Volkskrant over Dutch Bloggies

Zelfs als de Dutch Bloggies ermee stoppen, houden ze de gemoederen nog bezig. Gisteren stond Twitter roodgloeiend over de vraag of bloggen nou dood was – iets wat Stichting Dutch Bloggies overigens totaal niet heeft beweerd, maar lezen blijkt voor veel mensen nog best lastig. Ook de media besteedden aandacht aan het einde van de belangrijkste Nederlandse weblogprijs: o.a. NU.nl, Trouw, Webwereld, Adformatie, Bright en Emerce, maar het meest spraakmakende stuk staat vrijdag in de Volkskrant. Waarom? Omdat ik wat scherpe uitspraken deed over de rol van bloggen ten opzichte van social media. En ik zei iets over Nalden.

Het begint al met de zin “Bloggen is niet meer hip.” Dat horen bloggers niet graag. En oké, dat woordje ‘hip’ is niet vet cool. Maar ja, als ik ‘de bom’ of ‘hard’ had gezegd, was het ook niet goed geweest. “We hadden al een tijdje het gevoel dat het mooi was geweest”, zo citeert journaliste Heleen van Lier mij. “De interesse in bloggen is niet meer zo heel groot. Bij blogworkshops voor bedrijven komen minder mensen dan vroeger opdagen. Het momentum is verschoven naar social media. Het is veel hipper om het daar over te hebben.”

Van Lier vroeg me hoe de stichting terugkijkt op tien jaar Dutch Bloggies. “We hebben veel bereikt”, zei ik als woordvoerder van de Dutch Bloggies, daarmee dus ook de mening van het huidige bestuur (bestaande uit Ton Zijp en Roswitha Kamps) en hun voorgangers verwoordend:

“In de afgelopen tien jaar hebben we structureel aandacht voor bloggen gecreëerd. We brachten blogs die niet bekend waren bij het grote publiek onder de aandacht. Zo zat de blogger Nalden dit jaar nog heel cool te doen bij De Wereld Draait Door. Dit was mede te danken aan de Dutch Bloggie die hij eind vorig jaar won. Daarvoor was hij alleen bij een heel specifiek publiek bekend.”

Met die uitspraak bedoel ik allerminst dat de Bloggies Nalden hebben ontdekt (dat is onzin), maar de publiciteit rond de prijs gaf zijn naamsbekendheid wel weer een extra zetje, wie weet richting DWDD. Interviews zijn samenvattingen van wat iemand zegt, waardoor een quote soms uit zijn verband wordt gerukt. Zeker nu in dit geval een ongeautoriseerde versie van het interview online kwam te staan (waarin onder meer het woord ‘mede’ ontbrak), lezen mensen er al gauw andere dingen in dan die zijn bedoeld.

Datzelfde geldt voor de stand van zaken anno nu: “Er zijn geen nieuwe leiders opgestaan. De Bloggies hadden steeds maar weer dezelfde winnaars.” Daarmee doelde ik op de inmiddels gevestigde blogs zoals GeenStijl en Sargasso. Is bloggen dan dood? Nee, zeg ik. De Volkskrant schrijft dat ook letterlijk zo op. Het verschuift alleen:

“Bloggen vindt nog steeds plaats op sociale netwerken, waar mensen nu hun ervaringen in tekst, video en foto delen. Je bent daar feitelijk ook aan het bloggen. Het is als onderdeel in het geheel opgegaan.” Ook bestaan er nog blogs als een verlengstuk van Twitter. Mirck: “Op blogs kun je meer vertellen dan in de maximaal 140 tekens van Twitter. Hier kun je uitweiden als dat nodig is.”

