Invloedrijk op internet

It's TIME!

Wie is er invloedrijk op internet? TIME koos Mark Zuckerberg (Facebook) tot Person of the Year, The Financial Times zet zijn geld op Apple-topman Steve Jobs. Ondertussen vindt het activistische deel van het internetpubliek dat die verkiezingen maar één winnaar kunnen hebben: de gearresteerde Julian Assange van Wikileaks. De discussie over invloed op het web laaide gisteren ook in ons kikkerland weer eens op, dankzij mijn Twitter Top 2010 en de gelijktijdige verkiezing Twitteraar van het Jaar. Zeggen veel tweets iets over invloed? En wat zegt nou eigenlijk een publieksverkiezing?

Het is een discussie die ik al vier jaar meemaak met mijn Twitter Top-40. Natuurlijk weet ik ook wel dat het aantal uitgebraakte tweets op zichzelf niets zegt over het belang van de bewuste twitteraar. Toch stonden er de afgelopen jaren veel twitteraars hoog in de lijst die wel degelijk invloedrijk zijn: Erwin Blom (The Crowds, ex-VPRO), Petra de Boevere (auteur van het ondernemersboek ‘Meisje van de slijterij’) en Marco Derksen van vakblog Marketingfacts. Om nog maar te zwijgen over de mensen achter online initiatieven als Mobypicture en Mobile Monday. Hun werk speelt zich af op platforms als Twitter.

Maar goed, ik snap de scepsis heel goed. Neem nou de nieuwe nummer één in de Twitter Top-40: de 18-jarige scholier en amateur-rapper Défano Holwijn, alias @KiDKiD2, begon zestien maanden geleden met twitteren en staat inmiddels op een ruime 143.000 tweets. Dat is zo’n 300 Twitter-berichten per dag. Heel veel retweets van z’n ‘matties’ en wijsheden als: “Ben zo glad, je chick valt voor me.” Nee, Défano is geen nieuwe Plato.

Wie zijn er in Nederland dan wel invloedrijk online? Toeval of niet: Nieuwe Revu publiceert deze week in zijn kerstnummer een lijstje. Geen ranglijst, maar wel dertig interessante namen. Serial entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten siert de openingspagina, waarna nog enkele andere Nieuwe Invloedrijken volgen. Van trendblogger Nalden tot organisator Jim Stolze van TEDxAmsterdam. Van Kleertjes.com tot de vrouwelijke techblog Dutch Cowgirls. Van ‘regeltante’ Anna Maria Mantel-Giannattasio (van evenementenbureau Puur* Amsterdam) tot serial relschopper Bert Brussen. Voor ieder wat wils.

Veel ondernemers staan in het overzicht, zoals Pieter Zwart (Coolblue), Marja Ruigrok (die haar online onderzoeksbureau combineert met raadswerk voor de VVD in Amsterdam), NU.nl-oprichter Kees Zegers en Simone Brummelhuis (The Next Women, ex-Iens). De jongste influentials zijn begin twintig: DWDD-sidekick Alexander Klöpping (23, al zeven jaar actief met The Gadget Company) en de modebloggers Sabrina Meijer (24) en Andy Torres (22).

Kortom: leuk lijstje van ‘De Nieuwe Macht,’ al is Revu natuurlijk verre van compleet. En de Nederlandse evenknie van Zuckerberg zit er niet tussen, want het gaat wat ver om Hyves-oprichter Raymond Spanjar die status toe te dichten. Eén overeenkomst tussen bijna alle trendsetters in Revu: bijna allemaal twitteren ze. Niet zoveel als @KiDKiD2, maar het medium kan zonder meer bijdragen aan je invloed.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply