Veilig internetten of bangmakerij?

“Veilig internetten heb je zelf in de hand.” Je kent inmiddels vast het tv-spotje van de vrouw die al haar persoonlijke gegevens op straat gooit. Inmiddels is daar een virale campagne op Hyves aan toegevoegd, die vrienden je kunnen doorsturen. Deze campagne heet Stanislav en suggereert dat een bende Russen al jouw Hyves-gegevens boven water haalt en uitrukt om je op te zoeken – of je huis leeg te roven. Leuke viral, maar toch heb ik bezwaar tegen deze misplaatste bangmakerij.

Vooropgesteld: briljant gemaakt, die Hyves-campagne van Kong (onderdeel van N=5), want het zogenaamde YouTube-filmpje put uit jouw foto’s en persoonsgegevens op Hyves. Alleen voor jou te zien, maar dat realiseer je jezelf de eerste keer niet. Iedereen krijgt immers een gepersonaliseerd filmpje. Toch is er al discussie of Hyves ook de gegevens van afgeschermde profielen mag vrijgeven aan een adverteerder. Inderdaad, privacy is een gevoelig punt.

Maar tegelijkertijd worden we overdreven bang gemaakt. Niet iedereen geeft evenveel prijs op internet. Dat is een keuze. Zo deelt mijn vader online nagenoeg geen persoonlijke gegevens, terwijl ik dat veelvuldig doe. Ik twitter bijvoorbeeld, of plaats foto’s op Flickr. Ik beroep me op een oud credo: wie veel geeft, krijgt ook veel terug.

Openheid is dus een keuze. Sterker nog: ervaren internetters denken ook bewust na over wat ze wel en wat ze niet prijsgeven. Je hebt je privacy zelf in de hand, ook als je openheid betracht. Daarom vind ik het jammer dat de huidige overheidscampagne het internet afschildert als een enge wereld vol voyeurs en schurken. Natuurlijk zijn er veel mensen die naïef met hun persoonlijke data omgaan. Maar dit soort campagnes bevestigen bij digibeten ook het beeld dat míjn internetgedrag gevaarlijk is. En dat is het niet. Ik kan mijn privacy prima beschermen zonder de bemoeizucht van het kabinet-Balkenende.

Tags: , , , , , , , , , ,

22 Responses to “Veilig internetten of bangmakerij?”

  1. Natalie Says:

    Bij mij roept de campagne toch echt het beeld op dat het gericht is op de groep naïeve internetters die niet beseffen wat met hun gegevens kán gebeuren. Openheid is een keuze, daar ben ik het helemaal mee eens! Als het maar weloverwogen is :-)

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Natalie: Ongetwijfeld is de campagne op die groep naïeve internetters gericht, maar een ongewild bijeffect is dat de groep internetvrezers mij erop gaat wijzen dat ik veel te openhartig ben op internet. Daar ben ik al meermalen op aangesproken en ik vrees dat dat door deze campagne alleen maar vaker gaat gebeuren. Terwijl ik er gewoon anders over denk dan zij. Dat uitleggen is soms best vermoeiend.

  3. Ongast Says:

    Als ik de maker van zo’n zinnige campagne was – en als ik aan internetters als mijn moeder denk, vermoed ik dat ie inderdaad zinnig is – zou ik er niet zo mee zitten dat sommige zeer ervaren internetters daardoor geregeld iets moeten uitleggen, zoals jij zegt. Niet leuk voor jou, dat snap ik, maar ik zou het als aanvaardbare collateral damage beschouwen, denk ik.

  4. karin r. Says:

    ik denk juíst dat die reclame gericht is op de onervaren internetter die blijkbaar niet of weinig stilstaat bij wat zij op i-net gooien. zouden ze ook een reclame moeten maken om te waarschuwen voor die leningen die maar aangeprijsd worden. …

  5. Bart Bakker Says:

    Vraag me af wat ze nu werkelijk met mijn gegevens kunnen, zoals foto’s van mijn vakantie, dat ik van Lord of the Rings boeken hou en dat ik heel graag spaghetti eet. Uiteraard snap ik wel dat je niet je vakantiedata op hyves moet noteren. Kortom, in mijn ogen bangmakerij dus.

  6. Herman Says:

    Een waarschuwend woord is natuurlijk nooit weg, zeker voor de onervaren internetter. De tone-of-voice van deze campagne is kenmerkend voor het communicatiebeleid van dit kabinet. Knudde, met uw welnemen.

  7. ~Floris Says:

    @Jeroen

    Ik zie het probleem met de campagne niet zo. Er wordt duidelijk gemaakt dat je voorzichtig met je gegevens om moet gaan op internet, de voorbeelden waar dit mis gaat en gegaan is zijn legio. Dit is geen misplaatste bangmakerij, want het gros van de internet-gebruikers heeft geen flauw benul hoe en waar deze gegevens allemaal boven water komt.

    Mensen die via MSN teveel privacy-gevoelige info verspreiden, notabene ambtenaren die via Hyves gevoelige info neerzetten, kijk hoe succesvol simpele spam blijkbaar nog is gezien de volumes die erbij komen kijken. Heeft helemaal niets met bangmakerij te maken.

