanoma, dus zal daar wat extra nadruk op hebben gelegen. Zie ook de steekproef van het onderzoek dat Twiet Magazine heeft uitgevoerd. Even het persbericht citeren:

    “Twiet Magazine organiseerde een online enquête waaraan door 1003 personen – vooral (95%!) vrouwen – is deelgenomen. Zij beantwoordden een fiks aantal vragen over hun social mediagedrag. Van de deelnemers bleek 82% in het bezit te zijn van een smartphone en is 78% meerdere keren per dag present op Facebook en/of Twitter. Een paar opmerkelijke bevindingen: 69% neemt haar smartphone dagelijks mee naar bed; 28% checkt haar Facebook- en/of Twitteraccount zodra ze in bed ligt; 16% zegt dat een smartphone in je slaapkamer niet goed is voor je seksleven. Ruim 13 procent kan zich vinden in de uitspraak ’Double smartphone , no sex’.”

    Echt een vrouwenonderzoek, met 95% vrouwelijke respons. Die doelgroep weet vast wél wie Kim Kötter is. ;)

  3. Jan Bennink Says:

    Goed stukkie. Jammer dat ik je niet gesproken heb.
    Was een leuk feestje inderdaad.

  4. Remco Janssen Says:

    Nu ja, misschien ben ik dan een van die beroepsklagers, maar ik kan mij niets nuttelozer bedenken dan een magazine over Twitter. Dat zeg ik eveneens ongezien. Dat lijkt mij een typisch geval van vorm gaat boven de inhoud.

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Remco: Wat is nutteloos? Van een blad over voetbal zeg je toch ook niet: voetbal doe je gewoon op een veld? Ik kan me goed voorstellen dat het niet ieders ding is, maar het gaat om mensen, net als de meeste magazines.

    @Jan: Jammer ja. Anna-Maria zei aan het eind tegen me: @Superjan was er ook. Maar toen was je al naar huis. Wel veel anderen (soms voor het eerst) in levende lijve gesproken: Berend Quest, Thomas Marzano, @ZaligZoet, Jan-Willem Alphenaar, @jvkup, het echtpaar iPhoneclub, Tom Beek, @Punkmedia, Ozcan Akyol en vele anderen. We spreken elkaar vast binnenkort.

  6. Xaviera Ringeling Says:

    hahah @remco daar heeft jeroen aka hipster-patient-0 aka the original hipster (en @jeroen, dat bedoel ik overigens als een soort van compliment…én ook ongezien (nou ja ongesproken) je toch even.

    Ik heb geen idee waarom iedereen zich zo druk maakt over een magazine. Vind je het niks, dan koop je het niet. Vind je het leuk, dan leg je de centen neer. Bijna alle magazines gaan over zaken die je eigenlijk op een andere plek doet: voetbal, tuinieren, mode, etc. Het gevoel dat het vooral een licht-in-de-ogen-kwestie is groeit met elke zure zeurpartij.

    Dat zure is niet zo verrassend, de bereidheid om dat schaamteloos te etaleren wel :)

    Want zelfs al vind je het niks, dan zijn er toch altijd nog mauro’s om je druk over te maken…seriously guys.

    /onsamenhangenderant

  7. Stonehead Says:

    De opmerking dat Twiet Magazine ‘natuurlijk’ voortkomt uit het zogenaamde vrouwencluster van Sanoma was voor mij de enige eye-opener van dit artikel. Zo logisch is dat niet. Dank hiervoor. Het verklaart meteen dat afzichtelijke font op die gele (!) cover, het opgeklopte sfeertje op Twitter eromheen en vele inhoudelijk verkeerde keuzes waarmee er een leuke Bright-concurrent had kunnen ontstaan. Maar vermoedelijk zal dit blad, net als de Donald, de Sint, de L’Homo, de Maarten en al die andere ‘eenmalige’ boutbladen nog wel een tijdje blijven uitkomen en komt er een Hyves Handboek of Facebook Flutblaadje wanneer de concurrentie ook eindelijk is wakkergeworden. Gefeliciteerd, Sanoma. Is er tóch nog iemand die geld verdient aan Twitter.

