De Ochtend: mislukte deals van Groupon

Ken je het verhaal van de man die onbeperkt pannenkoeken ging eten met een Groupon-voucher? Precies, die kon fluiten naar zijn pannenkoek. Eind vorig jaar hield ik op Radio Noord-Holland nog een lyrisch verhaal over het succes van Groupon.com, maar inmiddels klinken er steeds meer wanklanken over de grootste kortingsbonnensite ter wereld. Dat varieert van afgeblazen deals in een pannenkoekenrestaurant tot bedrijven die failliet gaan door de massale toeloop van eenmalige klanten tuk op korting. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onlangs afgeblazen beursgang van het bedrijf zelf.

Groupon is in een paar jaar tijd explosief gegroeid. Volgens sommige analisten is het bedrijf achter de online groepskortingen maar liefst 20 miljard dollar waard. Dat zou flink cashen betekenen voor de oprichters, maar die moesten onlangs hun gang naar de beurs cancellen. Groupon’s CEO Andrew Mason lekte een mailtje met beursgevoelige informatie, een doodzonde voor bedrijven die beursgenoteerd (willen) zijn.

De succesformule klinkt zo goed: consumenten kopen bij Groupon vouchers voor kortingen bij allerhande bedrijven, die de helft van die inkomsten moeten afstaan. Sterker nog: Groupon int het complete bedrag en maakt de helft pas veel later (de zelf gestelde betalingstermijn is zestig dagen) over naar haar partners. Als de deal al wordt afgenomen, want één op de vijf kortingsbonnen wordt nooit te gelde gemaakt. Dat blijkt uit een interview met Mason in Vanity Fair.

Eigenlijk riekt de aanpak van Groupon naar een piramidespel zoals alleen beleggingsfraudeur Bernie Madoff het had kunnen bedenken, schrijft Webwereld-columnist Maarten Reijnders. Het bedrijf groeit razendsnel, maar heeft dankzij het omvangrijke personeelsbestand (in een jaar tijd gegroeid van 1.500 naar 8.000 medewerkers) meer kosten dan baten. Hoe kom je dan toch aan geld in kas: door partners laat te betalen. Reijnders becijfert dat Groupon eind juni voor 680 miljoen dollar aan onbetaalde rekeningen had liggen, waar op dat moment 376 miljoen dollar aan bezittingen (voornamelijk cash) tegenover stonden.

Een beursgang moet voor de broodnodige financiële impuls zorgen die Groupon sterker maakt voor de toekomst. Half oktober gaan Mason en consorten een tweede poging wagen om alsnog naar de beurs te gaan. En dat voor een bedrijf waar slechts 19% van de leden wel eens een voucher koopt. Hoezo internetbubbel? Mocht Groupon straks een lege huls blijken, dan roepen ze in Amsterdam: “Pannenkoek!”

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , ,

13 Responses to “De Ochtend: mislukte deals van Groupon”

  1. Hans Says:

    Ik vind het een heel amateuristisch aandoend bedrijf, en ik kon gewoon niet geloven dat hier inmiddels 8.000 mensen werken! Ik heb één keer meegedaan aan een Groupon deal, een half jaar geleden of zo, (weet niet eens meer wat, scheermesjes of batterijen denk ik) en tot mijn stomme verbazing moest ik mijn gegevens toen invullen op een Google Docs spreadsheet!! Van het activeren van de korting daarna weet ik niet meer de details maar ik herinner me nog dat dat ook een erg vaag proces was. Uiteindelijk kwam het goed, dat moet ik ze nageven.

    Sindsdien krijg ik dagelijks een stuk of wat mailtjes van Groupon met nieuwe aanbiedingen, en het is me nog niet gelukt om uit te vinden hoe ik daar van af kom. Ze gaan hun gang maar met die beursgang, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ook maar een euro in deze tent te investeren.

