De Ochtend: Telegraaf koopt Hyves

Telegraaf neemt Hyves over, kopt de krant van wakker Nederland zojuist. Groot nieuw op internet, en terecht. De geruchten over een overname van het grootste social network van Nederland zongen al weken rond en werden door Hyves stelselmatig ontkent. Vanmorgen werd echter officieel bekend dat Telegraaf Media Groep (TMG) overeenstemming heeft bereikt over de overname van 100% van alle aandelen in Hyves. Maar, zo beloven de oprichters: “Hyves blijft gewoon Hyves.”

Hyves meldt in een persverklaring: “Voor beide bedrijven betekent deze bundeling van krachten de mogelijkheid om hun bedrijfsstrategieën beter uit te kunnen voeren. De overname van Hyves geeft de digitale ambities van TMG een belangrijke impuls. Het totale online netwerk bereikt straks 62% van alle Nederlanders. Hyves zal Nederland nog beter kunnen verbinden door samenwerkingsvormen met TMG‐platformen.”

Trots spreken beide partijen over ‘twee succesvolle puur Nederlandse mediabedrijven’. Voor TMG is het inlijven van Hyves een strategische overname die haar positie versterkt “als grootste multimedia uitgever van Nederland met print, online en radiomerken”. Patrick Morley, coo van TMG, zegt het als volgt:

“De overname van Hyves zal deze strategie een belangrijke impuls geven. Consumenten kunnen relevante proposities verwachten waarbij de verschillende platformen die TMG kan bieden, met elkaar worden gecombineerd. In de afgelopen jaren is al op verschillende fronten samenwerking geweest tussen Hyves en titels van TMG zoals de Hyves en Telesport Poule die met 250.000 deelnemers de grootste WK-pool ooit was.”

Marc de Vries, ceo van Hyves, voegt daaraan toe: “Het afgelopen jaar zijn sociale media gemeengoed geworden en zullen de komende jaren steeds meer onderdeel worden van ons dagelijks leven. Onze missie ‘Hyves verbindt Nederland’ waarmee we voortbouwen op onze verankering in de Nederlandse samenleving, sluit naadloos aan bij de activiteiten van TMG. We verwachten door deze sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd te kunnen doorgroeien in zowel gebruikersactiviteit als in omzet”.

Lees ook de blog van Hyves-oprichter Raymond Spanjar: “Goed nieuws. Vandaag slaan we een grote slag in de Hyvolutie met de overname door De Telegraaf. Want in de praktijk lijkt het natuurlijk meer op een fusie, er zijn immers meer Hyvers dan Telegraaf-abonnees. ;-) Zoals al vaker gezegd was een overname een optie als het de groei van Hyves zou kunnen versnellen. Wel nu, we gaan samen mooie dingen doen.”

Telegraaf Media Groep bezit nu enkele van de grootste websites van Nederland: Telegraaf.nl, Geenstijl, Hyves, Webregio.nl en Relatieplanet. Zoals bekend is Hyves in het segment van sociale media de landelijke marktleider, maar daarbij moet niet vergeten worden dat de internationale concurrent Facebook de laatste tijd flink in opkomst is in Nederland. Daarover zeggen Telegraaf en Hyves: “Uit de ervaringen bij Bol.com en Marktplaats (die Amazon en Ebay in Nederland op grote afstand houden) blijkt dat Nederlanders hechten aan een ‘eigen’ website met een lokale insteek en content. Het specifieke karakter en de eigen identiteit van Hyves, die door miljoenen Nederlandse leden en adverteerders gewaardeerd worden, zullen ook binnen TMG behouden blijven.”

