De Ochtend: Facebook en Hyves op de schop

Sinds de komst van Google+ is de markt van social networks enorm in beweging. Facebook verandert dit jaar zo ongeveer elke week zijn interface, maar nu komt ook Hyves met een complete herpositionering. Sterker nog: zowel Hyves als Facebook lanceerden afgelopen week allebei ineens een nieuwe koers. Is dat slim, zo resoluut het roer omgooien? Wil de gebruiker dit allemaal eigenlijk wel?

Bij Facebook zijn de vaste gebruikers al enkele weken de weg kwijt. Update na update zorgt ervoor dat de homepage, de profielen en de privacy-instellingen voortdurend veranderen. Slimme zet was natuurlijk het kopiëren van het cirkel-concept van Google+, waardoor je je vrienden kunt indelen in subgroepen die meer of minder van je kunnen lezen. Bijkomend nadeel: van je ‘Close Friends’ krijg je nu ineens notificatie-popups van álles wat ze doen. Om gek van te worden. Gelukkig kun je het weer uitzetten, maar de toon is gezet.

Maar de échte verandering werd pas afgelopen week aangekondigd: Timeline. Op de F8-conferentie in San Francisco sprak de jonge Facebook-baas Mark Zuckerberg over “een nieuwe manier om te laten zien wie je bent”. In plaats van een chronologisch overzicht van recente activiteiten van Facebook-gebruikers zie je voortaan op hun profiel een tijdslijn met jaartallen, waarlangs je hun hele leven kunt terugzoeken.

Timeline is nog niet officieel van start gegaan, maar je kunt het wel alvast installeren om te testen.

Ondertussen verlegt Hyves de bakens van een vriendennetwerk naar een contentnetwerk. Het sociale netwerk gaat actief samenwerken met de redactie van Spits, dat sinds de overname door Telegraaf Media Groep een zusterbedrijf is. Daar waar Facebook vooral bestaat uit user generated content, kiest Hyves voor “een sterke lokale focus en daarbovenop de eigen content”, aldus ceo Marc de Vries in Adformatie.

Bij de koerswijzigingen van zowel Facebook als Hyves heb ik mijn twijfels. Wat Hyves betreft: dat draait van huis uit evenzeer op user generated content als Facebook. Door dat aan te passen, verander je ook het gebruik door het publiek. Dat is een risico. De Vries ziet zijn netwerk als complementair aan de Amerikaanse concurrent, maar lijkt dat zelf te willen afdwingen door ineens anders te willen zijn als het grote voorbeeld. Dat is niet handelen vanuit de eigen kracht.

Facebook lijkt zich ook heel erg te laten leiden door wat haar grootste concurrent doet: Google+ dus. De vele aanpassingen komen wat angstig over, terwijl daar helemaal geen reden voor is: Facebook is veruit de grootste site. Timeline vergt ook nogal wat van de gebruiker, want die moet nu niet alleen zijn heden maar ook zijn verleden gaan documenteren. Als de gebruikers dat massaal gaan doen, zal het gebruik van Facebook natuurlijk wel gaan toenemen. Toch geldt ook hier dat Facebook risico’s neemt.

En Google+ dan? Die ging vorige week dan eindelijk open voor het brede publiek. Dat heeft nogal lang geduurd. In sporttermen zou je bijna zeggen dat ze het momentum alweer kwijt zijn. Toch zal het aantal gebruikers ongetwijfeld snel doorgroeien. De eerste cijfers: afgelopen week steeg het aantal gebruikers met 15 miljoen tot een totaal van 50 miljoen. De vraag is hooguit of het allemaal actieve gebruikers worden. Als ik naar mijn eigen Plus-gebruik kijk, dan is dat de laatste weken alleen maar minder geworden. Kortom: hoewel de strijd nu op z’n hevigst wordt gevoerd, is de winnaar nog lang niet bekend.

Door alle wijzigingen vraag je je trouwens wel af: ben ik niet meer bezig met het beheren van mijn sociale netwerken dan met sociaal bezig zijn?

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , ,

5 Responses to “De Ochtend: Facebook en Hyves op de schop”

  1. juffie Says:

    Het ‘alone together’ verhaal van Sherry Turkle al gelezen of gehoord?

    De constante updates en wijzigingen van allerlei programma’s nemen steeds gekkere vormen aan. Trouwens ” Je vrienden indelen in subgroepen’ klinkt zeer merkwaardig voor mij.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Juffie: Ik had van Sherry Turkle gehoord, maar heb het boek ‘Alone Together’ nog niet gelezen. Even een note to self: http://gu.com/p/2mj45/tw

    Facebook bewijst met zijn groeiende stroom updates hoezeer we worden overspoeld met een bulk van op zichzelf nietszeggende weetjes en feitjes. Ik begin me serieus af te vragen of ik de FB-app niet eens van mijn telefoon moet mikken, of in ieder geval weghalen uit het openingsscherm. Het is allemaal gewoon te veel.

    Vrienden classificeren vind ik trouwens minder gek dan jij. Veel mensen willen graag werk en privé een beetje scheiden, ook al loopt dat steeds meer door elkaar heen. Daarnaast is er zeker sinds de opkomst van social media een wezenlijk verschil tussen kennissen en echte vrienden. Wil jij beide groepen exact hetzelfde vertellen? Ik niet.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Facebook ligt weer van verschillende kanten onder vuur. De Australische blogger Nik Cubrilovic ontdekte dat Facebook ons surfgedrag volgt…. zelfs als je bent uitgelogd. Ook zijn veel mensen boos over een deal tussen Facebook en muziekdienst Spotify. Waar is Facebook mee bezig? Internetexperts Roeland Stekelenburg (op Radio 1) en Krijn Schuurman (bij NOS op 3) leggen het uit.
    http://nos.nl/op3/video/276646-waar-is-facebook-mee-bezig.html
    http://nos.nl/audio/276328-facebook-volgt-gebruikers-ook-als-ze-zijn-uitgelogd.html

  4. Jeroen Mirck Says:

    Vandaag in De Pers: “Gebruikers worden de dictatoriale trekjes van Facebook langzaamaan spuugzat. Het nieuwe netwerk AnyBeat speelt daar op in.”
    http://www.depers.nl/cultuur/600272/Duimpje-omlaag-voor-FB.html

    Verhuizen naar een ander netwerk gaat wellicht wat ver. Je kunt Facebook ook gewoon tweaken met een paar slimme trucs, meldt o.a. NRC.
    http://www.nrc.nl/tech/2011/09/28/vreemd-verzoek-via-facebook-negeer-mij/

  5. Google+ versus Facebook: liken of plussen? Says:

    […] Google+ concurreert met Facebook, zeker nu beide sociale netwerken aparte bedrijfspagina’s hebben. Ook Twitter stort zich op deze markt. Op welk kanaal kun je als bedrijf het best staan? En wat doe je daar dan bij voorkeur: marketing, CRM of gewoon keiharde sales? Afgelopen week verscheen mijn artikel in Adformatie over de concurrentiestrijd tussen Google+ en Facebook, getiteld ‘Liken of plussen’. Dat artikel is hier te downloaden als PDF. Voor de discussie zet ik hier enkele citaten van geraadpleegde adviseurs op een rij. […]

Leave a Reply