  8. Edo van Santen Says:

    “Twiet Magazine, een onmisbare twitterglossy?” Nee, niet onmisbaar.
    Maar het is een vermakelijk blaadje geworden, ik heb het met plezier doorgelezen. Zie het als het vastleggen van het tijdsbeeld 2008-2011, als je over 10 jaar dit tijdschrift doorbladert.

  9. Michael Minneboo Says:

    Ik heb het magazine nog niet gezien, maar zo te lezen is het vooral een beginnersgids. Niet aan mij gericht dus. Wel ben ik altijd huiverig als er een top zoveel ergens in staat van meest invloedrijke personen. ‘Ja,ja, zal wel’ denk ik dan. Vooral als zo’n lijst vol met BN’ers staat. Zoals je zelf al schrijft: de manier van selecteren is nogal discutabel. Zo klinkt het ook.

  10. Jeroen Mirck Says:

    Leuke discussie! Of je het blad nu nutteloos (Remco), flut (Stonehead) of vermakelijk (Edo) vindt, Twiet Magazine houdt de gemoederen wel bezig. Ik had er geen huizenhoge verwachtingen van (zeker géén tweede Bright!), maar vond het wel leuk om zoveel bekenden terug te zien in hetzelfde tijdschrift. Of ik het ook meteen zou kopen, is een andere vraag. Glossy’s als Maarten en Youp heb ik indertijd nadrukkelijk links laten liggen.

    Nog een vraagje aan Xaviera: ik een hipster? Volgens mij past die term veel beter bij Remco. Hipsters haken later in op trends, toch? Dat geldt niet voor mij: ik zit al vanaf het prille begin (voorjaar 2007) op Twitter. Een grove omissie dus dat ik niet in dat lijstje sta. ;)

    P.S.: Er is zowaar een videoverslag: http://bit.ly/v35uZz

  11. Friezerik Says:

    Zolang ik nog niet in de twitter top 100 sta vind ik het een flutblad :-)
    Helaas kom ik maar niet boven de 35 volgers uit.
    Zou het mijn naam zijn?

  12. karin r. Says:

    Ik kon het niet eens in de winkel kopen! De brunaverkoper riep: ‘wat?!!’

  13. Jeroen Mirck Says:

    @Karin: Iets beter je best doen met uitspreken! ;)
    Nee, serieus: is toch niet gek dat een verkoper een nieuw, eenmalig blad dat vandaag pas in de handel is gekomen nog niet kent? Blijf het vooral proberen. Bij een andere winkel bijvoorbeeld. Mijn Albert Heijn heeft hem ook (nog) niet in het tijdschriftenvak staan.

  14. Friezerik Says:

    Wel duidelijk uitspreken bij de Bruna, anders wijst ie je naar de Playboy en de Penthouse.

  15. Jojanneke Says:

    Uiteindelijk is niets onmisbaar. #zen (hoewel, zonder Twitter wordt ‘t best ongezellig). En ik kende Kim Kötter niet. Ben ik toch niet de doelgroep, was ik tóch op het verkeerde feestje! *krabbelt aan kin, petst op voorhoofd, voert de wc-eend brood en kijkt glazig* Sorry, grapje. ;-]

    Veel te doen om weinig…blaadje was leuk, feestje was gezellig, ouderwetse mediatycoons snappen ‘t niet. Ja en dan? Ik denk dan: “Allrighty, prima!” en werk #noest en vrolijk door.

    #hakunamatata

  16. Remco Janssen Says:

    Laat mij nog even verduidelijken waarom ik het nutteloos vind.

    Media laten hun kolommen, rubrieken en shows in toenemende mate gevuld worden met gebabbel over andere media. Zo’n DWDD en RTL Boulevard gaan louter nog over wat er in andere programma’s is gebeurd. De beste manier om beroemd te worden is een scheet laten in programma A, en daar dan over geinterviewd worden in programma XYZ (met als gevolg dat je in een realityshow nog meer scheten mag laten en dan begint het gedonder weer van voor af aan).