Behalve over Hyves had ik me voorgenomen het vandaag ook over fraude op Marktplaats te hebben in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , ,

12 Responses to “De Ochtend: Telegraaf koopt Hyves”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter […] BREKEND: Telegraaf Media Groep neemt 100% van de aandelen van sociaal netwerk Hyves over. Dus toch! […] Weer een reden om m’n Hyves-account maar eens op te heffen…

  2. Jeroen Mirck Says:

    Telegraaf betaalde 43 miljoen euro voor Hyves, aldus The Next Web: “Marktplaats is in 2004 voor 225 miljoen overgenomen door eBay. Op dat moment deed marktplaats 9 miljoen euro omzet (dus 25 x de omzet). Marktplaats staat schijnbaar in de top 5 beste overnames van eBay aller tijden. Vanuit dat perspectief is Hyves een koopje.”
    http://t.co/iZZKgvn

  3. Evert Jan Koning Says:

    Hopen dat Hyves een frisse impuls krijgt door deze samenwerking. Ben erg benieuwd naar de eerste activiteiten.

  4. Hans Says:

    Hyves is een niche-speler, nagenoeg alleen actief in Nederland, en ook steeds meer het domein van tieners met schreeuwerige, opgepimpte profielen vol met bling-bling en smilies. En gezien de groei van Facebook, denk ik ook dat Hyves zijn beste tijd gewoon gehad heeft.

  5. Jeroen Mirck Says:

    Je kunt veel leren van ‘de zaak-Hyves’, schrijft internetonderzoeker Robert Gaal in zijn wekelijkse column voor het FD.

    “Hyves is voorbij. Mijn vingers jeuken altijd als ik dit hoor. Met gebrek aan respect komt kennelijk ook het negeren van de feiten, want als je die bestudeert, zie je dat Hyves groeit. Het is de grootste site in Nederland, per maand verwerkt ze zo’n acht miljoen unieke bezoekers. Die besteden gemiddeld vijf keer zoveel tijd op de site als op Facebook. Dat is ongelofelijk. Toch is hier geen empathie voor. Journalisten, en alle anderen die denkt iets van internet af te weten, kijken naar hun eigen kringetje en claimen dat iedereen massaal overstapt naar Facebook. Oogkleppen op, en schreeuwen.

    Hoe kan dit? Ik vroeg het ooit Floris, oprichter van Hyves. Zijn verhaal is een lesje voor alle ondernemers: Hyves heeft een grote groei doorgemaakt, waardoor innovatie lager op de ladder stond dan het in de lucht houden van de meer dan duizend servers van Hyves. Waar Facebook binnen een paar maanden kon besluiten de functionaliteit van Twitter te kopiëren, heeft Hyves daar een tijdje voor nodig gehad. Schakelen ging langzaam, ook op het gebied van design. De lichtgele en blauwe kleuren gaven de site een gedateerd uiterlijk. De emotionele klik bij het merk Hyves was verstoord. Men dacht dat het een oldtimer was, zo’n mobieltje uit de jaren negentig dat nog in een la ligt.

    Inmiddels heeft Hyves een nieuw uiterlijk, maar dat gevoel is gebleven. Daarnaast heeft het te lang gewacht om te gaan praten met ontwikkelaars die boven op Hyves nieuwe applicaties maken. Dat gesprek kan leiden tot een soort symbiotische relatie waar beide partijen beter van worden. Hyves probeert daarom nu de dialoog veel meer aan te gaan met dit soort partijen. Zo spreekt Hyves vaker op industrie-evenementen. Je kunt veel leren van ‘De zaak-Hyves’. Stabiliteit moet niet ten koste gaan van innovatie, design doet ertoe, en een dialoog met gebruikers uit de early-adopter-hoek is belangrijk. Dat is misschien nog wel de beste reden om Hyves een winnaar te vinden: er is voor gevochten, met resultaat.”