  2. Rob Says:

    Het succes levert natuurlijk weer de nodige azijnpissers op. De bedenkers hebben werkelijk een gouden idee gehad: de deelnemers (bedrijven) hebben een makkelijk marketing tool en de consument kan voor weinig leuke dingen doen en kopen. Heeft ze mogelijk niet nodig, dus is verhoogde stimulans van de economie. Na een jaar lang vrijwel maandelijks zaken afgenomen te hebben, kan ik zeggen dat ik altijd gekregen heb wat ik kocht, op de tijd dat ik dit wilde.

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Rob: Ik zou inhoudelijke kritiek niet verwarren met azijnpissen. De kanttekeningen bij het businessmodel van Groupon worden goed onderbouwd op websites als CNN.com en TechCrunch:
    http://techcrunch.com/2011/06/13/why-groupon-is-poised-for-collapse/
    http://money.cnn.com/2011/08/10/technology/groupon_accounting/
    Zie ook deze discussie op Google Plus: http://tinyurl.com/groupoff

  4. Jeroen Mirck Says:

    Nieuwe ontwikkelingen: Groupon heeft onenigheid met de Amerikaanse beurstoezichthouder over de boekhoudkundige grondslagen die het toepast, zegt beursanalist Wim Zwanenburg vandaag op Radio 1. “Ze hebben zichzelf misschien rijk gerekend.” Afgelopen vrijdag is de gerapporteerde omzet verlaagd van 713 naar 314 miljoen dollar. De kortingsbonnensite rekende eerst alle inkomsten van een online coupon mee, zonder aftrek van het deel dat naar de deelnemende ondernemer gaat.
    http://nos.nl/audio/276296-groupon-heeft-zich-rijk-gerekend.html

  5. Bas Aarts Says:

    Om eerlijk te zijn heb ik van veel ondernemers nooit begrepen waarom ze meedoen. Ik ben het niet eens met Rob’s opmerking over een gouden idee. Veel bedrijven die met Gropon meededen waren/zijn kleine zelfstandigen zonder een marketingafdeling. Door de verkoopformule van Groupon kost het hen 75% van hun omzet op ingeleverde vouchers, terwijl je het in moet zetten als strategie. Een goede follow-up is essentieel! Groupon zou hier beter op moeten inspelen door hen hierbij te helpen. Dit doen ze zeer slecht. Sterker nog, hun verkopers schijnen er erg agressieve verkooptechnieken op na te houden en houden een spiegel voor die niet de waarheid is. Groupon zou z’n klanten tegen zichzelf moeten beschermen. Hun strategie is een lose-lose situatie. Bedrijven hebben het moeilijk, proberen dit via een product als Groupon te verbeteren en meer klanten aan te trekken, maar verliezen vervolgens nog meer door de verplichte lage prijs die ze kunnen vragen. Zo verlies je alleen maar klanten. Klant niet blij en Groupon niet, want die is een klant kwijt. Natuurlijk gaat dat vroeg of laat fout! Pure kortzichtigheid! Misschien wel een gouden idee, maar in elk geval met een slecht doordachte uitvoering.

  6. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Volgens The Wall Street Journal gaat Groupon met een aanzienlijk lagere waarde naar de beurs dan aanvankelijk de bedoeling was: geen 25 miljard dollar, maar 5 a 10 miljard dollar. Zie ook CNET.

  7. Joe Pine: ‘Ik haat Groupon!’ Says:

    […] Een digitaal concept waar Joe Pine helemaal niets mee heeft is Groupon. “Ik haat het! Als je een korting van 50 procent nodig hebt om klanten te trekken, is er iets mis met je product. Het lijkt op de begintijd van internet: toen werd veel gratis weggegeven. Compleet zinloos. Gratis is geen businessmodel.” […]

    Zie ook: http://tinyurl.com/groupon-fails

  8. Jeroen Mirck Says:

    Maandag moest Groupon zich verantwoorden in tv-programma Tros Radar voor de problemen die Nederlandse klanten hadden ondervonden met deals. Volgeboekt, andere aanbieding, slechte of veel te late levering? Dan moet Groupon je je geld binnen dertig dagen terugbetalen, aldus jurist Pim de Vos.

    Ook kwam een restauranthouder aan het woord, die min of meer werd overvallen door een deal die direct na een eerste gesprek online stond: 700 Groupon-leden kochten een voucher voor een driegangenmenu ter waarde van 100 euro. De ondernemer kon die drukte niet aan, moest klanten teleurstellen en kreeg negatieve reviews online. Hij voelt zich onder druk gezet door Groupon.

    In de uitzending schoof ook Joost Halkes aan, ceo van Groupon Benelux. Hij erkende dat de telefonische helpdesk slecht bereikbaar is geweest, maar dat dat probleem nu helemaal zou zijn opgelost. Op vragen over de onduidelijkheid van de algemene voorwaarden met betrekking over waar klanten moesten klagen (Groupon of de betrokken partner) antwoordde Halkes ontwijkend. Klanten konden altijd bij Groupon terecht, benadrukte hij.

    Bekijk hier de hele uitzending van Tros Radar:
    http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1824/groupon/

  9. Blogjaar 2011: Sanoma verslaat GeenStijl Says:

    […] Beste lezers, hartelijk dank voor jullie vele bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? […]

  10. martini Says:

    Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie Groupon ook opgedragen een aantal reclame uitingen richting ondernemers aan te passen.

    Lees ook meer op: http://allthedeals.nl/blog/2012/reclame-code-commissie-tikt-groupon-op-de-vingers/

    Zelf geloof ik wel in het business model van Groupon, echter als een bedrijf zo snel zo hard groeit dan kun je verwachten dat er paar dingetjes hier en daar fout gaan. Echter ik denk dat zowel ondernemers en consumenten nog moeten wennen aan het nieuwe businessmodel.

  11. Kay Says:

    Beste Jeroen,

    Helemaal met je eens. Ik heb zowel (relatief) ‘goede’ als slechte ervaringen met Groupon. Ik denk dat het probleem ligt bij Groupon dat ze de bedrijven die ze promoten totaal niet screenen. Wie mee wilt doen, doet mee, tegen 50% van de inkomsten. Of het nou goede restaurants/deals zijn of niet.. Of de verkoper uberhaupt ooit aan zn woord houdt. Als Groupon zn geld gelijk na aankoop maar kan innen.

    Je wordt door de verkopers zelf vaak ‘minder’goed behandeld dan ‘gewone’ klanten die tegen volle prijs betalen. Dat verklaart denk ik ook grotendeels, waardoor men niet meer terugkomt. Dat is erg jammer, omdat dit een goede marketing tool zou zijn geweest voor kleine ondernemers. Ik ken toevallig ook een restaurant waar Groupon letterlijk tegen heeft geadviseerd: je kan beter de klanten door de weeks laten komen ipv in het weekend. Verklaart ook waarom het soms maanden kan duren (vooral schoonheidsbehandelingen) voordat je aan de beurt komt. En in het weekend? Ho maar!

    De verkopers en Groupon hebben samen het concept om zeep geholpen.
    Uiteraard muv sommige verkopers die wel gewoon normaal doen.

  12. Gijdé G. Says:

    Het zijn oplichters. Vier dagen Somme: 159 euro betaald, gereserveerd maar geen plaats meer. Groupon ingelicht. Ze weigeren mijn geld terug te betalen, zelfs in credits. Enkel de eerste 14 dagen kan je je geld terug krijgen, anders noppes. Dan schermen ze met gelieve rekening te houden met de beperktheid van de cliënt.

  13. Monica Says:

    Zeer ontevreden… Drie cartridges HP 302 besteld en betaald een maand geleden en maar 1 gekregen!!!
    Groupon niet te bereiken. E-mail info@groupon.nl werkt niet

Leave a Reply