Hyves HQ

Rondleiding door Hyves HQ

Social network Hyves werd vorige week voor tientallen miljoenen verkocht aan Telegraaf Media Groep, maar toch was het publieke sentiment nogal negatief. Daarom startte het mediabedrijf al in de aanloop naar de verkoop een charme-offensief. Ook ik was welkom op Hyves HQ.

Voor Hyves waren de afgelopen weken een ware achtbaan. Geruchten over verkoop in het FD, direct daarna stellige ontkenningen van de eigenaren, gevolgd door… de verkoop van Hyves. Je zou bijna nog de veelbesproken column van Luuk Koelman op Webwereld.nl vergeten, die Hyves noopte tot een tegencolumn om te ontkennen dat het bedrijf liegt over bereikcijfers. Je moet wel, in tijden dat een overnamekandidaat je boeken aan het controleren is.

Om goodwill te kweken, was er een maand geleden een Webwereld-borrel op het hoofdkantoor van Hyves aan het Amsterdamse Frederiksplantsoen. Om de nieuwsgierige bezoekers een kijkje achter de schermen te gunnen, gaf persvoorlichter Wouter Glaser (foto hierboven, rechts) een rondleiding door het pand. Een kijkje in het leven van de Hyves Angels zelf.

Hyves Babes

“Hyves kampt met een chronisch gebrek aan respect in de internetbranche. ‘Een Hyves-profiel is als een gelekte sekstape: het beste is het niet te erkennen.’ Iedereen zit nu op Facebook, en het is maar een kwestie van tijd tot negen miljoen Hyvers zich dat realiseren, toch?” Internetondernemer Robert Gaal ergerde zich gisteren in zijn FD-column groen en geel aan de negatieve teneur in de media aangaande het zakelijke succes van Hyves.

“Met gebrek aan respect komt kennelijk ook het negeren van de feiten, want als je die bestudeert, zie je dat Hyves groeit. Het is de grootste site in Nederland, per maand verwerkt ze zo’n acht miljoen unieke bezoekers. Die besteden gemiddeld vijf keer zoveel tijd op de site als op Facebook. Dat is ongelofelijk. Toch is hier geen empathie voor.”

Je kunt veel leren van ‘De zaak-Hyves’, vindt Gaal. “Stabiliteit moet niet ten koste gaan van innovatie, design doet ertoe, en een dialoog met gebruikers uit de early-adopter-hoek is belangrijk. Dat is misschien nog wel de beste reden om Hyves een winnaar te vinden: er is voor gevochten, met resultaat.”

Hyves en Gaal vergeten dat het niet aan de journalistiek is om felicitaties uit te delen. Als blogger ben ik daarentegen de beroerdste niet: Hyves, proficiat! Met zo’n blije smiley erachter.

Hyves HQ, Amsterdam

Tags: , , , , ,

5 Responses to “Hyves HQ”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter […] Zijn we te negatief over Hyves?

  2. Stonehead Says:

    Zijn we wél positief over Facebook dan? ‘What did they ever do for us?’ Webapps die enkel tot doel hebben om zoveel mogelijk van je tijd weinig zinvol op te vreten, moet je daar positief over zijn? Die bereikscijfers zeggen iets heel anders dan het sentiment, die twee zaken moet je scheiden.

  3. Farah Says:

    Ik heb mijn account op Hyves verwijderd. Reden? De charme dat 2 jonge jongens dit ooit begonnen way-back, als een soort, vriendenkliek, old-skool, sprak mij wel aan. Wat ook leuk was, dat je een soort ons soort ons groepje kreeg, dus alleen mensen waarvan je zoiets had, jou vind ik leuk, om toe te voegen in je hyves profiel. Tegenwoordig is het een en al spam wat de klok slaat. Mijn hyves inbox staat vol troep. Mensen die vrienden willen worden, waar je helemaal niets mee hebt, talloze banner/gadgeds van merken die iets aan je willen verkopen, allerlei merken met hun eigen hyves, die er zelfs mee adverteren in print, de pickwick hyves site bijv. Ben het helemaal zat! Ik dacht dat Hyves lekker prive was, even vluchten van de realiteit, van 1500 reclameprikkels die je per dag ontvangt.
    Ff met je vrienden chatten, nee, de lol is er bij mij vanaf en vele met mij, zeker nu het verkocht is aan een nog groter commercieel bedrijf!

    Farah van der Zijden

  4. Ido Sharon Says:

    Het niet eens zijn met de kritiek op Hyves is prima, een mening. Interessant is om na te gaan wat nu de reden is van het negatieve sentiment. Social Media gaat om transparantie, de gebruiker staat centraal. Het negatieve sentiment komt van de gebruiker.

    De omzet is van groot belang wanneer je een platform gaat verkopen. Misschien is men wel meer bezig geweest met het platform commercieel aantrekkelijk te maken, dan met de gebruiker op Hyves. Dat is een keuze die ik wel begrijp, maar kom er dan voor uit.

    Early adopters hebben het platform gemaakt tot wat het nu is, waarom de kritiek van die kant niet serieus nemen? Misschien is het wel zo dat Hyves zich richt op een bepaalde doelgroep. De early adopters zijn helemaal niet interessant, het gaat om de massa. Het gaat om jonger publiek, die lang online zitten. Prima als dit een keuze is, maar kom er dan voor uit.

    De reactie van ‘Het is niet zo, kijk maar naar de cijfers’ werkt niet. Cijfers kun je op honderden manieren presenteren, daarbij komt dat het negatieve geluid vanuit emotie komt.

    Op mij komt het Hyves-offensief over als een ‘Mooi weer’-show. Misschien een idee om te luisteren, mensen met kritiek serieus te nemen en eerlijk antwoord geven.

    Ik vind het super knap wat Hyves heeft bereikt en nog steeds. Ik denk dat iedereen die kritiek heeft die mening ook deelt. Dat is het punt niet.

    Ik begrijp niet goed wat je met deze blogpost nu wil bereiken. Er staat eigenlijk niets in, behalve ‘Hyves, gefeliciteerd’. Was dat de afspraak na de meeting op Hyves HQ met de media…?

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Ido: Nee hoor, ik heb geen afspraken gemaakt met Hyves. Bovendien ben ik het met je oneens dat er niks in deze blogpost staat: dat bevestig je zelf door te reageren op het charme-offensief waarover ik schrijf.

    Met mijn weblog wil ik verschillende visies op nieuwe media laten zien. Eerder schreef ik over de inhaalslag van Facebook ten opzichte van Hyves. Dat was niet per se een positief verhaal over het Nederlandse internetbedrijf. De hierboven geciteerde FD-column van Robert Gaal vond ik een verfrissend tegengeluid dat ik ook wilde laten horen. Natuurlijk verdient Hyves credits voor wat ze bereikt hebben, maar dat is geen vrijbrief om elke vorm van kritiek af te doen als onzin. Vandaar mijn felicitatie met zo’n strontvervelende smiley…

Leave a Reply