R.I.P. Albert Heijn

Albert Heijn is dood. De kleinzoon van de oprichter en zelf voormalig topman van Albert Heijn NV, het huidige Ahold, overleed gisteravond op 83-jarige leeftijd in zijn 19e-eeuwse kasteel Puddlestone Court. Hier zijn misschien wel laatste tv-interview. Over de doden niets dan goeds, maar om nou weer zo’n filmpje van stal te halen met die überblije en totaal uitgemolken winkelmanager? Nee, dat kan anders. Albert Heijn staat symbool voor de supermarkten in Nederland. We komen er allemaal, maar buitenlanders kijken er soms wat sceptisch tegenaan. Dat blijkt wel uit dit cynische liedje dat sinds kerst een bescheiden hit is op YouTube. Onaardig voor Albert Heijn? Een beetje wel. Daarom ook maar even een linkje naar eenzelfde lied van dezelfde Brit, ditmaal over concurrent Dirk van den Broek. Lang leve de supermarkt!

Tags: , , , , , ,

9 Responses to “R.I.P. Albert Heijn”

  1. Piekema, Harry.com Says:

    Blog is vermeld op Twitter door Jaap Jansen […] Liedje over AH, de supermarkt.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Grappig, rioolkrant De Telegraaf vindt mij een ‘riooltwitteraar’:

    “Het trieste bericht over het overlijden van Albert Heijn werd in de nacht van donderdag op vrijdag door „riooltwitteraars” aangegrepen om de meest afschuwelijke grappen te maken over de dood van de 83-jarige ondernemer. Zelfs toen er nog geen officiële bevestiging was over het overlijden werden er al “grappen” gemaakt over Albert Heijn. Ook gisteren waren er honderden Nederlandse twitteraars die de draak staken met opmerkingen zoals Albert ’magere’ Heijn, ’Net bij AH vond ik koffie en cake in de bonus’, ’AH to Go’ of werd een van Nederlands grootste ondernemers afgeschilderd als ’opperhamster’ en ’Albert Heijn is uitgehamsterd’. Schaamteloos werd zelfs de supermarktoorlog erbij gesleept.

    Daarentegen waren er via condoleanceregisters wel volop loftuitingen en respectbetuigingen voor Albert Heijn. ‘Een geweldig hardwerkend mens is heengegaan. Bedankt voor de mooiste winkelketen die er is. Ik wens de familie heel veel kracht en sterkte toe in de komende tijd.’, ’Appie een goede reis naar een mooie plek’. Of: ’Met groot respect voor wat Albert heeft opgebouwd, wens ik familie en vrienden heel erg veel sterkte toe en kracht voor de komende tijd.’ Met jou supermarkten heb je veel mensen blij gemaakt en zullen er ook veel gebruik van blijven maken Toch een heel gewoon eenvoudig mens gebleven fantastisch. Rust zacht.’ “

    Tot zover de misplaatste verontwaardiging van de krant die zelf zo fatsoenlijk was om vorig jaar het enige Tripoli-slachtoffer Ruben direct na de vliegtuigcrash in het ziekenhuis te interviewen. Inderdaad, fatsoen moet je doen. Maar ook: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Daar heeft De Telegraaf alleen even geen boodschap aan als het om de verheerlijking van een grote adverteerder gaat.

  3. jaap den ouden Says:

    Waarom gaat dit over jou dan?

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Jaap: Grappen over Albert Heijn worden blijkbaar niet geaccepteerd door De Telegraaf. Zelfs een simpele hashtag als #AHtogo, die ook ik vannacht heb gebruikt, vinden zij al een ‘afschuwelijke grap’. Daarom voel ik mij, samen met al die andere twitteraars die iets met een knipoog over de dood van Heijn hebben gezegd, aangesproken door de kwalificatie ‘riooltwitteraars’. Eenieder heeft de vrijheid om te reageren zoals hij of zij wil. En daarbij is De Telegraaf zo’n beetje de laatste die recht van spreken heeft als het gaat om fatsoen.

  5. John Geerts Says:

    Tja, moeilijk om toe te geven, maar hier heeft de Telegraaf wel een punt.

    Ik vind het erg ongepast om grapjes te maken iemand die overlijdt en veel betekend heeft voor de nederlandse maatschappij.

    Dat dat best wel op grote schaal gebeurd heeft dan waarschijnlijk te maken met het onbeschoftheid van de PVV, die overal en altijd iets wil zeggen, en die door onze rechtse media daartoe alle gelegenheid krijgt. Ze publiceren echt ALLES wat Wilders en zijn consorten zeggen. En misschien mag de Telegraaf ook hier wel de hand in eigen boezem steken met het geenstijl.nl vignet, wat voor veel mensen als een soort vrijbrief voor onbeschoftheid schijnt te werken.

    Kortom veel nuances. Die eventuele ‘schijnheiligheid’ is lastig te bewijzen. Ik ga er maar van uit dat er ook van goeder trouw sprake is. #samenwerking #beteretoekomst #sterknederland

    RIP Albert Heijn

  6. Jan L. Says:

    Bij de Telegraaf inderdaad misplaatste verontwaardiging, de rest van Nederland mag zich inderdaad verbazen over de smakeloosheid van je grap.

  7. jaap den ouden Says:

    @jeroen
    Aha, maar jeroen, Jij weet toch ook dat media niet persoonlijk is maar gewoon op een afstandelijke manier SCHANDE willen roepen over iets wat de eigen doelgroep waarschijnlijk niet doet? Lekker content poepen zonder nuance? Who cares…

    En voelde je je echt aangesproken of ben je nu ook content aan het poepen.

  8. Gertjan Says:

    Grappig, die journalisten van De Telegraaf.

    Eerst wordt het bekend maken van het overlijden van Heijn ongetwijfeld in samenspraak met de familie Heijn net zo lang gerekt zodat alleen De Telegraaf breed kan uitpakken in de krant en de meeste andere kranten niets melden. Vervolgens dat stukje over riooltwitteraars, terwijl de zogenaamd ‘onsmakelijke’ grappen vervolgens wel even lekker worden doorgenomen in hetzelfde bericht. Wat een hypocrisie….

  9. Jeroen Mirck Says:

    @Jaap: Ik voelde me aangesproken, omdat ik – met argumenten omkleed – een kanttekening heb geplaatst bij de supermarkten die wij mede aan de familie Heijn te danken hebben. Dat is dus content mét nuance, maar volgens De Telegraaf (en Jan Lul hierboven) is dat een schande. Dat mogen ze vinden, maar daarmee zwengelen ze een discussie aan waar ik graag aan mee doe. Omdat fatsoen niet wordt bepaald door de meest onfatsoenlijke krant van Nederland.

    Overigens ben ik het met John Geerts eens dat sommige reacties volstrekt smakeloos zijn. Dat is inderdaad kenmerkend voor de verhuftering van de samenleving. Maar een simpel “AH To Go” is dat zeker niet.

Leave a Reply