    Het argument dat jij bewust de keuze maakt om e.e.a. te delen doet daar weinig aan af, jij valt in een hele ander categorie gebruikers. Dat de campagne vervolgens ‘internetvrezers’ triggert jou op je openheid te wijzen is een bij-effect wat niet te vermijden valt.

    Jij kan je privacy prima beschermen zonder de bemoeizucht van het kabinet-Balkenende, het gros van Nederland niet. Beetje eenzijdige conclusie dus.

  8. René v D. Says:

    Jeroen, pas nou op wat je zegt. Degenen die jou vertelt hebben dat je teveel prijsgeeft lezen dit ook. Let op wat je prijsgeeft !

    *Knipoog*

  9. René v D. Says:

    Dat moest natuurlijk ‘vertelD’ zijn. Overigens deel ik Jeroen’s mening over overheids-bemoeizucht. ‘Het gros’ is overdreven. En degenen die de grootste problemen hebben met privacy-gevoelige data – op internet of anderszins op bijv wegwaaiende print-outs of verloren memorystickies – zijn notabene de overheidsambtenaren zelf. Wellicht was het beter geweest als ze daar een interne campagne van gemaakt hadden. Een Tu Quoque van jewelste dus. Iemand die met één vinger wijst naar een ander wijst met drie naar zichzelf.

  10. Marieke van de Loo-Lehmann Says:

    vervuiling van je pc is de grootste kwaal voor kwaadwillenden. Als je door je autoruit niet voldoende kan kijken, maak je deze toch ook schoon. Voor je pc geldt hetzelfde. Goede instellingen en een schone start. De grootste adder is de luiheid van de internetter, vergelijk het met een hoerenbezoeker die onbeschermd voor de minste kosten zijn genot wil halen.

  11. Laura ten Hoedt Says:

    Jeroen,
    Dank dat je deze blog hebt geschreven. Vanmorgen kreeg ik van een vriend inderdaad zo’n “gepersonaliseerd” filmpje doorgestuurd en mijn eerste gedachte was “dit is schending van mijn auteurs- en portretrecht!”. Later begreep ik idd pas dat ik de enige ben die dit filmpje zo ziet, maar het feit dat zij idd mijn geposte items kunnen verwerken baart mij wel zorgen.
    Ik ga heel bewust om met wat ik wel en niet op internet zet, als artiest is internet bovendien mijn ‘uithangbord’, so to speak, dus zoals jij ook zegt: meer geven is meer nemen.
    Ik begrijp dat een campagne als deze nodig is, maar ik betwijfel of dit dé manier is. De reclame op tv vind ik ok, grappig, herkenbaar, confronterend. De actie via Hyves vind ik te ver gaan, omdat ze naar mijn idee over de privacy regels heen gaan. Lekker voorbeeld geven ze dan..

    Ik denk dat zeker de jeugd, waar ze zich op richten anders hadden ze geen hyves genomen, zich best bewust is van wat ze online zetten en er ook een totaal ander beeld bij hebben. Vroeger zetten mensen gerust hun adres en telefoonnummer in het telefoonboek/de gouden gids, nu zetten ze het op internet…

  12. Marcel Says:

    Je kan het filmpje ook misbruiken in je eigen voordeel;

  13. Rebecca Says:

    @jeroen ik ben het hélemaal met je eens en heb er van de week ook een blogpost aangewijd (“laat jij je voordeur openstaan”). Jammer is die tone of voice en daarnaast de werkgroep digibeten die probeert de niet internetters het net op te krijgen wat zo ontzettend belangrijk is.

    Dus ja bewustwording maar dan liever wat vriendelijker ipv bangmakerij. Helpen, de reden waarvoor ze in het leven zijn geroepen, en dus niet afschrikken. Laat dan gewoon zien hoe het ook kan.

  14. cor hospes Says:

    Morgen in AD. Artikel over die o zo kekke campagne

  15. Kristof Says:

    Sterker nog, als dat Flash filmpje ergens gegevens vandaan haalt, dan zijn die gegevens gewoon ergens via een API te vinden. Dat wil zeggen dat mijn gegevens door Hyves eigenlijk op straat worden gegooid.

    Lekker is dat!

  16. ~Floris Says:

    Ik blijf me verbazen over een aantal reacties van mensen die dit thema blijkbaar niet buiten hun eigen belevingssfeer kunnen zien en de boodschap van de campagne alleen op zichzelf betrekken. Het is in mijn ogen dan te makkelijk ook in dit geval te gaan schoppen tegen de bemoeizucht van het kabinet. Balkenende cs grossiert in deze regeringsperiode in betutteling, echter dit is nou eens een keer een campagne die in mijn ogen wél een probleem op de goeie manier aanpakt.

  17. Jeroen Mirck Says:

    @Floris: Wellicht begrijp je mijn punt verkeerd. Ik snap heel goed dat deze campagne zich richt op mensen die geen flauw benul hebben wat de impact is van wat zij aan informatie over zichzelf op internet slingeren. Foto’s op Hyves zetten wordt daarbij gemakshalve op één hoop gegooid met het verstrekken van creditcardgegevens aan spammers – twee totaal onvergelijkbare zaken. Daarmee doet het Ministerie van Justitie aan bangmakerij, waarmee het rijke medium internet toch ech tekort wordt gedaan. Daar maak ik bezwaar tegen.

