De Ochtend: Facebook Messages als Gmail-killer?

Facebook is vaak in het nieuws, maar afgelopen week kondigde het bedrijf iets bijzonders aan dat haar dominante invloed in één klap nog meer kan vergroten: de sociale inbox. Jawel, het grootste online netwerk ter wereld (500 miljoen gebruikers) stapt in de markt van webmaildiensten, die gedomineerd wordt door Hotmail (361 miljoen gebruikers), Yahoo! (273 miljoen) en Gmail (193 miljoen). Maar, zo zegt Facebook: “This is not e-mail.” Wat dan wel?

Aanvankelijk circuleerden de geruchten dat Facebook met een ‘Gmail-killer’ zou komen om zijn grootste concurrent Google dwars te zitten. Het vernieuwde Facebook Messages wordt echter geen gewone webmaildienst, ondanks dat iedere gebruiker een mailadres krijgt, eindigend op @facebook.com. Nee, het wordt een geïntegreerde dienst, zo vertelde Facebook’s ceo Mark Zuckerberg tijdens een persconferentie op 15 november. Zie ook de video hieronder.

Kort gezegd komt het erop neer dat deze nieuwe berichtendienst e-mail, sms, chatberichten en ‘krabbels’ op Facebook samenbrengt in één inbox. Berichten worden geordend op je gesprekspartner, waarbij je alle soorten berichten per persoon handig bij elkaar ziet staan. Berichten van je vrienden krijgen een voorkeursplek, een beetje a la Gmail Priority Inbox.

Tegelijk kun je ook contact houden met mensen die geen gebruik maken van Facebook, dankzij dat speciale mailadres. Met je privacy-instellingen kun je zelf bepalen wie contact met jou kan zoeken en wie niet. Handig bij een jaloerse ex.

Wordt deze ‘sociale inbox’ een succes? Dat zal de tijd moeten leren, want hij is er nu nog niet. Feit is dat er een half miljard gebruikers op Facebook zitten. Een enorme markt ligt dus voor het grijpen. Toch zijn dit soort gecombineerde diensten niet per se een hit. Google combineerde mail en chat in Google Wave, maar trok daar in augustus de stekker uit omdat het onvoldoende aansloeg. Ook Google Buzz, de sociale dienst in Gmail, is geen succes gebleken.

Wat ook in de toekomst zal moeten blijken, is hoe Facebook deze nieuwe dienst rendabel gaat maken. Vermoedelijk door gerichte advertenties los te laten op de mensen die hun persoonlijke berichten versturen via de sociale inbox. Dan weet Facebook dus bijna net zoveel over je als Google al doet. De vraag is natuurlijk of je die gegevens in handen wil leggen bij een bedrijf wat toch wat problemen met privacy heeft gehad.

Maar goed, het idee klinkt verfrissend en verdient zeker een kans. Als gebruiker van Facebook ga ik er zeker mee aan de slag zodra ik de kans krijg. Dat duurt nog even, want eerst test een geselecteerde testgroep de nieuwe dienst. Ik zal jullie laten weten zodra ik bereikbaar ben op jeroenmirck@facebook.com.

De sociale inbox van Facebook staat deze maandag centraal in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to “De Ochtend: Facebook Messages als Gmail-killer?”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter […] Marloes Pomp heeft gezegd: RT @JeroenMirck: [Blog] De Ochtend: Facebook Messages als Gmail-killer?

  2. Bakkel.com Says:

    […] Maar zoals Jeroen Mirck ook al opmerkt: dit soort ideeën zijn geen garantie voor succes. Daar weet Google alles van inmiddels. Zowel Wave als Buzz zijn eigenlijk vrij anoniem en worden maar door een klein aantal mensen gebruikt. […]

  3. Jeroen Mirck Says:

    In het verlengde van dit artikel publiceerde NOS.nl gisteren een paar interessante uitspraken van Henk van Ess over de strijd tussen Facebook en Google. Aanleiding was het nieuws dat de vriendensite in 2010 door Amerikanen vaker bezocht werd dan de zoekmachine. Een paar quotes:

    “Spelletjes, zoals Farmville op Facebook, zijn niet Google’s sterkste punt. Aan de andere kant is Google steeds sterker aan het worden op het vlak van video en mobiel. In Nederland is afgelopen jaar al twee keer meer in YouTube (dat in dit onderzoek als aparte site wordt beschouwd, JM) gezocht dan in Google en het marktaandeel van Android is groter dan dat van de iPhone.”

    Over de vermeende verschuiving van ‘een internet rond Google’ naar een ‘internet rond mensen’ zegt Van Ess:

    “Er is wel wat aan de hand. Google kan niet zo goed met mensen omgaan. Facebook raakt Google in zijn achilleshiel. Bij Facebook delen levende mensen onder meer linkjes met elkaar, bij Google zijn het computers die dat doen. Pogingen tot het delen van informatie door echte mensen, via Google Wave of Google Buzz, zijn nog geen succes. Google heeft nog geen grip op het sociale web en dat maakt het bedrijf zenuwachtig. Want websites merken steeds vaker dat aanbevelingen via het sociale web tot bezoek leiden ten koste van de linkjes die Google via de zoekmachine geeft. Mensen vinden het steeds prettiger om via vrienden, familie of collega’s aanbevelingen te krijgen over een site. Liever een persoonlijk advies dan een onpersoonlijk antwoord, zoals via Google. Of dat altijd een beter antwoord is? Dat is de vraag.”

    http://nos.nl/artikel/208691-facebook-raakt-google-in-achilleshiel.html

  4. De Ochtend: het einde van e-mail? Says:

    […] De discussie over de dood van e-mail is in een stroomversnelling gekomen door de aankondiging van de ‘sociale inbox’ van Facebook. Dat is geen maildienst, maar een integratie van alle soorten berichten die je verstuurt. Het geeft aan dat onze manier van online communiceren verschuift van de mailbox naar meerdere kanalen – die we voor ons gemak graag aan elkaar koppelen.

    Een op Facebook Messages inhakend artikel in The New York Times gaf afgelopen maand goed weer hoe jongeren tegen dat ‘hopeloos ouderwetse’ e-mailen aankijken: “The problem with e-mail, young people say, is that it involves a boringly long process of signing into an account, typing out a subject line and then sending a message that might not be received or answered for hours. And sign-offs like “sincerely” — seriously?” […]

Leave a Reply