Stripbeurzen hebben hun langste tijd gehad

Strips zijn een leuke, zwaar onderschatte cultuurvorm. Ik schrijf er al over sinds 1993 (voor Stripschrift) en beheer vanaf 2001 de website Comicbase.nl. Nog steeds schrijf ik soms striprecensies. Waar ik echter altijd een haat/liefdeverhouding mee heb gehad, zijn stripbeurzen. Overal staan exact dezelfde standhouders met dezelfde muffe kistjes tweedehands strips. Bovendien zie je er altijd dezelfde tekenaars en hetzelfde publiek, jagend op handtekeningen. Verder winnen bij de uitgereikte stripprijzen altijd dezelfde feestvarkens. Dus ben ik in 2006 resoluut gestopt met het bezoeken van stripbeurzen. Een uitzondering maak ik voor de Stripdagen Haarlem, want dat is een veel breder opgezet cultureel festival. Daarentegen laat ik de beurzen in Arnhem, Rijswijk, Groningen, Dordrecht en Houten met graagte aan mij voorbij gaan. Collega-journalist Michael Minneboo bezoekt ze nog wel en maakte een veelzeggend videoverslag van de Stripdagen Houten, afgelopen maand. Cartoonist Bandirah concludeert “dat de stripbeurs, in de vorm waarin hij nu bestaat (eigenlijk als een veredelde markt) zijn langste tijd al heel lang gehad heeft.”

Tags: , , , ,

9 Responses to “Stripbeurzen hebben hun langste tijd gehad”

  1. Rob Says:

    Het hele verschijnsel hobbybeurs is natuurlijk een verhaal apart. De vraag is of het “zijn langste tijd heeft gehad” of dat het gewoon een verschijnsel is waar een beperkt aantal mensen dol op zijn. Sommige mensen willen helemaal geen verandering en gewoon elk jaar naar Houten of een ander gat om daar door de spulletjes van sjacheraar Jansen uit Grubbenvorst te grutten.
    Ik ken het sfeertje uit de modelbouwscene, met als verschil dat dat allemaal weinig professioneel is. Je gaat vooral om te zien wat een andere amateur op zijn zolderkamer in elkaar heeft zitten prutsen, want dat inspireert. (Helaas is er altijd een stuitend gebrek aan schaarsgeklede dames op die beurzen…)

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Rob: De schaarsgeklede dame uit Mike’s filmpje is ook voor stripbeurzen een extreme uitzondering. Het sluit trouwens wel heel goed aan op de belevingswereld van het standaard publiek, dat vooral uit slordig geklede veertigers met linnen tasjes bestaat. Die verlustigen zich natuurlijk vooral aan wulpse stripheldinnen als Franka, Roodhaar en Druuna.

  3. Rob Says:

    Franka is in mijn beleving altijd perfect toegesneden op de puber van pak ‘m beet vijftien. Spannende verhalen en mooie details van auto’s en machines e.d. (want het zijn jongens), en net dat beetje sex appeal dat nog leuk is, zonder op de volwassenenafdeling te eindigen.
    Mannen van veertig weten over het algemeen beter de weg te vinden naar Manara, bijvoorbeeld. Ik kan het weten, ik ben zelf veertig. Linnen tasjes bezit ik echter niet en slordig kleden is hier in het zuiden not done.

  4. Jeroen Mirck Says:

    Manara, hoe kon ik hem vergeten. Niemand kan zo’n erotisch werk tekenen als hij. De Druuna-strips passen trouwens prima in die traditie. Je hebt overigens helemaal gelijk dat Franka (en Roodhaar) eerder verkapt erotisch zijn, bedoeld om niet te misstaan in publieksbladen als Eppo en Veronica Magazine.

  5. Mike's Webs Says:

    Het is allemaal waar, Jeroen, en de video was ook bedoeld als aanklacht tegen de huidige stand van zaken. Zij het met een knipoog. Binnen de stripwereld gaan er inmiddels vele stemmen op dat het allemaal anders moet. Of dit stemgeluid uiteindelijk ook omgezet wordt in concrete acties en welke dat dan gaan zijn, laat ik nog even in het midden. Dat het zo langer niet kan daar is het merendeel het mee eens in ieder geval. Overigens, alle kritiek terzijde geschoven, vermaak ik me geregeld nog prima op de stripbeurzen, maar dat komt vooral omdat ik dan weer bij kan praten met vrienden en bekenden. En de smallpress-afdeling biedt soms oog op veelbelovend talent.

    Ik kijk in ieder geval uit naar de Stripbeurs in Turnhout in december. Die Belgen weten hoe ze een stripfeestje moeten geven. Daar ga ik opnames maken voor het vervolg op Nieuw Gehoer on Tour. (Dan weet je dat alvast :))

  6. Elin Says:

    Ik vind die Manara niet echt opwindend, Hentai is doorgaans opwindender.
    (Ik bedoel geen extreme hentai.)
    Als kind tekende ik wel strips, maar het wereldje leek me zo kansloos dat ik er maar mee op ben gehouden. Ik denk dat die beurzen niet het issue zijn, maar de stripwereld an sich. ‘t Leek me echt een heel verstikkende scene, iedereen kent elkaar, idd lelijke oude mannen met linnen tasjes maar ook een hoop niet-zo-hoogopgeleide jonge tekenaars die maar wat autobiografisch doen omdat ze niks beters kunnen verzinnen. Volgens mij kun je er ook vrij veel bereiken als je maar genoeg slijmt.

  7. Stonehead Says:

    Precies. De wederopkomst van de Eppo is ook héél erg. Straks gaan al die vroegmislukte stripmakers ook nog denken dat er echt een publiek onder de dertig bestaat voor hun slechts zelden echt mooi getekende werk (om het over het ‘verhaal’ al helemaal niet te hebben). Dat de manga intussen best aardig loopt ontgaat iedereen, omdat in Nederland de echt goede animeseries niet op tv komen. Die worden wel massaal gedownload maar het blijft een soort tegencultuur.

    Overigens lijkt het nu alsof ik het leuk vind om negatief te doen ofzo. In tegendeel: ik heb een hele rij favoriete strips, ben er best veel mee bezig en ik kan ook prima aan vrienden en hele groepen studenten uitleggen waarom ik zo’n fan ben van bepaalde titels. Maar Nederlands werk zit daar niet bij. Het enige wat we hier helaas imho goed kunnen, zijn korte grapjesdingen als Fokke & Sukke en Dirkjan, en dat zijn ook meteen de enige die internationaal mee kunnen.

  8. Elin Says:

    F&S zijn geflopt in Engeland… als bijna-Duitser (lees: provinciaal) vind ik F&S ook niet echt grappig, ik denk dat het typische Randstad-humor is?
    Maar in hun genre zijn ze wel goed idd. Dirkjan vind ik erg simpel.
    Ik houd zelf meer van “alternatieve” strips als van Hulsing, Ruijters e.d.

    Maar wat die alternatievere, langere-verhalen strips (laten we even zeggen: literaire strips) betreft, ik denk dat daar geen nieuwe tekenaars meer voor zullen komen in NL, omdat de heersende tendens in de stripwereld toch die van kinderachtige (soms expres kindertijd-nostalgische), fel-en-vrolijk-ingekleurde strips is. Als je kijkt naar de inhoud van dat stripblad Eisner… dat vind ik geen literair blad, omdat er te veel strips tussenzitten met de diepgang van een badeend. Je ziet ook op zo’n reportage van een stripbeurs, aan hoe de tekenaars zich gedragen en kleden, dat ze het medium zelf kennelijk niet eens serieus nemen. Die ons-kent-ons en “laten we het gezellig houden”-mentaliteit lijkt me vooral dodelijk. Chris Ware is toch ook geen joviale kroegtijger? Ik eerder denken dat er een negatieve correlatie bestaat tussen sociaal conformisme en de kwaliteit van iemands werk als kunstenaar.

  9. JeroenMirck.nl » Stripdagen Haarlem 2010 Says:

    […] Wat ik jammer vind is dat de shortlists worden gedomineerd door oude namen uit de tijd dat ik zelf de Clickies nog uitreikte. Dat bevestigt mijn beeld dat de Nederlandse webcomic-scene niet echt in ontwikkeling is. Maar is dat in de hele stripwereld niet hoofdzakelijk het geval? Elke stripbeurs weer kom je goeddeels dezelfde kopstukken tegen, soms aangevuld met een speciaal ingevlogen internationale topper. Daarom bezoek ik eigenlijk nooit meer stripbeurzen. Gelukkig slaagt de organisatie van de Stripdagen Haarlem er altijd wel weer in om dat tweejaarlijkse evenement op en rond de Grote Markt net even wat extra cachet te geven. Zodoende ben ik komend weekend toch weer van de partij. Jij ook? […]

Leave a Reply