    Saillant detail is dat diezelfde regering een niet waterdicht patiëntendossier ontwikkelt, dus heb ik niet bepaald het gevoel dat de overheid goed waakt over mijn privacy. Zeker niet als bij nadere beschouwing blijkt dat de campagne qua privacybescherming rammelt. Onschuldige fout op het eerste gezicht, maar juist van de overheid mag ik toch wat meer accuratesse verwachten. En van Hyves ook, want op die particuliere website staan toch de persoonlijke gegevens van ruim acht miljoen mensen.

  18. Mike's Webs Says:

    Ben het met je eens Jeroen, dat de campagne weinig subtiel is en alleen bedoeld voor internetnaieven. Het riekt naar bangmakerij al snap ik wel dat de overheid zich verplicht voelt om dergelijke campagnes in het leven te roepen. Het spotje is dan ook weinig subtiel en net zo belerend als andere overheidscampagnes. De viral, tja, daar heb ik niet zo veel mee. Gelukkig doe ik niet aan Hyves, dat scheelt weer.

    Ben het verder met Jeroen en Rene van D. eens dat de overheid zelf ook wel eens het goede voorbeeld mag geven als het om het veilighouden van gegevens gaat. Ze kunnen zelf nog een hoop leren in Den Haag. Misschien moet je ze eens een cursus gaan geven. :)

  19. Jeroen Mirck Says:

    ‘Wegens voldoende bereik’ heeft het Ministerie van Justitie de Hyve opgeheven die hoort bij de Veilig Internetten-campagne, meldt Adformatie vandaag.

    “In een week tijd hebben zeker drie miljoen mensen de ‘cybercrimineel Stanislav’ aan het werk gezien. Het filmpje werd ook nog ruim zeven miljoen keer doorgestuurd ‘Daarmee is de doelgroep bereikt’ stelt het ministerie. In het weekeinde van 15 en 16 augustus beleefde ‘Stanislav’ zijn piek met vele duizenden kijkers per uur. (…)
    Het filmpje raakte in opspraak toen bleek dat er gebruik gemaakt was van materiaal dat Hyvers hadden gekenmerkt als ‘prive’, dus niet publiekelijk toegankelijk. Het ministerie verzekert echter dat iedere Hyver alleen ‘zijn eigen’ filmpje kon zien en dat het filmpje geautomatiseerd werd gemaakt en na vertoning nergens bewaard is. ‘Niemand anders kan het dus (ook niet later) vinden of bekijken’ aldus het persbericht.”

  20. Marcel Says:

    Ik dacht eerst dat er stond dat deze blog opgeheven was. Jammer.

  21. Jeroen Mirck Says:

    Via LinkedIn reageerde Rob Captijn heel gevat op deze blog:

    “De millenium bug zou de wereld tot stilstand brengen (ik heb de noodkaarsen om nostalgische redenen bewaard). Volgens de berichten zouden hier vandaag de pannen van het dak hebben moeten brullen. Zou -bij monde van alle gefronse zorggoeroes- inmiddels de hele wereld ten prooi gevallen moeten zijn aan de griep. Zouden alle mussen -sinds toch niet uitgestorven- thans beslist niet meer gevoerd mogen worden vanwege zeer besmettelijke vliegende gele keelkanker. Dus hoppeta….! Internetten is ook lééééééévensgevaarlijk mensen….

    Iemand wel eens in kaart gebracht wat de invloed van die structurele bangmakerij op de gemeenschap is en wat het ons kost? Ook interessant: wie hier van profiteert. Ik ken bijvoorbeeld een vaccinmakert en een mondkapjesleverancier die recentelijk zeer vervroegd en breed grijnzend met persioen zijn gegaan.

    Veilig internetten zou een huis-tuin-en-keuken-gevalletje van gezond verstand moeten zijn, maar moesten we ook niet heavy in de sociale media….?

    PS: mijn bankrekeningnummer is 38.16.65.224 met PIN 6773 en ik gebruik altijd als wachtwoord “heysuckerhackmeandillbreakyourfuckingface”. Beetje lang. maar ze hebben me verteld dat korte wachtwoorden niet veilig zijn…”

  22. JeroenMirck.nl » Privacy op Facebook (2) Says:

    […] Een voorbeeld om aan te geven hoe adverteerders toegang krijgen tot jouw persoonlijke gegevens: bij een recente Hyves-actie voor Veilig Internetten konden je vrienden je een mail sturen die linkte naar een video waarin Russische criminelen al je Hyves-gegevens aan het misbruiken waren. Die actie leidde terecht tot kritiek, want het netwerk had de adverteerder een connectie aangeboden met de persoonsgegevens van de gebruikers. Uiteraard tegen betaling. Maak mij niet wijs dat het vele malen grotere Facebook (commercieel gezien inmiddels marktleider in de VS als het gaat om reclamebanners) dergelijke methoden niet toepast. […]

Leave a Reply