  6. JeroenMirck.nl » Hyves HQ Says:

    […] Social network Hyves werd vorige week voor tientallen miljoenen verkocht aan Telegraaf Media Groep, maar toch was het publieke sentiment nogal negatief. Daarom startte het mediabedrijf al in de aanloop naar de verkoop een charme-offensief. Ook ik was welkom op Hyves HQ. […]

  7. Jeroen Mirck Says:

    In de week na de overname door Telegraaf Media Groep zegden 6.000 Hyvers hun profiel op, zo bevestigde Yme Bosma vrijdag op Twitter. Ben benieuwd hoe dat doorwerkt in de bereikcijfers. Bosma rapporteert nog steeds groeiende Comscore-cijfers in oktober:
    http://yme-bosma.hyves.nl/fotos/1157037896/0/QBkV/

  8. JeroenMirck.nl » Iedereen aan de smartphone? Says:

    […] Het einde van het jaar is lijstjestijd, dus zal ik in de laatste uitzending dit jaar van mijn internetrubriek op Radio Noord-Holland ook even stilstaan bij de lijstjes die uit de vele sociale netwerken voortkomen. Hyves, dat dit jaar een succesvolle verkoop aan De Telegraaf beleefde, stuurde zelf een hele lijst met leuke feitjes over Hyves de wereld in. LinkedIn, het belangrijkste zakelijke netwerk online, deed onderzoek naar de woorden waarmee mensen zichzelf omschrijven om aan een baan of klanten te komen: wij Nederlanders verkopen onszelf als dynamische, gemotiveerde, innovatieve teamspelers die pro-actief out-of-the-box kunnen denken. […]

  9. JeroenMirck.nl » Hyves, een jongensboek Says:

    […] Deze week was Facebook in Nederland voor het eerste groter dan Hyves. Het is een kwestie hoe je rekent, want via een andere rekensom gebeurde het al eerder. Hoe dan ook: het is een trend die onomkeerbaar is. Goede timing dus voor de oprichters om Hyves te verkopen, vorig jaar aan Telegraaf Media Groep. Oprichter Raymond Spanjar heeft het bedrijf inmiddels verlaten om zijn wereldreis van zeven jaar geleden te vervolgen en schreef een boek over Hyves. Goede timing. Het is een ondernemers- en tegelijk ook een echt jongensboek geworden. […]

  10. De Ochtend: Facebook en Hyves op de schop Says:

    […] Ondertussen verlegt Hyves de bakens van een vriendennetwerk naar een contentnetwerk. Het sociale netwerk gaat actief samenwerken met de redactie van Spits, dat sinds de overname door Telegraaf Media Groep een zusterbedrijf is. Daar waar Facebook vooral bestaat uit user generated content, kiest Hyves voor “een sterke lokale focus en daarbovenop de eigen content”, aldus ceo Marc de Vries in Adformatie. […]

  11. Telegraaf heeft kritiek op Publieke Omroep Says:

    […] Ik wens Frank Volmer (Telegraaf Media Groep) veel succes toe. Niet met het bestrijden van de Publieke Omroep, maar met het verbeteren van zijn eigen businessmodel. Misschien had TMG beter geen miljoenen kunnen pompen in de aankoop van Hyves, misschien had De Persgroep beter geen afscheid kunnen nemen van Volkskrantblog. Een betere toekomst begint bij jezelf, niet bij het zwartmaken van je concurrent. Laat daar de Tweede Kamer maar over beslissen. Die zijn daarvoor ingehuurd, van onze belastingcenten. […]

  12. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Telegraaf Media Groep schrijft 37 miljoen euro af op haar dochterbedrijf Hyves. Daardoor leed het mediabedrijf in 2012 een verlies van 15 miljoen euro. Hyves blijkt dus fors minder waard dan toen TMG het in 2010 voor 44 miljoen euro kocht. Een jaar eerder leed TMG verlies door een grote afschrijving op een ander dochterbedrijf. Sky Radio bleek toen 44 miljoen euro minder waard dan waarvoor het in de boeken stond. TMG heeft daarnaast last van een dalende verkoop van advertenties, vooral bij de geprinte media. Dat zal ook dit jaar nog verder doorzetten. Het bedrijf verwacht hogere inkomsten bij de radio- en de online-activiteiten. Toch zal het daar eerst de afschrijvingen op Hyves en Sky Radio moeten terugverdienen…

Leave a Reply