    Datzelfde effect zie je nu bij veel bladen en tijdschriften. Je bent in de media, dus daarom ben je in de media. Ik hoop dat het niet doorslaat. Met zo’n twietmag gaan we al over de grens. Mensen zijn bekend op Twitter (wie bepaalt dat?) dus dan worden ze geinterviewd over Twitter. Dat zal voor insiders vast heel vermakelijk en herkenbaar zijn, maar compleet nutteloos is het wel.

    Maar ik was niet vies geweest van een leuk feestje, maar waarom ik dan niet uitgenodigd ben, daar snap ik dan weer niets van… *boze brief stuurt naar redactie Viva*

  17. Chris Hanselaar Says:

    Hier past maar 1 woord: autofellatio.

  18. Cees de Wildt Says:

    Goed uitgelegd Remco, zo zit het inderdaad! Hear hear. Daarnaast lees ik in de comments nergens inhoudelijk sterke punten alleen maar protserigheid en blabla alsof het wiel opnieuw is uitgevonden, maar dat is t niet!

  19. Wouter Says:

    Elke glossy is misbaar. Het need-to-know-information-gehalte van een glossy is verwaarloosbaar; het nice-to-know-information-gehalte daarentegen is volop aanwezig en is eigenlijk het enige dat een glossy biedt. Ik denk dat dat ook voor het Twiet Magazine geldt. Je hebt er niets aan in de zin dat de aangeboden informatie je kennis verrijkt of geestelijk inspireert, maar aan de andere kant leest het blad ongetwijfeld wel zo lekker weg in de trein, in de wachtkamer bij de tandarts, op het toilet of voor het slapen gaan. En ligt-ie er niet, dan zul je hem echt niet missen – dan ga je maar even twitteren of zo.

  20. Remco Janssen Says:

    Zoals Wouter zegt: dom onschuldig vermaak dus. Vermaak is per definitie nutteloos en smaakgebonden.

  21. karin r. Says:

    Heb m al. Blog volgt. Natuurlijk. ;-)

  22. hidde Says:

    Hmm, ik had me eigenlijk voorgenomen om me hier verder niet druk over te maken. Ik laat dat graag over aan ‘beroepsklagers’, maar vooruit dan maar weer.

    Ik ben ook eentje van de “eerste” lichting, jullie weten wel toen in 2007. Al vond ik zelf dat ik nog relatief laat aanhaakte omdat het immers al in 2006 opgezet is. Ik wil mezelf helemaal niet op de borst kloppen, van kijk mij er eens cool zijn daarmee. Ik heb gewoon een (on)gezonde interesse in sociale media toepassingen, en een SXSW namen dit mee naar NL en dacht ik, eens even kijken. We wisten toen nog niet wat Twitter ons ging brengen. We deden maar wat, we pielden een beetje aan. Keken waar het uitkwam, that’s all.

    Ik wil graag ver wegblijven van vroeger was alles beter, want dat is nou eenmaal ook niet altijd het geval. Ik was er ook wel weer klaar mee dat op een gegeven moment Twitter alleen nog maar ging over ‘incrowd’ gedoe. Ergens in 2008 heb ik de boel on hold gezet om er vervolgens bijna een jaar nauwelijks naar om te kijken.

    Ik was blij met de 2009 lichting. Een breder publiek en toepassingen voor Twitter waar we in 2007 over filosofeerden werden ineens werkelijkheid. Twitter werd meer gebruikt als real time conversation tracker. Wat gebeurt er op dit moment. Welke trends komen op? Zeker met het toetreden van vele jongeren is hier tegenwoordig onwijs interessante data uit te halen.

    Helaas en dat is waar ik moeite mee heb, is dat er mensen zijn die menen dat het alleen draait om status. Natuurlijk, een beetje egotripperij hoort erbij, want zijn social media gebruikers per definitie al niet een tikkeltje narcistisch? Wat ik hiermee bedoel is dat het eigenlijk niemand een fuck kan schelen wat je Klout score is, en al helemaal niet het grote publiek. Die wil gewoon lezen over BN-ers en laat ze toch lekker. Die BN-ers gebruiken Twitter als extra kanaal en hoe leuk is dat voor heel NL? Nu hoeven we niet meer te wachten op de scoop tot RTL Boulevard het erover heeft of de Story erover schrijft. Het staat al op de Twitters!!11 Ik hoop dat maar dat we nu nog veel meer Henk & Ingrids gaan verwelkomen en dat ze de tweets van de blaters gaan overschaduwen, want dan zie ik die tenminste niet meer terug in de trending topics.

