Tekstschrijver vaak te creatief met bedrijfsnaam

“Stukken Beter. Tekstase. Taalwerkplaats. Mooiverhaal.com. Spelvaut. Namen van tekstbureaus vallen nogal op. Ze zijn heel vaak dubbelzinnig, stoer, een beetje gek, quasi-simpel, quasi-chic, en bovenal woordspelerig. Werken die opmerkelijke namen? Hebben die bureaus werk?” In Onze Taal van deze maand schrijft journalist Erwin Wijman (auteur van De bedrijfsnamenfabriek) een grappig artikel over de (te) speelse naamgeving van tekstbureaus. Ook vroeg hij mij om commentaar waarom je vaak toch het beste je eigen naam kunt gebruiken. Simpel: vanwege Google! Al blijft een bizarre naam als MissMaakt (ja, echt!) ook best goed hangen.

Tags: , , ,

8 Responses to “Tekstschrijver vaak te creatief met bedrijfsnaam”

  1. Michelle Coops Says:

    Goed om te lezen! Alle ‘had-ik-maar-een-leukere-naam-verzonnen’-twijfels vliegen onmiddellijk mijn hoofd uit.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Michelle: Haha, het kan natuurlijk wel werken, maar veel namen zijn nogal inwisselbaar, zoals Tekst & Uitleg. Ik vraag me dan altijd af of mensen niet per ongeluk de verkeerde bellen. Aan de andere kant levert een voorspelbare ‘grappige’ naam met ‘woord’ of ‘tekst’ erin misschien ook wel klanten op die dat juist heel betrouwbaar en degelijk vinden klinken. In hoofdzaak denk ik trouwens dat mensen je bellen omdat ze je kennen of een aanbeveling hebben ontvangen. Hoe je bureau precies heet, zal ze in zo’n geval worst zijn.

  3. Tekstschrijver Tim Says:

    He Jeroen,
    In het artikel vond ik dit voordeel van een beschrijvende merknaam wel wat onderbelicht:
    http://tekstschrijver-tim.nl/2009/12/07/beschrijvende-merknaam/
    Jij niet?
    Groet!
    Tim (jaja ;-)

  4. Jeroen Mirck Says:

    Ha Tim (in werkelijkheid heet je anders, las ik in het artikel), ik ben het uiteraard met je eens dat een beschrijvende merknaam helpt. Daarom heet ik ook Mirck Media, waarin ik mijn naam (dat was mijn punt) koppel aan mijn vakgebied. We benadrukken allebei het belang van Google. Aangezien ik niet één specialisatie heb, ligt dat bij mij (en vast ook veel anderen) lastiger dan bij een pure tekstschrijver. Maar het helpt natuurlijk om er dan een blogpost over te schrijven. ;)

  5. Linda Groesbeek Says:

    Heb ik het toch nog niet zo heel slecht bekeken met m’n naam! Bedankt, ik ben weer van een aantal twijfels verlost.

  6. Anja Van Ginneken Says:

    Ik ben zoekende naar een nieuwe naam en inderdaad, ik was té creatief toen ik mijn huidige bedrijfsnaam, Vrijlance, jaren geleden verzon. Ik wilde toen ook niet vastgepind worden in 1 bedrijfstak. Nu wel. :-)

    Maar ja, mijn achternaam, Van Ginneken, is niet meteen een lekker bekkende naam. Om niet te spreken over het feit dat HEEL Nederland mijn achternaam (ik ben van Vlaamse origine) verkeerd spelt. En dat mijn achternaam vastgebakken is aan Vrijlance en diverse social media accounts. :S

    Dus voor ik de verandering doorvoer, vraag ik beleefd waar ik mag: Tekstbureau Van Ginneken, hoe klinkt dat?

  7. Jeroen Mirck Says:

    @Anja: Dank voor je reactie. Vrijlance verdient zeker een plekje in het artikel van Erwin Wijman, al ben je vast de enige die zich zo noemt en dat heeft natuurlijk voordelen. “Tekstbureau Van Ginneken” klinkt niet enorm verrassend, maar wel degelijk en vertrouwd. Wellicht ook omdat Jaap van Ginneken natuurlijk een bekende media-professor is. Wie weet lift je dan stiekem mee op diens relatieve naamsbekendheid. Zonder dat het verwarrend werkt, want hij is zelf geen tekstschrijver van beroep.

  8. Anja Van Ginneken Says:

    Ik heb wat gegoogeld op mijn achternaam in combinatie met tekstbureau, communicatie, tekst, schrijven, etc. En what do you know! “tekstbureau van ginneken” levert me nu al tophits op in google omdat ik al jaren de connectie leg tussen mijn naam en mijn tekstbureau.

    Waarom heb ik dan cold feet als het gaat om de naamsverandering doorzetten? #doodeng #tochdoorzetten

    Dank voor het plaatsen van deze blogpost. Dit heeft mij in ieder geval echt geholpen. :-)

Leave a Reply