Tot slot concludeer ik: “Het is misschien tijd voor een bredere prijs. Een Social Media Award. Iemand benaderde me hier al over, via Twitter.” Dat dat via Twitter was, vond ik grappig en veelzeggend. Maar die nuance was uiteraard te veel gevraagd voor sommige twitteraars, die woedend protesteerden tegen het feit dat ‘die oetlul’ alweer ergens anders juryvoorzitter van ging worden. Die vraag heeft Van Lier me niet gesteld. Het antwoord weet ik namelijk al lang: het is nu tijd voor anderen om al dat gezeur van bepaalde recidivistische internetidioten te moeten aanhoren. Zoals ik al schreef in de persverklaring van de Dutch Bloggies: “Het is mooi geweest.”

Beeld: screenshot Volkskrant.nl, met foto van Guido van den Elshout.

Tags: , , , , , , , , , ,

6 Responses to “Volkskrant over Dutch Bloggies”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Bert Brussen, Heleen van Lier, Jeroen Mirck, Robert Engel, Stroopdoos en anderen. Robert Engel heeft gezegd: @BertBrussen en ik zijn recidiverende internetidioten, zegt @JeroenMirck.

  2. Gyurka Jansen Says:

    Misschien juist wel omdat bloggers allemaal eikels zijn geloven ze niet zo in ongeauthoriseerde versies. Daarmee zeg ik niet dat jij niks anders hebt gezegd, maar wel dat de VK misschien wel gewoon zelf iets te snel iets te hard wilde knallen. ‘t lijken wel bloggers…

  3. Jeroen Mirck Says:

    Waarom we stoppen houdt veel mensen bezig. Vandaag komt ook Marketingfacts met een opgewonden maar wel afgewogen betoog van Matthijs van den Broek, die me ook netjes belde voor wederhoor. Hij formuleerde mijn reactie als volgt:

    “De organisatie is in de handen van de stichting. Het is hun besluit geweest om te stoppen. Als wij zeggen, het is goed geweest, dan bedoelen wij dat wij het niet meer gaan doen. Een frisse wind kan zorgen voor nieuw elan. Als iemand anders een doorstart wil maken, dan ben ik daar niet tegen. Er zijn weinig grote leidende blogs bijgekomen. Er zijn dingen veranderd. Ik heb het in de Volkskrant wel sterk aangezet om de trend naar social media te duiden. Mensen maken het nu groter dan het is. De anarchistische underground van vroeger, die is niet meer zo dominant. We hebben nooit gezegd dat bloggen dood is. Bloggers schrijven wel stukken, maar de discussie verplaatst zich naar Twitter en Facebook. Veel functies die bloggen vroeger had worden nu overgenomen door andere media.”

  4. JeroenMirck.nl » Bloggen is niet dood Says:

    […] Na drie dagen discussie over de Dutch Bloggies (zelfs bij Radio 1 en het NOS Journaal) moge het duidelijk zijn: bloggen is niet dood. Dat heeft de Stichting Dutch Bloggies ook nooit beweerd, maar onze communicatie daarover was, om eerlijk te zijn, niet optimaal. Laat ik dan ook een hand in eigen boezem steken: sorry, dat had ik niet zo moeten doen! Onze persverklaring suggereerde dat bloggen dood is, zonder dat we dat zo bedoelden. Dat hadden we anders moeten opschrijven. Met ‘we’ bedoel ik Stichting Dutch Blogggies, oftewel het bestuur (dat het besluit nam om te stoppen) en ik als juryvoorzitter annex woordvoerder. Daarnaast trek ik mijzelf persoonlijk aan dat ik mijn woorden in een interview met de Volkskrant niet zorgvuldiger heb gewogen. […]

  5. Verbal Jam Says:

    Ja, zo’n zin dat bloggen dood is, valt natuurlijk wat ongelukkig. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat schrijven dood is. Of fotograferen.
    Maar ergens ben ik wel blij dat in elk geval dat eeuwige gezeik rond die Dutch Bloggies nu dood is. Het waren gezellige en leuke feestjes, maar sommige mensen zijn nu eenmaal allergisch voor leuk en gezellig of maakten er meer van dan het was.

  6. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Rick Roering, Designer Creator en Unicum Communicatie. […] Is het #blog achterhaald?

Leave a Reply