    Voor de mensen die zich er toch altijd zo druk over maken heb ik nog wel wat tips hoor. Je kunt iemand die vermoeiend is gewoon ontvolgen en er zijn zat tools om een filter te zetten op een hashtag. Wat je niet ziet heb je ook geen last van. Works for me!

  23. hidde Says:

    Ik had een heel verhaal, maar misschien had ik het ik het in 140 karakters moeten doen? Want hij komt niet door

  24. Jeroen Mirck Says:

    @Hidde: Gek, je zat in de spamfilter. Nu niet meer.

    @Remco: Zo werken de media inderdaad, maar dat doen ze zo al decennia. Het is een soort verkokering, waar je soms even binnendringt. Bepaalde mensen (de Prems, de Jorts, de Linda’s) slagen erin om permanent op de radar te staan en overal voor te worden ingevlogen. Maar dat zie je op Twitter ook: journalisten bellen altijd weer met dezelfde influencers, zoals Erwin Blom, Bert Brussen of Slijterijmeisje.

    In tegenstelling tot wat Cees de Wildt beweert, zegt niemand hier dat er met Twiet Magazine iets heel vernieuwends is gepresenteerd. Het is gewoon een leuke gimmick, een pakkend kerstcadeautje. Net als andere eenmalige glossy’s, die ik ook niet koop. Want dat is de keuze die je hebt: koop ik TVOH-magazine of niet, koop ik de Youp? De verontwaardigde reacties zijn hetzelfde als Twiet Magazine zelf: een kwestie van ego.

  25. hidde Says:

    Ah nu staat hij er :)

  26. Jeroen Mirck Says:

    Mooi verhaal trouwens, Hidde. Helemaal waar!

  27. koningwoning Says:

    Tja, Ik blijf het onbegrijpelijk vinden (geen mening over goed/slecht – gewoon niet snappen):

    Een medium gebruiken waar tussen schrijven en publicatie een maand zit, om te schrijven over een medium waarbij meer dan 90% van de content of binnen een uur geconsumeerd wordt…. of niet, want niet interessant meer.
    Twitter gaat toch over de kracht van het nu, het Real-time… hoe kan dat dan via het slechtst passend medium daarbij gecommuniceerd worden.

    Is het dan voor de mensen die NIET twitteren geschreven?
    Dan vind ik de naam weer slecht….dat spreekt de niet-twitteraar toch totaal niet aan?
    Al met al snap ik het concept dus gewoon niet.

    Maar als Sanoma daar tijd & geld aan wil besteden, dan moeten ze dat vooral doen

  28. Margo Says:

    Ik had liever dat Sanoma tijd en geld besteedde aan het oplossen van het @webstreepjelog probleem met de migratie. Ik zag de glossy overigens ook nog nergens, maar was ook niet van plan ‘m te kopen.

  29. Petra de Boevere Says:

    Ik heb een oldschoolfeestje gemist zie ik

  30. Jeroen Mirck Says:

    Naar aanleiding van deze blogpost kreeg ik veel vragen over wat Klout-score nou precies is. In deze video legt Joe Fernandez, ceo van Klout, het zelf uit:
    http://corp.klout.com/blog/2011/11/the-vision-behind-klout/

  31. hieperspees Says:

    #fuckyes, ik #tweetmag….en??

  32. Jeroen Mirck Says:

    Hier mijn commentaar op TwietMag bij het Australische (!) SBS Radio:
    http://www.sbs.com.au/yourlanguage/dutch/highlight/page/id/194111/t/Twiet-magazine/

  33. Blogjaar 2011: Sanoma verslaat GeenStijl Says:

    […] Beste lezers, hartelijk dank voor jullie vele bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? […]

Leave a Reply